Handmatige Gietijzeren Gatensteekmachine te koop

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Te koop: een vrijwel geheel originele gietijzeren gatensteekmachine- met 8 originele beitels, prijs €295,- af te halen in Groesbeek.
Waarschijnlijk een William Marples & Sons mortising machine , afm ca 1.7X 0.8X0.6M. Deze machine is in goede werkbare staat, maar heeft de laatste jaren in een ietwat vochtige opslag gestaan waardoor er iets roest op zit. Lang geleden heb ik deze machine gekocht van een oude man, wiens vader deze machine naar zijn zeggen rond 1915 gekocht heeft om ladders te maken. Ik heb hem toen gebruiksklaar gemaakt om zelf gaan gebruiken, maar daar is nooit iets van gekomen.
Eventueel kan ik hem komen brengen tegen vervoerskosten en kosten voor de huur van een hooghef pattetwagen.

Groet,
Chris
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik dacht even, dat is een mooi tafelmodel.
tot je de afmetingen leest en de foto in verhouding bekijkt... wat een beest!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zeker een goed idee om laders mee te maken , een den in de lengte door zagen en bijvoorbeeld een opsteek,
Lader maken , aluminium laders zullen aleen maar duurder worden in de toekomst, door schaarste aan
Gas en aluminium,
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ja dat bedoel ik , heb helaas geen plaats anders wist ik het wel
Mijn vader maakte vroeger ladders met boormachiene Hammer en bijtel om de gaten er in te krijgen
Houten ladders waarschuwen voor ze breken, aluminium ladders knappen zonder geluid, (vroeger)
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Ik wel en heb al een berichtje gedaan. De nieuwe draaibank kan ik kwijt naast de lintzaag (dan gaat de assemblagetafel gewoon weg) en deze gatensteek kan langs de houtwerkbank komen. Dan ben ik wel 'vol'.
Het zal es niet :p
Zo meteen een volledig werkend museum? :p
Prachtspul wou dat ik er de ruimte voor had.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.625
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het zal es niet :p
Zo meteen een volledig werkend museum? :p
Prachtspul wou dat ik er de ruimte voor had.
Ik zou ook een antieke tafelzaag overwegen ware het niet dat 1) ik een prachtige nieuwe heb, dat zou kapitaalvernietiging zijn) en 2) ik onderwetsche tafelzagen knijtereng vind, erger dan de lintzaag. Dus ja, veel oud spul, ik vind het prachtig om het te restaureren en zoiets heb je voor het leven (en de mensen na je). Ik voel me nog elke dag gezegend dat ik hier kan wonen, dat mijn vrouw me de garage 'gegeven' heeft en dat ze dit ook steunt.

Maarre, alle woodworkers zijn welkom om het te komen bekijken en gebruiken hoor! Wel even overleggen van te voren :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.