Op verzoek: IKEA korpus gebruiken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Een waarschuwing/tip bij de pax kasten. Voorheen waren de wanden vand eze kasten van volle spaanplaat. helaas tegenwoordig van regels spaanplaat met daartussen honingraad karton. Lekker licht maar minder mooi als je een kast op lengte wil maken.
Bij de Kallax kast kan ik dat ook bevestigen. Ik "moest" een aantal kasten aan elkaar en aan de wand vastmaken en je hebt alleen vlees aan de onbehandelde kopzijden. Alles daartussen kun je met goed fatsoen niets in vastzetten.
Ik zal kijken of ik een paar foto's kan maken als ik een kallax kubus op maat moet zagen zodat hij precies onder trap past.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
"Beetje laat", maar toch voor de volledigheid:
voor mij alvast niet te laat
de budgetkeuken ligt nog altijd op de tekentafel
Ik heb de lades dichter op elkaar gezet dan IKEA doet.
met dichter bedoel je de vertikale afstand ?
je kan de lades dichter bij mekaar zetten omdat de fronten hoger zijn dan het binnenste deel van de lade ?
(heb geen ervaring met pax)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
met dichter bedoel je de vertikale afstand ?
je kan de lades dichter bij mekaar zetten omdat de fronten hoger zijn dan het binnenste deel van de lade ?
(heb geen ervaring met pax)
Ja, standaard zit er veel tussenruimtes tussen de lades, en is er ook veel ruimte onder de onderste lade. Dat is ook wel begrijpelijk, want de geleider steekt een paar mm onder de binnenlade uit. Bij het ontwerp wat ik gemaakt heb zit er maar 1 mm speling tussen de onderkant van de geleider en die balk die op de vloer ligt, en de bovenste lade is zelfs wat minder hoog gemaakt om het passend te krijgen.
1627724872168.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
ik heb (meer dan 10 jr geleden) een keuken gemaakt met Ikea corpussen en eigen fronten en vond dat een prima oplossing.
E30DE8CD-2B71-48C3-B7CF-8AD9FA670962.jpegB27812E3-057B-4365-A58A-04EA20459614.jpeg

@ZotVanHout, volgens mijn ervaring zijn veel van de mogelijke problemen die je ziet geen probleem.
mijn ervaring was wel met de faktum reeks, ondertussen vervangen door metod!

ik heb de ladehoogtes van ikea gevolgd maar daar kan je gerust van afwijken. In stapjes van 32mm, zonder extra boren in de korpussen. De hoogtes in hun planner zijn fronthoogtes. De lades zelf zijn minder hoog. Als je wil afwijken moet je de minimum inbouwhoogte uitzoeken, door ikea te bezoeken met een meter, of ongetwijfeld ergens online te vinden op 1 of ander ikeahacks forum.

voor boringen in de ladefronten heb ik 1 setje van de goedkoopste fronten gekocht en die als mal gebruikt door daar gewoon door te boren tot in mijn frontjes. Kost een paar € maar bespaart je meet- en denkwerk.

als het een budgetkeuken moet worden, je er iets aan wil verdienen en ontwerp- & denktijd ook geld kost, zou ik het simpel houden en Ikea standaard volgen. Je bent snel een dag zoet met uitzoeken en uitrekenen.

als je toch wil afwijken van de maten van de Ikea fronten en als het effectief standaard blum geleiders zijn, dan kan je desnoods de blum korpus configurator gebruiken om te weten waar je moet boren.
Corpusconfigurator
je geeft maten van korpus in, frontindeling, type (blum) lades, … en er rolt een boor- en zaagplan uit. En je zal dan waarschijnlijk zien dat je net een gat van 5mm moet boren op 4mm naast waar er al eentje is 🙄).

ik zie veel posts over pax: voor een keuken sowieso van weg blijven, niet vochtbestendig!
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno, mink en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Leuk plaatje, maar moet me toch van het hart, die stopcontacten 😢😢😭
ik denk dat je op het esthetische aspect doelt
op de foto vallen de stopkontakten door de lichtinval meer op dan in werkelijkheid
ze hadden ook in een andere kleur gekund
in ieder geval zijn ze er met akkoord van de klant gekomen

praktische redenen om daar stopkontakten te plaatsen
1) geen snoeren die over het vuur of het werkblad lopen
2) dit is een keuken met een eiland, waarbij het niet mogelijk was om stopkontakten in het eiland te stoppen => dan maar zo dicht mogelijk tegen het eiland
3) op die hoogte zit het vuur - dus de ruimte er achter kon niet voor een lade gebruikt worden

1627740109795.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@jorisvh

dank voor jouw aanvulling
dat ziet er vakwerk uit

wat bedoel je met 'eigen fronten' ?
heb je die zelf gezaagd & afgekant, of kant en klaar ingekocht ?

keukens zijn voor mij een redelijk nieuw terrein, evenals ikea
omdat dit een budgetkeuken moest zijn, heb ik hun keukens voor de eerste maal in detail bekeken
ondertussen heb ik een 60x60x80 module gekocht met zowel maximera- als exceptionell-schuiven, zodat ik het hele systeem kan uittesten
ze zitten nog in het karton, want ik had andere prioriteiten

hun schuiven + geleiders blijken nog altijd blum te zijn
op de schuiven staat trouwens 'antaro'
door de lage prijs is het niet verantwoord om zelf schuiven te maken
de fronten is een ander aspect

omdat efficiëntie en tijd voor mij niet primordiaal zijn, verkies ik om - tenminste voor deze keuken - de corpussen 'zelf' te maken
met 'zelf' bedoel ik dat ik de platen laat zagen en met abs afkanten, en dan zelf de boringen + groeven doe
dan heb ik er toch nog iets arbeidsbevrediging aan ipv van me een zuivere monteur te voelen
ik ga hier per besteed uur weinig aan verdienen, maar wel veel van leren
die blum-configurator heb ik nog niet gebruikt

nog eens bedankt voor de raad !
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
het zijn pax-lades
kan je die minder hoog maken zonder dat dat zichtbaar is ?
Jein.... Ik heb het een en ander met kantenband kunnen afwerken, maar helemaal mooi wordt dat niet, vooral omdat ik op de hoogte van een boorgat afgezaagd heb, waardoor er een gleuf zit. In dit geval niet zo erg dat het van binnen niet mooi is (kledingkast van m'n zoontje), maar ik kan het niet aanraden voor "zichtwerk".
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
wat bedoel je met 'eigen fronten' ?
heb je die zelf gezaagd & afgekant, of kant en klaar ingekocht ?
zelf gezaagde bamboe panelen en kanten gewoon zichtbaar gelaten, enkel geschuurd en gevernist.
AA7BEEE7-B635-4A67-AAD2-0663611C2C5F.jpeg

Gelijkaardig aan wat tegenwoordig vaak met berken multiplex of zelfs underlayment kwaliteit mpx gedaan wordt voor budget keukens.
de bamboe platen zijn wel niet echt “budget” (80-100€/m2).
die blum-configurator heb ik nog niet gebruikt
Hierbij een voorbeeldje van wat er uitrolt.
 

Bijlagen

  • Kast03.pdf
    979,4 KB · Weergaven: 73
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

zeno

Actieve deelnemer
Is er al iemand gestart? ik heb dezelfde vraag. Heb in het verleden een kleine keuken gebouwd, volledig van berken multiplex. (15 en 30mm dik). Nu thuis de keuken ook aan vervanging toe is lijkt me dat een leuk project. Maar tegelijkertijd vraag ik me af of het inkopen van 'standaard' korpussen niet veel slimmer is. Scheelt een hoop werk, en een 4 tal 60-cm kastjes maken is toch wat anders dan een volwaardige keuken met veel meer apparatuur.

Zijn er nog alternatieven op ikea waar naar te kijken is? Misschien 1 van de duitse leveranciers?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Hornbach is een optie. Zij maken gebruik van een Duitse keukenfabrikant (naam ff kwijt) met wat meer mogelijkheden dan Ikea. Bijvoorbeeld maatvoering en de afwerking van de binnenzijde vd corpussen. Kwaliteit is prima, en geen ellendig gesjacher over de prijs. En ze zullen niet vreemd op kijken wanneer je een deel zelf wilt doen, zoals bijvoorbeeld fronten maken. Ikea is wat beperkter in de mogelijkheden, maar het Ikea railsysteem zit wel erg goed in elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb alles zelf gemaakt: Bamboe keuken

Als voordeel van zelf maken zie ik het dat alles zelf te vervangen is. De kwaliteit van het materiaal is bovendien hoger, maar uiteraard betaal je daar ook voor.
Zelf heb ik modulair gewerkt, met een aantal "standaard" breedte kasten. De kasten zijn dan makkelijker te hanteren als wanneer je alles aan een stuk bouwt. Ook kun je later in theorie een kast ertussen uit halen en vervangen, maar met het watervast verlijmde bamboe zie ik dat niet echt snel gebeuren.
Het binnenwerk van de kasten was in bijna alle gevallen 100% eigen ontwerp, en dan is het verschil in hoeveelheid werk vergeleken met een standaardcorpus al niet zo groot meer.
In mijn keuken zitten 30 lades, dus dat is veel werk. Als je relatief veel gebruik van planken maakt ben je voordeliger uit, en veel sneller klaar. Maar persoonlijk vind ik planken veel minder praktisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno en jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er al iemand gestart?
'iemand' is een ruim begrip
een paar collega's hebben reeds (lang) de eindstreep gehaald
zelf ben ik nog niet met de budgetkeuken gestart
nogmaals al mijn dank aan @mk23 die op mijn vraag dit draadje over ikea als basis voor een keuken geopend heeft

@zeno
welke richting wil je uit ?
ikea tot het uiterste gebruiken ?
je eigen ontwerp ?
moet het snel gaan ?
budgetgrenzen ?
hoe moet de keuken er uit zien ?
mag ik jou uitnodigen om een draadje op te zetten, zodat je met alle collega's ideeën kan delen ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: zeno

zeno

Actieve deelnemer
@zeno
welke richting wil je uit ?
ikea tot het uiterste gebruiken ?
je eigen ontwerp ?
moet het snel gaan ?
budgetgrenzen ?
hoe moet de keuken er uit zien ?
mag ik jou uitnodigen om een draad op te zetten, zodat je met alle collega's ideeën kan delen ?
@ZotVanHout zit nu in de orienterende fase.
Budget is een belangrijke drijfveer; zelf ontwerpen vind ik leuk, zelf bouwen ook. Maar misschien is al die korpussen bouwen heel zo leuk niet (vooral onpraktisch in kleine ruimte allicht), maar zie vooral dat ik enkel aan lade geleiders en scharnieren al snel meer geld kwijt ben dan sommige aanbieders vragen voor een komplete kast.

Ikea tot het uiterste is dus niet perse het doel, vandaar ook benieuwd of er nog andere opties zijn. Maar als het de kosten drukt, of het makkelijker maakt is het wel een optie om er voor te gaan.

Qua hoe het er uit moet zien ben ik er ook nog niet helemaal uit, de indeling wel. Maar of het hoogglans geschilderd gaat worden, of juist een wat ruwere houtlook moet krijgen: alles staat nog open.

Ik zal eens kijken of ik mijn gedachten kan ordenen en binnenkort er eens een draadje aan te wijden. :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als budget & tijd meespelen, dan is ikea het vertrekpunt
je kan hun corpussen + lades nemen, en daar je 'eigen' deuren en fronten op zetten
maar ook in deuren en fronten heeft ikea een ruime keuze
of het mogelijk is om ikea-corpussen zelf een kleur te geven, betwijfel ik
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

zeno

Actieve deelnemer
als budget & tijd meespelen, dan is ikea het vertrekpunt
je kan hun corpussen + lades nemen, en daar je 'eigen' deuren en fronten op zetten
maar ook in deuren en fronten heeft ikea een ruime keuze
of het mogelijk is om ikea-corpussen zelf een kleur te geven, betwijfel ik
Budget wel, tijd wat minder. Mag best wat langer duren. Ter vergelijk, de volgende simpele keuken heb ik samen met een vriend in elkaar gezet een 3 jaar geleden. Alles uit multiplex, zelf ontworpen en 'from scratch' : (hier zaten de lades en deuren er nog niet volledig in, maar staat het wel in de matte lak)


WhatsApp Image 2021-10-12 at 1.47.58 PM.jpeg

Zoiets 'simpels' vond ik qua look heel geslaagd (zeker in het industriële kantoorpand waar het in gezet is). Qua tijd heeft dit 2 of 3 volledige dagen gekost om te 'bakken', vrij klein en simpel, dus als dit een wat grotere keuken wordt snap ik dat dat zomaar een grote factor in tijd extra gaat kosten, maar opzich vind ik dat niet heel erg. Zorgt er ook voor dat er nog wat leuke dingen perfect op maat toegevoegd kunnen gaan worden.

Voor onze keuken hier thuis zit ik aan zoiets te denken (even heel ruw qua indeling, ben er totaal nog niet uit, 1 ding is zeker, de losse amerikaan moet een plek krijgen, en als het beetje mooi kan wil ik onze huidige losse vaatwasser ook gaan inbouwen )

WhatsApp Image 2021-10-12 at 5.19.19 PM (1).jpeg
 

zeno

Actieve deelnemer
Hornbach is een optie. Zij maken gebruik van een Duitse keukenfabrikant (naam ff kwijt) met wat meer mogelijkheden dan Ikea. Bijvoorbeeld maatvoering en de afwerking van de binnenzijde vd corpussen. Kwaliteit is prima, en geen ellendig gesjacher over de prijs. En ze zullen niet vreemd op kijken wanneer je een deel zelf wilt doen, zoals bijvoorbeeld fronten maken. Ikea is wat beperkter in de mogelijkheden, maar het Ikea railsysteem zit wel erg goed in elkaar.
Ik ga daar ook eens kijken, zullen qua prijzen ook wel in de buurt komen van ikea denk ik ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.