opknappen oude (antieke) gatensteek

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Prachtig, wat werkt deze "machine" goed zeg! Ik heb daar met de hand toch heel wat meer moeite en herrie voor nodig, Een beitel en een hamer kost wel minder ruimte natuurlijk. Jaloers!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi werk is dat he!
en mijn beitels zijn nog niet eens perfect geslepen :p. Ik merk dat de klem de neiging heeft zichzelf weg te duwen, je moet hem echt mega vast draaien wil het ding zin hebben, want de beitel kan zichzelf in hout wat op spanning staat (zoals dit verlijmde blok) nog wel een beetje vastduwen en dan trek je het hout mee omhoog.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
495
737
Zuid West Drenthe
en mijn beitels zijn nog niet eens perfect geslepen :p. Ik merk dat de klem de neiging heeft zichzelf weg te duwen, je moet hem echt mega vast draaien wil het ding zin hebben, want de beitel kan zichzelf in hout wat op spanning staat (zoals dit verlijmde blok) nog wel een beetje vastduwen en dan trek je het hout mee omhoog.
Ja dat herken ik.
Heb het klemblokje verder opgeruwd met grof schuurpapier, dat helpt een beetje.
Wat vooral helpt is scherpe beitels plus af en toe met kaarsenvet langs de beitel.
Olie op het draadeind ban de klemklos helpt ook om makkelijker strak aan te draaien.
Vooral kleiner werk met minder gewicht en klem oppervlak kan lastig zijn.

Ik ga nog wel experimenteren met stukje leer oid op het klemblok.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja dat herken ik.
Heb het klemblokje verder opgeruwd met grof schuurpapier, dat helpt een beetje.
Wat vooral helpt is scherpe beitels plus af en toe met kaarsenvet langs de beitel.
Olie op het draadeind ban de klemklos helpt ook om makkelijker strak aan te draaien.
Vooral kleiner werk met minder gewicht en klem oppervlak kan lastig zijn.

Ik ga nog wel experimenteren met stukje leer oid op het klemblok.
Goeie tips!!! Ga ik ook allemaal even proberen binnenkort :).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik heb onlangs aantal afleveringen van The Craftsmen bekeken, dit doet mij er zo aan denken. Die meneer was ten tijde opnamen al in de 70 en had machines die 2x zo oud als hem waren en allemaal werkten ze perfect. Zelfs zulke zeldzame machines om origineel restauratie werk te kunnen doen dat ze uit heel usa naar hem toe komen. Wel hoop blabla maar die meneer was wel happy de peppie in zijn werkplaats. Kan me voorstellen dat dit een enorme voldoening moet geven, zelf het gereedschap restaureren en dan gebruiken.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
464
120
Middelburg
Wat een geweldig ding ik heb best wel trek om zoiets aan te schaffen maar zie er maar aan te komen? Proficiat hier ga je nog vele jaren plezier van hebben
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
464
120
Middelburg
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
495
737
Zuid West Drenthe
Voet is 50x75cm. Hoogte op laagste stand is ongeveer 120cm
Gewicht schat ik rond de 3 á 400kg.
Even erin tillen is lastig zeg maar, maar schuiven op latten gaat prima.
Heb hem zelf met een enkel asser aanhanger gehaald en die merkte er weinig van, dus caddy lijkt me te doen.
Wel even de koplampen bijstellen😅

En die beitels zijn inderdaad flink gebruikt, maar kun je nog jaren plezier van hebben.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
464
120
Middelburg
Voet is 50x75cm. Hoogte op laagste stand is ongeveer 120cm
Gewicht schat ik rond de 3 á 400kg.
Even erin tillen is lastig zeg maar, maar schuiven op latten gaat prima.
Heb hem zelf met een enkel asser aanhanger gehaald en die merkte er weinig van, dus caddy lijkt me te doen.
Wel even de koplampen bijstellen😅

En die beitels zijn inderdaad flink gebruikt, maar kun je nog jaren plezier van hebben.
Bedankt voor de info ik heb de man een mail gestuurd en mijn telefoon nr achtergelaten kijken of hij wilt reageren. Ik heb gevraagd naar de staat van deze gatensteek niet dat hij gescheurd is of onderdelen die missend zijn want anders wordt het een gebed zonder einde. De hoogte zou als het goed is net moeten passen in mijn Caddy, maar het handigste is natuurlik wel, als hij op een pallet kan staan, en dan wordt hij net iets te hoog vrees ik,.....dus mijn aanhangwagen meenemen, mocht het wat worden. Ik hou je op de hoogte via de pm,.....nogmaals bedankt!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
495
737
Zuid West Drenthe
Overigens zijn die beitels prima zelf te maken als je een metaaldraaibank heb.
Heb al zitten nadenken over andere toepassingen.
Hij kan ingezet worden als verstekstans voor verstekken, rondingen of zelfs fraaie profielen in kops hout stansen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt voor de info ik heb de man een mail gestuurd en mijn telefoon nr achtergelaten kijken of hij wilt reageren. Ik heb gevraagd naar de staat van deze gatensteek niet dat hij gescheurd is of onderdelen die missend zijn want anders wordt het een gebed zonder einde. De hoogte zou als het goed is net moeten passen in mijn Caddy, maar het handigste is natuurlik wel, als hij op een pallet kan staan, en dan wordt hij net iets te hoog vrees ik,.....dus mijn aanhangwagen meenemen, mocht het wat worden. Ik hou je op de hoogte via de pm,.....nogmaals bedankt!!!
Hij is, vermits niet vastgeroest, demontabel. In principe kunnen een hoop delen eraf om hem minder zwaar/breed te maken maar het frame zelf weegt echt nog wel 150 kilo, al kan hij dan in principe plat gelegd worden.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
464
120
Middelburg
Nee helaas ik heb geen metaaldraaibank en ook geen ervaring met dit soort van werk, maar inderdaad als je een beetje in thuis ben, zou je een verstekstans kunnen maken. Vraag welke beitel of beitels gebruik jij of trigger het meest, of zijn ze allen hard nodig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.