Ontwerpen van een zelfbouw Knife Making Grinder (KMG)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben het wel eens met je over het mes, het metalen deel is prachtig gemaakt. Maar wat een indrukwekkend mooie werkplaats uitrusting en vakman. Het heeft ook een interessant filmpje over het slijpen.

Er staat ook een enorm interessant filmpje van hem op YT over de prestaties van verschillende staalsoorten. Die is ook de moeite van het bekijken waard!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bijna 7 jaar verder en het project heeft nog niet veel progressie gemaakt :ROFLMAO:. Maar sinds een tijdje ben ik weer wat meer bezig met het maken van beitels en een kleine serie messen en het met de hand vijlen van de messen ben ik klaar mee. Dus toch maar verdergegaan met het ontwerpen en straks hopelijk bouwen van dit apparaat. Een1,5pk motor heb ik ondertussen ook via marktplaats gekocht dus dat is alweer een stap in de goede richting. Met een beetje geluk krijg ik het straks in de bouwvak af. Ik ben afgestapt van van het zelf bedenken en volg nu een geijkt bouwplan dat overal op het internet te vinden is als je zoek op 2x72" belt grinder. Specifiek deze website vond ik handig: BG-272 DIY 2 x 72" Belt Grinder
KMG.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en HoutNerveus

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Die is hier een hele tijd geleden ook al eens langs gekomen. Wel een leuk ding.
Klopt inderdaad! Was hij niet diegene die van het forum vertrok omdat hij zo ontzettend veel kritiek kreeg omdat hij zijn machines te koop zette op het marktplein? Weet het niet meer precies, maar meen me nog wel te herinneren dat het afscheid niet zo heel glad verliep. Wel jammer, volgens mij heeft hij aardig aan de weg getimmerd als ik z'n website zo zie. Maar goed, ik ga zelf maken, vind ik leuker ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik had al een keer gezegd dat dit een langzaam project was toch? :cool: Maar we zijn ondertussen wel wat verder gekomen.

Het staal voor het frame is binnen en met m'n nieuwe oude draaibank ben ik wat aan het oefenen om de wielen en bijhorende assen te draaien. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik achter een metaaldraaibank gestaan heb maar het begin is er. Ik had voor de assen ook gewoon M12 bouten kunnen gebruiken maar dit is leuker.

Als ik al het draaiwerk achter de rug heb, ga ik beginnen met het frame. Er moet ook nog een nieuwe poelie komen die correspondeert met de poelie van de motor zodat ik wat verschillende snelheden heb. Die poelie ga ik denk ik zelf gieten uit aluminium, ook weer een projectje op zich.

DSC_0569.JPG

DSC_0568.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Waarom draai je die wielen zelf? Standaard nylon palletwagenwielen kosten 12 euro incl lagers voor as 20mm
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Je gaat de lagers toch ook niet zelf maken? En de bevestigingsmaterialen? Dus waar licht de grens? Het is zo wel logisch dat je projecten wat lang duren.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en Wilco Flier

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Een kennis van mij bouwde zijn KMG via deze tekeningenIMG_0575.jpgIMG_0574.jpgIMG_0575.jpgIMG_0576.jpgIMG_0574.jpgIMG_0575.jpgIMG_0576.jpg
 

Bijlagen

  • GrinderPlans.pdf
    744,5 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0577.jpg
    IMG_0577.jpg
    182 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0579.jpg
    IMG_0579.jpg
    138,3 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Waarom gebruiken ze bij die dingen een overbrenging? Het voegt extra componenten toe , wat weervoor een hogere prijs zorgt. De machine heeft door de uitstekende motor meer ruimte nodig op je werkbank . Je moet ook weer een mogelijkheid hebben om de snaar te spannen. Als je een bandschuurmachine koopt, zit het aandrijfwiel direct op de motor, met een groter aandrijfwiel.
 
  • Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Hier is ook nog een mooi modelletje waar je bouwplannen voor kan kopen.
Deze heb ik ook al een paar maanden op mijn verlanglijstje staan. Alleen nog even wat tijd vinden om hem te bouwen. Vooral alle extra attachments die hij erbij heeft ontworpen maakt het heel compleet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.