Ontwerpen van een zelfbouw Knife Making Grinder (KMG)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Weet iemand een adres waar je aluminium meertraps V-snaar poelies kunt kopen? Of is dat bijna altijd maatwerk en mag je dan van geluk spreken als je er überhaupt eentje vind die past qua aantal trappen en snaarvorm?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
stemin in lochem. Zijn aluminium en ongeboord. Over het algemeen is de goedkoopste optie om een boorkolom van marktplaats te halen en die te ontdoen van alle onderdelen. Zoals de motor en de schakelaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
stemin in lochem. Zijn aluminium en ongeboord. Over het algemeen is de goedkoopste optie om een boorkolom van marktplaats te halen en die te ontdoen van alle onderdelen. Zoals de motor en de schakelaar.
Heb ik ook al aan zitten denken inderdaad. Maar heb al een mooie electromotor liggen 🤔 Alhoewel zo'n goedkope kleine Ferm of Kinzo kolomboor dan wel direct twee poelies heeft... Stof tot nadenken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je het niet zelf kan, is een passinggat laten draaien en een spiebaan maken, duurder dan de poelie.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Klopt, maar met wat omwegen moet dat lukken op m'n metaaldraaibank die ik heb staan. En de spiebaan kan vervangen worden door een inbusboutje in het wiel icm een vlakke kant op de as, er komt niet de wereld aan krachten op.

Ik had alleen de hoop dat er ergens een fysieke winkel zou zijn waar een aantal types poelies aanwezig zouden zijn zodat ik ze even in m'n handen kon houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Weinig kans. Als je een metaaldraaibank hebt, dan maak je ze toch zelf? Spiebaan steken gaat ook prima op een draaibank. Gaat alleen wat minder snel. Dat is wel afhankelijk van het formaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je zelf maakt, ben je vrij om je eigen overbrengsverhoudingen te kiezen. Als je zorgt dat je motor genoeg bewegingsruimte heeft, hoef je je zelfs niet druk te maken over de riemlengte. Je kan ook platte poelies maken. Gaat veel sneller. Gewoon multibelt er op van de automaterialen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Een kant vlak andere bol. Je kan ook de ribbels er even in steken met een toolbit. Dan heb je multibeltpoelies. Je moet toch uitlijnen, daar verandert niet veel aan. Als de constructie stijf genoeg is, blijft de riem op zijn plaats.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Heb ik ook al aan zitten denken inderdaad. Maar heb al een mooie electromotor liggen 🤔 Alhoewel zo'n goedkope kleine Ferm of Kinzo kolomboor dan wel direct twee poelies heeft... Stof tot nadenken.
Ik heb er evt nog één staan die ruimte moet gaan maken wegens verhuizing, staat in Heerenveen. Verder heel tof project!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Heb je die lege blikjes weer niet voor niets bewaard. Maar is dat gewoon omdat het je leuk lijkt? Zonder gietgallen zandgieten valt nog best tegen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een hele verzameling schroot van oude gegoten aluminium onderdelen wat een mooi startpunt is voor gietwerk wat betreft de legering. Blikjes smelten is leuk maar voor dit project even niet. Ik heb wat ervaring met zandgieten en ik vind het ook erg leuk om te doen. Als ik dat eenmaal goed genoeg onder de knie heb biedt dat weer een heel scala aan nieuwe mogelijkheden. En zo pruts ik verder... eerst nog even een zak gietzand bestellen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Even wat anders, ik wilde de lagerblokken event testpassen maar het volgende viel mij op:

Als ik de as door de lagerblokken steek en de montagezijde van de twee blokken teken elkaar plaats zit daar een kier. Als ik één blok ten opzichte van de ander draai is er één positie waar de blokken kierloos passen. De UC204 lagers niet zelfcentrerend.

Heb ik nu de pech dat ik een lagerblok met fabrieksfout heb gekregen of zie ik iets over het hoofd?

Zie hieronder:

0 graden: meer dan een mm speling
20220106_143035.jpg

90 graden gedraaid:
20220106_143041.jpg

180 graden gedraaid:
20220106_143051.jpg

270 graden gedraaid:
20220106_143059.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.