Ontwerpen van een zelfbouw Knife Making Grinder (KMG)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hoe zitten die lagers er in? Zitten er als je op de voorkant kijkt twee uitsparingen? Volgens mij zijn die blokken namelijk altijd zelfstellend. De buitenring van het lager is bol en kan in het huis kantelen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Leuk het zelf maken van een bandschuurmachine , welke maat banden kommen er op ?
Zit ook al een tijdje te kijken om er zelf een te maken, en dan met zo veel mogelijk hulpstukken er bij
En verstel mogelijkheden,
Yt film genoeg voor iedereen, maar zelden dat ze de maaten er bij geven ,
Moet dan maar een keer naar van der most waar men zelf daar het ijzer op maat kan zagen als ze open zijn scheelt veel werk Als je zelf alles met de handzaag moet doen ,
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Leuk het zelf maken van een bandschuurmachine , welke maat banden kommen er op ?
Zit ook al een tijdje te kijken om er zelf een te maken, en dan met zo veel mogelijk hulpstukken er bij
En verstel mogelijkheden,
Yt film genoeg voor iedereen, maar zelden dat ze de maaten er bij geven ,
Moet dan maar een keer naar van der most waar men zelf daar het ijzer op maat kan zagen als ze open zijn scheelt veel werk Als je zelf alles met de handzaag moet doen ,
Dit ontwerp is geschikt voor 1850mm en 2000mm banden, 50mm breed.

Ik heb het geheel in 3D getekend en ben het gaandeweg aan het overzetten in 2D-werktekeningen. Zodra die gereed zijn wil ik die wel beschikbaar stellen voor diegenen die er belang bij hebben. Het merendeel van het ontwerp is trouwens van de 72x2" schuurmachine van DC Comeau BG-272 DIY 2 x 72" Belt Grinder Een Canadees die helaas op z'n blog enkel het imperiale systeem gebruikt. Ik heb het voor mijn uiteindelijke ontwerp overgezet in het metrische systeem plus metrisch materiaal. Het voordeel van zijn ontwerp vond ik dat het gebruikt maakt van zoveel mogelijk rechttoe-rechtaan standaard materiaal dat eenvoudig te verkrijgen is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb een oude glasslijpmachine gekocht en daarna verbouwd. Schuurbanden van 100 breed. Kan van 2000 tot 3500 lengte op. 3500 lang zijn in verhouding spot goedkoop, maar je kan op MP regelmatig dozen met schuurbanden kopen voor weinig. Het is dan alleen de gok of de lijmnaad nog goed is. Machine heeft rechte rollen. Er kunnen dus ook schuurlinten van 50 en 75 breed op.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Denk dat ik wel met poellie s ga werken om de bandsnelheid te regelen ben niet zo thuis in elektronica , en een krachtstroom motor voor het gemak , om links om rechts om te laten draaien ,
Heb je een keer de maten dan ben ik wel geïnteresseerd,
Wielen kan ik voor een deel zelf maken uit kunstof , het gemak van een draaibank en een kolomboormachine
Frees combinatie,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Geen foto, maar het is een vierkante dikwandige koker van 2 meter lang op een onderstel van unp 240. Had ik liggen en staat mooi stabiel. Aan de bovenkant een swingarm met de bovenrol. Die zit op een kantelmeganisme en er zit een veer onder, om de band op spanning te kunnen zetten.. Aan de onderkant zit de motor op een schuifstuk, dat ik omhoog en omlaag kan zetten, naar gelang de lengte van de band en eventuele hulpstukken die geplaatst zijn. Vergrendeling met een sterknop. Motor is een 2 pk 2800 toeren krachtstroommotor. Slijphulpstukken klem ik op de koker vast. Ze zijn in lengte verstelbaar zoals bij jouw. Simpel twee kokers in elkaar met een opgelaste moer met een sterknop om hem vast te zetten. Ik zet de kokers met de punt omhoog en moer op de hoek. Als je de sterknop dan aandraait, centreert de koker zich. Dit heb ik afgekeken van een hulpstuk om gutsen te slijpen. Beter goed gejat, dan slecht bedacht .
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Weer wat vooruitgang. Het lijf van de machine is zo goed als gelast. Het was wel weer even wennen, dat lassen met elektroden. Maar goed, ik ben geen lasser maar het zit zodanig vast dat het nooit meer los komt. 😉

20220107_205222.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Niet bang voor brand met al dat hout ,die las spetters gaan alle kanten op,
Ik durf haast niet meer te lassen in de werkplaats met al dat hout ,
Als ik zo de foto zie jeuken de vingers om ook zo iets te maken ,
Op YT staat een filmpje met een kantel systeem ook mooi maar heel veel werk
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt zo maar geen brand. Maar houtmot wil nog wel eens smeulen. Je moet niet even lassen en dan gelijk de deur achter je dicht trekken. Als je een half uurtje wacht, dan ruik je het wel als er nog iets smeult. Beetje water er op en klaar.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Niet bang voor brand met al dat hout ,die las spetters gaan alle kanten op,
Ik durf haast niet meer te lassen in de werkplaats met al dat hout ,
Als ik zo de foto zie jeuken de vingers om ook zo iets te maken ,
Op YT staat een filmpje met een kantel systeem ook mooi maar heel veel werk
Bang is een groot woord, ik ben wel voorzichtig :) Voordat ik met metaalwerk begin ruim ik voor zover practisch mogelijk al het houtwerk op. Het blijft wat behelpen, ik heb helaas niet voldoende ruimte voor twee aparte werkplaatsen.

Naar kantelbare types heb ik ook bekeken, maar dan heb je voor het mooi eigenlijk een direct drive nodig met frequentieregelaar. Ik had al een motor liggen die ik wil gebruiken en moet nu met poelies en snaren werken om een reeks snelheden te krijgen. Zo'n combinatie is wat lastiger in te bouwen om het kantelbaar te maken. Het zal vast wel kunnen en bestaan maar ik was klaar met het denkwerk en wilde verder met het maakwerk ;-) Ik heb de machine nodig om mooie messen en ander werk te maken dus er moet wat vaart in komen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Voor messen is dit een een mooie machiene zo ik al eerder schreef gaat mijn belangstelling ook uit naar,
Poellie aandrijving, maar in de praktijk zal hij wel op een snelheid draaien,
Mij favoriete programma op tv messen en zwaarden maken op tijd en dan testen

Heb nog kachel roosters voor een smitsvuur, altijd nog het plan om een veldsmitse te bouwen,
Heb van elk nog een over belang bij? Maten 18x18 cm en een ronde 12cm doorsnede,
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voor messen is dit een een mooie machine zo ik al eerder schreef gaat mijn belangstelling ook uit naar,
Poelie aandrijving, maar in de praktijk zal hij wel op een snelheid draaien,
Mij favoriete programma op tv messen en zwaarden maken op tijd en dan testen

Heb nog kachel roosters voor een smidsvuur, altijd nog het plan om een veldsmidse te bouwen,
Heb van elk nog een over belang bij? Maten 18x18 cm en een ronde 12cm doorsnede,
Bedankt voor je aanbod, maar ik ben al voorzien van een veldsmidse ;-): Het bouwen van een veldsmidse

Wat betreft de snelheden, grote kans inderdaad dat één snelheid het meest gebruikt wordt. Echter voor fijn slijpwerk wat precies komt vind ik een lagere snelheid soms prettiger. Dan duurt het langer voordat je de gewenste hoeveelheid materiaal afgenomen hebt waardoor je wat meer bedenktijd heb om het één en ander aan te passen. Voor polijstbanden en voor het detailleren van hout zijn hogere snelheden dan weer handig.

Het laswerk is nu gedaan. De volgende stap is het draaien van wat houten testpoelies om zo een idee te krijgen van wat voor snelheden ik prettig vind. Zodra ik daarin een keuze gemaakt heb, ga ik de definitieve versies gieten en draaien.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Mooi zo te volgen , zie dat de wielen allemaal vlak zijn? , op de YT film zie je dat er vaak een wat gebogen is,
Om hem beter op de wielen te houden,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.