opknappen oude (antieke) gatensteek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Is het niet de bedoeling om eerst het meeste hout weg te boren met de slangenboor? Net als je bij een gewone schietbeitel doet?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
492
737
Zuid West Drenthe
Ondertussen wat ervaring rijker.
Nu de gatensteek er staat word hij regelmatig gebruikt.
De beitels zijn snel te wisselen en instellen gaat ook vlot.
Met vurenhout is voorboren niet echt nodig.
Bij eiken is een enkel voorgeboord startgat in het midden wel aan te bevelen.

Voordelen zijn: snel en nauwkeurig werken, geen lawaai en stof !!
Nadelen: groot en zwaar.
Mijn oude langgatboor kan op geen van deze punten tippen aan deze kolos🙃

Mijn beperkte beschikbare meters (14m2) dwingen mij kritisch te kijken naar elk stuk gereedschap dat binnenkomt.
Deze gatensteek gaf me wat twijfels, maar nu hij zijn meerwaarde heeft bewezen is het zeker een blijver.
De nostalgie die het meebrengt helpt daar zeker ook bij🙂

gatensteek-10.jpg
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje en mink

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Zowee, dat werkt mooi, stil inderdaad, en niet supergroot toch? Kan me voorstellen dat er wel een hoekje te vinden is waar ie in past, zeker als je kijkt hoe snel je er gaten mee kapt. Gaaf ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
492
737
Zuid West Drenthe
Zowee, dat werkt mooi, stil inderdaad, en niet supergroot toch? Kan me voorstellen dat er wel een hoekje te vinden is waar ie in past, zeker als je kijkt hoe snel je er gaten mee kapt. Gaaf ding.
Door de uitslag van de hefboom heeft hij extra ruimte achter de machine nodig.
Dit betekent dat hij een diepte van 110cm inneemt.
Daarnaast wil ik ook deurstijlen kunnen bewerken, dus ben je minimaal 210cm vrije ruimte naar links als naar rechts nodig (tenminste wanneer je zoals ik altijd de paring tegen de vaste aanslag plaatst)
Het bleek nog wel een puzzel te zijn in mijn kleine werkplaats.
Even verzetten is niet echt praktisch met zijn gewicht en belemmert de acute inzetbaarheid.
Hij heeft nu een 2e keus positie, als ik binnenkort wat dingen heb kunnen aanpassen gaat hij naar de 1e keus positie.

Het is inderdaad een plezier om mee te werken en dat maakt mij erg vergevingsgezind:)
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
492
737
Zuid West Drenthe
Marktplaats op het forum of marktplaats de website, ik kan hem op beide niet vinden?!

Hier op het forum
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik word er blij van om deze machines aan het werk te zien. Vorige zomer bezocht ik houtzaagmolen Het jonge schaap, hetzelfde gevoel. Dank voor de foto's en het filmpje, Ruben!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En weer een projectje waar de gatensteek zijn meerwaarde bewijst.
Bekijk bijlage 129349

Hoe gaathet met die van jou @trigger

De mijne ligt in onderdelen te wachten tot ik de tijd maak alles te spuiten, te smeren en terug te monteren. Verder hoeft er niks te gebeuren (ding was in redelijke staat) maar ik ga wel eerst een rollende basis maken om het frame op te monteren. Maar ja, zoveel klussen te doen momenteel...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.