Op verzoek: IKEA korpus gebruiken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
de reden dat ik hogere metod studies aangevat had
🤣
ik deel hier wat ik uitgevogeld had:
binnen de 10/20/40 cm van de onderste lade wordt de lade relatief hoger geplaatst door de onderste rij gaatjes in de geleiders te gebruiken ipv de bovenste voor de anderen.het ladefront komt vervolgens met dezelfde afstand lager door daar de onderste 2 gaatjes van de front bevestiging te gebruiken ipv de bovenste voor de andere
wanneer je dit 'op papier' uitzoekt, dan moet je wel goed opletten
om die reden heb ik een metod-onderkast gekocht met verschillende laden (hoogtes & maximera/exceptionell) + fronten
kan ik altijd de praktijk bekijken vooraleer ik de zaagmachine start
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
869
Ulvenhout
Eigenlijk precies wat ik heb gedaan met de ladekasten. Ik heb 2 hoge lades en 1 middel lade van Maximera, maar ik heb de afstanden aangepast zodat de lades dichter op elkaar komen. En dus worden de frontjes van de hoge lades minder hoog. Je moet dan even puzzelen op welke hoogte je de ladegeleiders plaatst. Bij mij kwam het er op neer dat ik de onderste gaten moest gebruiken van de geleiders terwijl IKEA voorschrijft dat je de bovenste moet gebruiken.
Ik kon dan gewoon de normale gaten gebruiken voor het monteren van de frontbevestiging. Wel zo makkelijk met het bevestigen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
aha !
het verhaal krijgt een vervolg
ik heb om het een en ander uit te zoeken een metod 60x60x80 in mekaar gezet
daarin hoge, middelhoge en lage lades geplaatst
de bedoeling is om met stappen van 50 mm - de vertikale afstand tussen de rijboringen - van de hoogte van de fronten af te wijken
uiteraard zonder lager dan de zijkanten of onzinnig hoog uit te komen
omdat ik de corpussen op maat uit ander materiaal dan ikea wil maken + omdat ik in (hoge) kolomkasten op maat ikea-laden wil plaatsen, heb ik een metod 40 breed x 60x80 gekocht
tot mijn verbazing staat bij de metod van 60 cm breed de gatenrij van 5 mm doormeter vertikaal tussen 29 en 34 mm van de onderkant (+ veelvouden van 50 mm)
bij de metod van 40 cm staat het middelpunt van het onderste gat op 50 mm van de onderkant, dus met het gat tussen 47,5 en 52,5 mm
hebben ze bij de 40 cm andere geleiders, of toch dezelfde met andere boorgaten, of andere fronten, of . . . ?
 

jorisvh

Post veel
dat verbaast me 🤔
als het 1ste gat op 31,5 van de onderzijde zit, dan kom je met stapjes van 50 uit op 18,5 van de bovenzijde en dan zouden de linker- en rechterzijdes dus verschillende onderdelen moeten zijn. dat lijkt me zeer on-IKEA.

is die 31,5 misschien in een gemonteerd korpus, vanaf de onderregel, gemeten?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nog even in het archief gedoken..... helemaal links op de foto staat een metod van 40cm naast een 60cm. Identiek.
 

Bijlagen

  • 2019-10-02 19.56.03.jpg
    2019-10-02 19.56.03.jpg
    52,6 KB · Weergaven: 35
  • 2019-10-003.jpg
    2019-10-003.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 36
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
is die 31,5 misschien in een gemonteerd korpus, vanaf de onderregel, gemeten?
inderdaad, joris,
dit is jouw analytische geest niet ontgaan !
31,5 + 18,5 = 50
de onderregel zit iets hoger dan de onderkant van de zijkanten
vandaar die 18,5
had het gat van 79 tot 84 gemeten
een tijd geleden die maat op de schets gezet, maar niet aangeduid dat het vanaf de onderregel was
dus is de 40 cm toch gelijk aan de 60 cm
was laat op de avond, en had beide kasten niet bij mekaar staan

Kijk er nog eens goed naar zou ik zeggen…… Alle kasten hebben gewoon identieke boringen anders zou het hele systeem niet werken.
wat een zucht van verluchting
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Kick
Heb ik het goed dat IKEA geen 500mm brede lades heeft?
Ik wil in een huurhuis de bestaande Bribus keuken voorzien van lades. De blokken zijn 500mm breed.
 

jorisvh

Post veel
Heb ik het goed dat IKEA geen 500mm brede lades heeft?

Klopt breedtes van keukenkasten en dus ook lades zijn 40/60/80cm.

Je kan wel bij Blum tandembox kant en klare lades op maat laten maken, als particulier bvb hier
Maar dan kom je al snel op 80-120€ per lade.


of, als je zelf aan de slag wil om bodem en rug op maat te maken, kan je een set geleiders + ladezijwanden + verbindingsstukken kopen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LFlab

Post veel
7 mei 2018
968
309
Rosmalen
Scott Brown heeft recent een video gemaakt waarin ie een lade kit systeem van Grass gebruikt:
Ook niet goedkoop, wel handig, en flexibel ten aanzien van breedte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb voor mijn keuken gewoon van die metalen zijkanten gekocht met ladegeleider. Daar kon je gewoon een bodem en achterwand van een breedte naar keuze in zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.