Ik weet zeker dat er leden bij elkaar komen. Ik bezoek er ook wel eens enkele.
Zo heb ik een slijpcursus voor 4 personen georganiseerd en zijn er twee groepen oud gereedschap gaan bekijken.
Ik heb nog een tweede hobby en dat is bierbrouwen. Gewoon thuis in de keuken op een soort ambachtelijke manier. Ook voor bierbrouwen is er een forum. In 2017 hebben een aantal forumleden uit de omgeving van Amsterdam afgesproken in een cafe en is er de Amsterdamse brouwvereniging de Bierkaai uit voortgekomen, nu +/- 50 leden.
Dat zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn, lokale clubjes oprichten en bij elkaar kijken, samen aan dingen werken, periodiek afspreken om onze kennis te delen etcetera.
Zou mij in ieder geval heel leuk lijken. Je ontmoet dan leuke mensen met dezelfde hobby/vak en kan veel leren (want nu totale beginner). En als mijn kennis vergroot is, kan ik weer andere beginners helpen.
Ik heb zojuist de website van Ambachtinbeeldfestival.nl afgerond (ik verdien mijn geld met het bouwen van websites). Dat festival is een prachtig voorbeeld hoe fantastisch ambachten in de breedste zin zijn.
Ik denk dat wij allemaal de beste ambassadeurs zijn van het maken van echte dingen. Ik doe in ieder geval niet anders tegen jongeren: ga iets zinnigs doen, leer een echt vak, wordt geen influencer of communicatie-expert.