Opbergen van kleine lijmklemmen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Ik heb de lange klemmen aan jukjes aan de muur hangen. Aan de rechterkant staat een houten paal en daar heb ik met scharnieren balkjes aan gemaakt met daar in sleufgaten waar de lijmklemmen in staan. Door wel dezelfde tussen afstand te houden , maar per laag een half gat te verspringen , kan ik de lagen nesten. De klemmen met de grootste sprong zitten boven en elke laag lager zitten kleinere. Als je een klem nodig hebt kan je de lagen die je niet nodig hebt, als een deur naar buiten draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Boktor026

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik denk dat dit zowat het meest gegoogelde 'houtbewerkingsonderwerp' is 😄

Zelf gebruik ik een oud mobiel rek van Bessey, ooit tweedehands gekocht voor weinig. Dit type:

bessey-zw1-lijmtangenwagen-leeg-klium.jpg

Aanpasbaar naar elk formaat klem, met wat denkwerk krijg je er een massa exemplaren op gestockeerd. Mobiel, flexibel, en je kan onderaan een plaat monteren voor allerhande niet alledaagse klemmen zoals verstekklemmen of bandklemmen of...

En... Goed zelf te maken naar je eigen wensen(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Boktor026

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Bij mij hangt alles tot 50cm onderaan de werkbank, ongeveer zoals in de eerste foto en de langere hangen aan een soortgelijk rek aan de muur in de hoek.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb de lange klemmen aan jukjes aan de muur hangen. Aan de rechterkant staat een houten paal en daar heb ik met scharnieren balkjes aan gemaakt met daar in sleufgaten waar de lijmklemmen in staan. Door wel dezelfde tussen afstand te houden , maar per laag een half gat te verspringen , kan ik de lagen nesten. De klemmen met de grootste sprong zitten boven en elke laag lager zitten kleinere. Als je een klem nodig hebt kan je de lagen die je niet nodig hebt, als een deur naar buiten draaien.
Foto graag ;) :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb minder klemmen en dus een minder probleem (met opbergen) ;)
IMG_20211026_140514081.jpg
IMG_20211026_140440766.jpg
Voor die nieuwe Bessey klemmen moet ik nog wat maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Joost79

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
136
Mijn klemmen liggen op de werkbank, onder de werkbank, in de gereedschapskar, in de andere werkplaats als waar ik ze nodig heb, etc. Terwijl ik er speciaal een stukje strip aan de werkbank gemaakt om alle lijmklemmen op te klemmen.

Opruimen, terugleggen waar het hoort, het blijft een probleem. Of zoeken naar je gereedschap of alles steeds netjes opruimen. Ik ben er nog niet uit wat nu de beste optie is…
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Opruimen, terugleggen waar het hoort, het blijft een probleem. Of zoeken naar je gereedschap of alles steeds netjes opruimen. Ik ben er nog niet uit wat nu de beste optie is…
Herkenbaar. Ik merk dat bij mij de oplossing ligt in een combinatie van discipline en het makkelijk op de juiste plek terug kunnen leggen op z’n plek. Dwz, die moet a. vast zijn en b. binnen handbereik liggen.

Maar aangezien ik nog maar amper begonnen ben met inrichten van m’n (nieuwe) werkplek, kun je wel nagaan wat er gebeurd 😂
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Ik had op een gegeven moment zoveel veerklemmen dat ik er maar een caddy voor heb gemaakt.

20211027@120559.jpg

20211027@120519.jpg

P.S. Deze klemmen worden 's winters buiten gebruikt om de isolatieplaten op de vijver mee vast te zetten, dus die zien er niet uit. Deze worden op zeker niet meer gebruikt om hout van mooie werkstukken mee te klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ben ik niet persé met je eens, vindt het er zeker wel prima uitzien eigenlijk. Best wel behoorlijk overzichtelijk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.