Op verzoek: IKEA korpus gebruiken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
de losse amerikaan moet een plek krijgen
toen ik onze keuken maakte, hadden we ook reeds een losse koelkast staan
ik heb er gewoon een omkasting rond gemaakt, waardoor ze zo veel mogelijk in de rest van de keuken opgaat

als het beetje mooi kan wil ik onze huidige losse vaatwasser ook gaan inbouwen
bekijk de breedte die je nu nodig hebt & in de toekomst voor een inbouwvaatwasser

je hebt de discussie nu gestart
zou je geen apart draadje opzetten ?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.244
536
Eanske
ingoogni.nl
[...] gewoon een steeds beter ontworpen en uitgevoerd idee. Alleen wel specifiek ontworpen voor een doel. En vaak ook nog steeds goedkoper.
Vorige maand een rijtje van 6x 1 m brede PAX kasten neergezet. Met beter ontworpen kan ik het niet eens zijn.

De doelgroep moet het geheel zonder bijzonder gereedschap in elkaar kunnen zetten. Maar dat lukt niet meer. De haaksheid, rechtheid van de kast wordt volledig bepaald door de plaat hardboard die je er in spijkert. Die achterwand is dun, heeft een plaknaad over de hele hoogte (alleen bij de 1m kast) en wappert alle kanten op.

Als je kast zo hoog is dat die staand moet worden opgebouwd wordt het plaatsen van die achterwand helemaal leuk.

Voor ons met wat middelen geen probleem. Voor de gewone consument, de doelgroep, wel een probleem. Die krijgt die plaat er niet goed in en heeft geen rechte kast. Dus, geen goed ontwerp, of geen goede instructie en dus geen kwaliteit.

(en ja, hier staan ook paxen, rakkes, poings en ..)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vorige maand een rijtje van 6x 1 m brede PAX kasten neergezet. Met beter ontworpen kan ik het niet eens zijn.

De doelgroep moet het geheel zonder bijzonder gereedschap in elkaar kunnen zetten. Maar dat lukt niet meer. De haaksheid, rechtheid van de kast wordt volledig bepaald door de plaat hardboard die je er in spijkert. Die achterwand is dun, heeft een plaknaad over de hele hoogte (alleen bij de 1m kast) en wappert alle kanten op.

Als je kast zo hoog is dat die staand moet worden opgebouwd wordt het plaatsen van die achterwand helemaal leuk.

Voor ons met wat middelen geen probleem. Voor de gewone consument, de doelgroep, wel een probleem. Die krijgt die plaat er niet goed in en heeft geen rechte kast. Dus, geen goed ontwerp, of geen goede instructie en dus geen kwaliteit.

(en ja, hier staan ook paxen, rakkes, poings en ..)
Bij IKEA is de "value engineering" een beetje doorgeslagen. Stoelen zijn te laag of te smal, kasten zijn steeds slapper totdat ze klaar zijn, etc. Alles om maar de prijs omlaag te krijgen.
Kijk altijd met enige plaatsvervangende schaamte als ik een stel een set IKEA gereedschap zie afrekenen:)


Hier kwam nog de opmerking langs over andere kleuren voor je kastjes, wij hebben al onze fronten, in totaal 33 stuk, door de plaatselijke autospuiter in een andere kleur laten spuiten. Alleen de zichtzijde, de binnenkanten zijn gewoon wit geblevenl.
Deurtjes laten wrappen in folie is ook een optie.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Vorige maand een rijtje van 6x 1 m brede PAX kasten neergezet. Met beter ontworpen kan ik het niet eens zijn.

De doelgroep moet het geheel zonder bijzonder gereedschap in elkaar kunnen zetten. Maar dat lukt niet meer. De haaksheid, rechtheid van de kast wordt volledig bepaald door de plaat hardboard die je er in spijkert. Die achterwand is dun, heeft een plaknaad over de hele hoogte (alleen bij de 1m kast) en wappert alle kanten op.

Als je kast zo hoog is dat die staand moet worden opgebouwd wordt het plaatsen van die achterwand helemaal leuk.

Staand een kast in elkaar zetten is nooit leuk..... maar met de haaksheid van een PAX is weinig mis in mijn optiek. Het hele korpus heeft een ingefreesde rand waar de achterwand nagenoeg strak inpast. Op een hoogte van 2m+ is het dan niet echt moeilijk een haaks exemplaar neer te zetten. Als je een beetje nauwkeurig werkt en (zoals aangegeven in de instructie) in de tegenoverliggende hoeken begint dan haal je zelfs in het midden door wat druk op de zijkant ook de bolling van de zijwanden er eenvoudig uit. Simpelweg ervoor zorgen dat de achterwand netjes gecentreerd in de uitsparing aan de achterkant zit. Dan is er minder dan 1mm aan alle kanten van de achterplaat over in mijn ervaring.

Door het ontbreken van die precisie en (vooral) hoogte is het met de Metod keukenkastjes een stuk lastiger, daar moet je echt goed naar de diagonalen kijken. Bij PAX in mijn ervaring niet echt.

En elk korpus van plaatmateriaal krijgt zijn stevigheid van de achtewand, daar is Ikea geen uitzondering in.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
de fronten van ikea ?
ben ik onbescheiden als ik vraag waarmee je het laten spuiten hebt, en hoeveel het gekost heeft ?
Ja, gewone standaard IKEA fronten, deels lakfolie op MDF. Het bedrijf zei dat ze een 2K lak hebben gebruikt. Kwam eindelijk neer op €60 ex BTW. Wel eenzijdig gespoten en opgehaald en weer gemonteerd. Heeft uiteindelijk twee weken gekost omdat het wat meer werk was:)
Het bedrijf zit hier om de hoek, ik stuur je het adres wel even in een prive bericht.

Als ik de leuningen opnieuw moet verven, dan gaan ze ook daarheen, want ze kunnen in principe alles spuiten en in elke kleur die je wilt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
IKEA heeft voor een kledingkast wel een groot nadeel en dat is de diepte. Ik heb grote moeite om de kleding voor mijn 197 lange lijf goed in de kast op te hangen, omdat de kasten net niet diep genoeg zijn.
Ik heb niet alles doorgelezen, dus wellicht is het dubbel. Je kan dit wellicht oplossen door de kast op een grotere afstand van de muur te zetten en de achterwand ter plaatse van het hanggedeelte weg te laten. Wel in de gaten houden dat de kast stabiel blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: J-D

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb niet alles doorgelezen, dus wellicht is het dubbel. Je kan dit wellicht oplossen door de kast op een grotere afstand van de muur te zetten en de achterwand ter plaatse van het hanggedeelte weg te laten. Wel in de gaten houden dat de kast stabiel blijft.
Je als dan iets in de kast valt kom je er waarschijnlijk nooit meer bij:) Ik heb in mijn eerste huis de klerenkast zelf ontworpen en laten maken. Toen ik het appartement verkocht wilde de nieuwe eigenaar de kasten graag overnemen.
De kastenwand in ons huidige huis is PAX, nog wel de "goede" kwaliteit. Al mijn pakken en hemden hangen tegen de deur aan. Is niet anders.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Het hanggedeelte is meestal onderin, dus wat erachter valt, pak je er zo uit.
Niet als het hang gedeelte in het midden van de kast zit en je daaronder drie lades hebt zitten. Daarbij komt dat de gaten voor de roede dan nog moeten worden verplaatst.
Kan allemaal, maar is de moeite niet waard.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
@ZotVanHout, ben je al verder met het uitdiepen van de lades en Metod corpussen?
Ik wil voor de slaapkamer een 2 tal kasten maken en denk dat ik daarvoor de Metod corpussen ga gebruiken en de bijbehorende Maximera lades. Ik lees vaak op dit forum dat je tegen die prijs niet kan werken en zeker met de huidige hout prijzen lijkt het me een slimme zet. Ik wil de fronten wel zelf maken, van massief hout of gefineerde plaat. Ook de zijkanten zullen hiermee worden afgedekt.
De ene kast zal bestaan uit 3 keer een keukenkast van 80x60 en de andere uit 3 keer 200x60. In het hoge deel komt een hang gedeelte en planken, de lage kast zal bestaan uit lades.

Ik ben vandaag naar de Ikea geweest en vind de 'standaard' indeling van 1 x een hoge lade en 2 x een middel lade niet ideaal. Het standaard front van de hoge lade is namelijk 40cm hoog, terwijl de lade zelf maar 20cm hoog is. Ik zou liever zien dat ik 2 hoge lades plaats en 1 middel lade. Aangezien er al een rijboring in de corpus zit lijkt me dit geen probleem?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout, ben je al verder met het uitdiepen van de lades en Metod corpussen?
@Musicus
het loopt soms anders dan je wenst
ik heb als een Zot 😭 zitten uitzoeken hoe voor de metod mijn eigen methode te vinden om een offerte op te kunnen stellen
de offerte is er gekomen . . . maar de vis heeft nog niet gebeten
maw ik ben in de ontwerp- en onderzoeksfase blijven steken
de maten heb ik nog niet tot de mm uitgerekend
het principe van de maximera is dat de som van de hoogtes van de fronten 800 mm is
daar kom je met verschillende combinaties zoals 400 + 200 + 10 + 10 of 400 + 200 + 200
met je eigen fronten kan je afwijkende combinaties maken bv 300 + 300 + 200
je kan bijkomend binnenlades gebruiken
dus achter een front van 400 kan je er eentje van 100 plaatsen
de duw&open-versie van de maximera is de exceptionnel (zoek op ' ikea exceptionnel vs maximera ')
de exceptionnel wordt wegens het uitwerpmechanisme blijkbaar enkel als buitenlade gebruikt
de mij opgegeven reden is dat het uitwerpen wel eens ongewenst geactiveerd zou kunnen worden
vermits er een ruim hoogteverschil tussen de lade en de fronten is, kan je met de hoogtes van de fronten spelen
van de rijboring ken ik de details niet (het daartoe gekochte corpus zit nog in de doos)
neem je de corpussen van ikea, dan ben je uiteraard aan hun rijboring gebonden gebonden, tenzij je zelf gaat boren
de corpussen maak ik deels zelf
platen voor het corpus + het front op maat laten zagen + afplakken, en rij- + scharnierboring en achterwandgroef maak ik zelf
ik kijk uit naar jouw bedenkingen & ervaringen
succes !
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
€60,- ex per stuk enkelzijdig, onafhankelijk van het formaat. dus een ladefront net zo duur als een deur van 600x1800
Voor vernissen van gefineerde MDF fronten kreeg ik ongeveer 1jr geleden volgende prijzen (excl BTW)
- 45€/m2 (enkelzijdig)
- 10€/lm (enkelzijdig) voor delen smaller dan 15cm
Ik heb toen snel besloten om geverniste platen te kopen: minder werk, minder miserie en goedkoper.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn ervaring was wel met de faktum reeks, ondertussen vervangen door metod!
ik heb de ladehoogtes van ikea gevolgd maar daar kan je gerust van afwijken. In stapjes van 32mm, zonder extra boren in de korpussen.
@jorisvh
ter aanvulling
in mijn zoektocht heb ik ondertussen een metod-corpus + maximera- & exceptionell-schuiven gekocht, en gemonteerd
de boringen liggen vertikaal 50 mm boven mekaar
die 50 mm ga ik gebruiken om af te wijken van de hoogte van de ikea-fronten
maw wel ikea-schuiven, maar andere fronthoogtes
zo vind ik hun 400 mm veel te hoog, tenzij je binnenin nog een schuif plaatst
die 400 wordt bv 350, en de 100 kan 150 worden
noot: bruto-afmetingen, want de 400 van ikea is in het echt slechts 397 of 396
 

jorisvh

Post veel
de boringen liggen vertikaal 50 mm boven mekaar
die 50 mm ga ik gebruiken om af te wijken van de hoogte van de ikea-fronten
maw wel ikea-schuiven, maar andere fronthoogtes
zo vind ik hun 400 mm veel te hoog, tenzij je binnenin nog een schuif plaatst
die 400 wordt bv 350, en de 100 kan 150 worden
noot: bruto-afmetingen, want de 400 van ikea is in het echt slechts 397 of 396
dank voor de aanvulling/correctie. dat lijkt me een goed plan!
ik heb me recent ook in metod verdiept en Ikea gebruikt daar inderdaad 50mm verticaal. misschien was dat ook bij faktum het geval maar dat kan ik niet meer verifiëren.
in een metod onderkast zijn 15 horizontale gatenrijen die de kast in 16x5cm opdelen. die kan je opvullen met lades van 10, 20 of 40cm hoogte. Ikea gebruikt voor lades enkel de oneven gaatjes 1-3-…-15. Afwijken in stappen van 5cm kan dus zonder de korpussen aan te passen en door ook de even gaatjes te gaan gebruiken.
als je zelf korpussen maakt zou je in theorie eender welke verdeling kunnen nemen maar dan komt er wat rekenwerk bij kijken en de vraag is of het sop de kool waard is.

de reden dat ik hogere metod studies aangevat had was omdat ik wilde begrijpen hoe ze het klaarspelen om met allemaal identieke onderdelen toch het ladefront van de onderste lade meer naar onder te laten uitsteken om de onderregel van het korpus te bedekken. ik ging er van uit dat dat niet bij alle lades zo was want het zou niet erg efficiënt zijn om de hoogte van een onderregel verloren te laten gaan bij elke hoger geplaatste lade.
en, inderdaad …
ik deel hier wat ik uitgevogeld had:
binnen de 10/20/40 cm van de onderste lade wordt de lade relatief hoger geplaatst door de onderste rij gaatjes in de geleiders te gebruiken ipv de bovenste voor de anderen.
1650436559612.jpeg
het ladefront komt vervolgens met dezelfde afstand lager door daar de onderste 2 gaatjes van de front bevestiging te gebruiken ipv de bovenste voor de andere
1650436849060.jpeg1650437520231.jpeg
1650437032391.jpeg1650437055840.jpeg

maw, clever truukje maar helaas niet zomaar toepasbaar bij andere lades met andere frontbevestiging dan ikea.
 

Bijlagen

  • 1650436922600.jpeg
    1650436922600.jpeg
    60,1 KB · Weergaven: 5
  • 1650436962579.jpeg
    1650436962579.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 5
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.