Op verzoek: IKEA korpus gebruiken

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik dacht dat die kasten oorspronkelijk bedoeld waren voor de inbouw van een oven of ijskast maar met het juiste front is het een gewone kast geworden.
Ze hebben het in mijn optiek goed doordacht. De meeste kasten zijn voor vele doelen bruikbaar, van simpele kast met legplanken tot kasten voor koelkasten en ovens. Bij de echte onderkasten eigenlijk idem alleen daar bepaald de inbouw vaak hoe de bovenkant eruit ziet, maar dat zie je met een blad erover niet meer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus je bent graag een hele tijd bezig met een briljant ontwerp om dan aan het eind van de oefening tot de conclusie te komen dat je, net als heel de wereld, ook gewoon keukenkasten met standaard maten nodig heb
hier heb ik mijn trukendoos volledig kunnen open trekken
combinatie van berk mpx & massieve es
helemaal op maat & zelf gezaagd, samengesteld en geschaafd
is geen budgetkeuken

1625654086407.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Die snap ik eigenlijk niet zo goed..... de Pax kasten zijn, net als bijna alle kledingkasten, 60cm diep. Daarin past kleding die je hangt gewoon prima, zelfs met deuren. Dat je 197 bent maakt je toch niet ineens 10cm breder dan anderen :).
Ik kan mijn pakken niet lekker ophangen in een PAX kast, ze houden de deuren steeds net een beetje open. Ik ben intussen overgestapt op IKEA hangers, die zijn smaller en lopen schuiner af maar voor mijn pakken en hemden vind ik het helemaal niets.
Ik had in mijn eerste huis twee grote kasten laten maken, 80cm diep en dat was ideaal:) en nog steeds mijn referentie.
Wij hebben in onze slaapkamer een grote PAX kastenwand met 6 kasten en ik vind het echt een goed systeem. Het is helemaal uitgeknepen maar nog steeds voldoende stevig voor dagelijks gebruik
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Een waarschuwing/tip bij de pax kasten. Voorheen waren de wanden vand eze kasten van volle spaanplaat. helaas tegenwoordig van regels spaanplaat met daartussen honingraad karton. Lekker licht maar minder mooi als je een kast op lengte wil maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en MartijnEHV

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Een waarschuwing/tip bij de pax kasten. Voorheen waren de wanden vand eze kasten van volle spaanplaat. helaas tegenwoordig van regels spaanplaat met daartussen honingraad karton. Lekker licht maar minder mooi als je een kast op lengte wil maken.
Zoals ik schreef: een compleet uitgeknepen ontwerp
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat zijn ze inderdaad al een tijdje.... net zoals de Pax deuren en ook veel andere Ikea gefineerde artikelen.
Lichter, sterker en minder materiaal dus duurzamer :). Maar dus ook niet echt op maat te zagen uitgezonderd een heel smal randje eraf.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Voordeel bij IKEA is dat je vrijelijk kunt kijken, meten, voelen en kloppen op het toonmodel in de winkel zonder dat er een verkoper begint te zeuren, dat je meestal gelijk mee kan nemen, en dat ze naar verluidt makkelijk zijn met terugnemen.

Het blijft opletten met wat je koopt maar veel dingen kun je het voor wat het in de winkel kost niet zelf maken. Ook kun je een basisding met eenvoudige middelen veranderen, uitbreiden of verbeteren, en zo als kleine knutselaar toch een 'groot' project realiseren. Is dit misschien een idee voor een nieuw forum?
Ik weet zo gauw geen goed Nederlands alternatief voor 'life hack'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Dat zijn ze inderdaad al een tijdje.... net zoals de Pax deuren en ook veel andere Ikea gefineerde artikelen.
Lichter, sterker en minder materiaal dus duurzamer :). Maar dus ook niet echt op maat te zagen uitgezonderd een heel smal randje eraf.
Een tijdje.... geen idee, toen ik vorig jaar de kasten van mijn zoontje maakte was het nog niet het geval.

Op maat zagen kan echter nog steeds prima in het geval van de rompen. Bovenkant zie je toch meestal niet en de stevigheid neemt minimaal af. Zeker wanneer de kasten (zoals het hoort) aan de muur verankerd zijn.

In mijn geval schol het veel gewicht bij het naar de zolder tillen van een kast of 7 :)
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
de keuken is niet voor mezelf, maar voor een klant met een beperkt budget
dit is mijn 1ste ervaring in deze prijsklasse keukens
uit nieuwsgierigheid heb ik geprobeerd om bij ikea een on-line-gesprek met een keukenplanner te hebben, maar de wachttijd is minstens 2 weken
dus niet

het beoogde blad + spatwand in composiet zijn gebudgetteerd aan 1.800 euro / m² btw in
7 toestellen, wasbak inbegrepen, zijn gebudgetteerd aan 3.000 euro btw in
aan de klant om te beslissen of hij meer of minder uit wil geven, en waar hij de beste prijs krijgt
totaal 4.800 euro
mijn aandacht gaat nu uit naar het schrijnwerk


als schrijnwerker zit ik in dit keukensegment aan het begin van een leer- & ontdekkingsproces
materialen, mogelijkheden, kant&klare onderdelen die ik kan inkopen, kwaliteit van het door mijn leverancier uitgevoerde maatwerk, . . .
voor mijzelf zijn tijd & geld nu niet belangrijk, zo lang ik er niet aan toesteek
het juiste evenwicht vind ik later

zelfs hun toonzaalkeukens zijn lekker geprijsd

dank je
heb die brochure op papier
Even een vraagje over IKEA corpussen en apparatuur, ik dacht dat IKEA corpussen smaller zijn als "normale" corpussen waardoor je ook verplicht bent om apparatuur bij IKEA te kopen. Klopt dit of past standaard apparatuur ook in een IKEA keuken?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Even een vraagje over IKEA corpussen en apparatuur, ik dacht dat IKEA corpussen smaller zijn als "normale" corpussen waardoor je ook verplicht bent om apparatuur bij IKEA te kopen. Klopt dit of past standaard apparatuur ook in een IKEA keuken?
Tuurlijk niet... keuken dus gewoon standaard maten.
Gros van wat er als Ikea inbouwapparatuur wordt verkocht is van Whirlpool. Maar geen enkele reden om niet wat anders erin te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik dacht dat IKEA corpussen smaller zijn als "normale" corpussen waardoor je ook verplicht bent om apparatuur bij IKEA te kopen. Klopt dit of past standaard apparatuur ook in een IKEA keuken?
héél goeie vraag
dient zich ook bij mij aan, nu ik zinnens ben om toch de corpussen (breedte 60 + 80 cm) zelf te maken, maar er ikea-laden in te stoppen mét eigen fronten
we spreken hier vooral over de metod-reeks
typisch voorbeeld is het onderstaande
dat zijn de buitenmaten
als de dikte van de plaat 18 mm is (geven ze zelf niet aan & heb ik nog niet gemeten, maar heb er ondertussen eentje gekocht), dan heeft dit corpus een standaardbinnenbreedte, waarin standaardapparatuur past
1626078049075.png
ikea hanteert wel een specifieke maataanduiding
zo geven ze voor de meeste ovens 59 cm breedte aan
die passen wel in hun corpussen van 60 cm buitenbreedte
maar de binnenbreedte van diezelfde corpussen zal wel minder dan 59 cm zijn, want anders zou de wand slechts 5 mm dik zijn
voor de lades geven ze niet de buitenmaat van de lade aan, maar de buitenmaat van het corpus waarin die passen
gelijkaardige benadering voor de fronten
de logica die er achter zit, is dat je door deze maataanduiding makkelijk weet welke breedtes je met mekaar kan combineren
stap hun winkel binnen, bekijk alles, meet het, stel vragen, koop wat basiselementen & puzzel thuis verder
zo ben ik het nu aan het doen
is jouw vraag theoretisch, of ga je er aan beginnen ?
1626078813975.png 1626078857462.png 1626078917252.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Foexie en mk23

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
is jouw vraag theoretisch, of ga je er aan beginnen ?

Mijn vraag is puur theoretische ter leering en vermaak.
Ik dacht hier ooit eens iets over gehoord te hebben, vandaar dat ik hier een balletje op gooi. Ook voor collega klussers om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
de beste keukens zijn een combinatie van standaard en maatwerk..
als je zelf wilt bouwen zoek dan eerst de apparatuur uit
en lees hiervan de handleiding en technische beschrijving.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als er iets is waar de standaardisatie gewoon strak gevolgd wordt dan is het bij keukens. Voor breedtematen is er geen enkele discussie als het gaat om de meest gebruikte keukenkast, een standaard corpus van 60cm breed.

Dan is de standaard gewoon een nis/binnenmaat van minimaal 56cm (in de praktijk heb je dan 560-562) bij een buitenmaat van 60cm (in de praktijk 594-600). Geen enkele fabrikant haalt het in zijn hoofd om hiervan af te wijken omdat anders 95+% van de inbouwapparatuur niet zou passen.

De rest van wat er aan inbouwapparatuur wordt verkocht past dan in 45 en 80 en heel soms 70 en 90. Maar dat is op het totaal wat er verkocht wordt minimaal.

Hoogtes en dieptes zijn allemaal minder spannend, daar zie je wel redelijk wat (kleine) verschillen tussen fabrikanten. Maar ook daar zijn wel wat minima relevant om niet met de standaarden in inbouw apparatuur in de problemen te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je zelf wilt bouwen zoek dan eerst de apparatuur uit
en lees hiervan de handleiding en technische beschrijving
dat is een wijze raad
aan keukens ben ik nog maar pas begonnen
toevallig omdat ik een vraag kreeg
wat bij mij vooropstaat is dat ik na de plaatsing niet wil meemaken dat een toestel, spoelbak, aan- of afvoer net niet passen
in de handleiding staat meestal dat mooie zinnetje 'Technische wijzigingen kunnen zonder voorafgaande verwittiging aangebracht worden'
daarom wil ik eerst al die apparatuur in huis vooraler er echt gebouwd wordt
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
het gaat niet alleen om de meest zichtbare maten .
sommige apparaten hebben ventilatie nodig achterlangs van onder naar boven.

Als je zelf bouwt is het verleidelijk om de ruimte helemaal te benutten en de kastjes bijvoorbeeld wel tot strak tegen de muur te maken of bijna plintloos onder en boven.
dat gaat dus niet altijd goed .

bij een beetje merk staat er een redelijke beschrijving met inbouwtekeningen online
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik ben wat laat om volledig te reageren, ben net terug van een paar dagen kanovaren. Hier nog een persoon die onderdelen van de Ikea koopt en dan verder bouwt. Op de zoekterm life hack ikea kom je veel briljante ideeën tegen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.