Omkasting gas- en elektricteitsmeter, zekeringskast,.. ontwerp.

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met mijn ontwerp voor de omkasting rond de gas- & elektricteitsmeter, zekeringkast,.. en heb hierover enkele vraagjes.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen :)

Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.14.15.png

Ontwerp:

Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.23.55.png


Frame:

Ik zou 3 individuele frames maken en deze vervolgens aan elkaar vastmaken.
Aan de muur / plafond met behulp van vijzen en pluggen, aan de vloer met Tec7 montage- en afdichtingskit (wil niet in de tegens boren)
Hout voor het frame: ruw vuren fsc 50x50mm

Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.17.30.png Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.17.21.png Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.17.11.png

Deuren

Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.30.46.png. Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.39.04.png Schermafbeelding 2021-02-01 om 21.00.25.png

Hier zit ik met enkele vraagjes:
- Welk type scharnieren gebruik ik hier het best ?
- Kan ik deze rechtstreeks op de framebalken vastmaken ?
- Tussen deurpanelen A1/A2 en B1/B2 laat ik 3mm speling, hoeveel voorzie ik best tussen A2 en B1 ? Mogen deze volledig aansluiten?
- Welk materiaal neem ik hier best voor? Ik dacht zelf aan multiplex van 12mm dikte ?

Zijpanelen
Schermafbeelding 2021-02-01 om 20.55.43.png
Ik vermoed dat optie B niet mogelijk is gezien de deuren dan niet meer open kunnen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Optie B kan prima mits je de staanders naar achteren plaats en inliggende scharnieren gebruikt. Wanneer mogelijk, laat dan een paar staanders aan de voorzijde vervallen, deze blokkeren de weg naar je meterkast, mocht er ooit onderhoud aan zijn of wat dan ook is het lekker als die er niet zitten.

Je kunt denk ik het meerendeel van je frame achterwegen laten. Er komt geen gewicht in de kast en dus hoeft het niet echt “sterk” te zijn, enkel de meterkast “verbergen”.

Niet in de tegels boren? Zou je een volledig.hangend schuifsysteem kunnen overwegen.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Ik zou kiezen voor potscharnieren, zijn er in opdek, half opdek en inliggend. Dan moet je wel wat aanpassingen doen aan je ontwerp. Wellicht is inliggende potscharnieren nog het makkelijkst.

Deurdikte kies ik dan 16-18mm ivm inboren vd scharnieren.

Aan de meterkast te zien is dit in België?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Voordeel nog van potscharnieren is dat je de deuren er makkelijk uit kunt halen als je meer ruimte nodig hebt. Ik sluit me aan bij hiertebreeddaartelang, de tussenstijlen tussen a1/a2 en b1/b2 kunnen wel achterwege blijven. Zorg dan wel voor een aanslag aan de bovenkant van je deuren en eventueel een lat achter 1 van de deuren om de kier dicht te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Ik zou kiezen voor potscharnieren, zijn er in opdek, half opdek en inliggend. Dan moet je wel wat aanpassingen doen aan je ontwerp. Wellicht is inliggende potscharnieren nog het makkelijkst.

Deurdikte kies ik dan 16-18mm ivm inboren vd scharnieren.

Aan de meterkast te zien is dit in België?
Klopt inderdaad Belgie :)

Ontwerp aanpassen voor inliggend potscharnieren; gewoon dit geheel naar achter schuiven zodat er voldoende ruimte is voor de scharnieren? Hoeveel dan best?

Schermafbeelding 2021-02-01 om 22.04.00.png

Maar hoe moet dit dan tussen A2 en B1 ?

Bovenaanslag ook toegevoegd & tussenstijlen zijn weggehaald

Schermafbeelding 2021-02-01 om 22.11.16.png
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Bij inliggende scharnieren plaats je de deuren tussen de stijlen in plaats van ervoor, dit moet je wel mooi vinden natuurlijk.

Of volledig opliggende scharnieren gebruiken, maar dan moeten je staanders denk ik smaller worden.

Hieronder wat plaatjes zodat je ziet wat de verschillen zijn
inliggend.pngimages-1.pngdownload.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er gelden wettelijke eisen aan een meterkast, houd daar rekening mee.
Ga dat eens opzoeken, zal wel in het AREI (belgie) staan vermoed ik, goede tip!
wettelijke eisen, normen en voorschriften: vl <> nl
de nutsmaatschappijen schrijven in vl enkel een schikking van de aansluitingen/tellers voor
zo mag bv de gasteller niet onder de elektriciteitsteller staan
over de omkasting staat niets in het arei

- Welk type scharnieren gebruik ik hier het best ?
- Kan ik deze rechtstreeks op de framebalken vastmaken ?
het zijn de montageplaatjes die op het geraamte komen
niet de scharnieren
kijk naar de diepte die je voor de vijzen nodig hebt
hoeveel voorzie ik best tussen A2 en B1 ?
dat staat bij de voorschriften van de fabrikant
afhankelijk van de dikte van de deur zwenkt die bij de scharnieren naar buiten uit
alvast blum heeft zo'n tabellen
Ik dacht zelf aan multiplex van 12mm dikte ?
kan je proberen
als je dan toch de dure arbeid uitspaart, zou ik een paar euro's meer uitgeven voor een meer stabiele 18 mm
trouwens, blum-potscharnieren moet je 13 mm inboren
bij 12 mm zouden ze dus 1 mm door de plaat steken 🥵
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Ontwerp aangepast, naar inliggende deuren..

Schermafbeelding 2021-02-02 om 10.04.55.png

Ik zou voor het Blum scharnier CLIP top 110 inliggend 71T3750 met bijhorende montageplaat (173H7100, 0mm) gaan.
Hier moet ik wel nog even dubbelchecken of het montageplaatje wel past op de 50mm staander, afstand tot centrum montageplaat is al 37mm dus veel marge is er niet meer over.

Deuren zijn nu elks 450mm breed en 2400mm hoog, maar vermoedelijk laat ik overal best 3mm speling (buiten aan scharnierkant) ?


Nogmaals dank voor alle nuttige tips/info!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou voor het Blum scharnier CLIP top 110 inliggend 71T3750 met bijhorende montageplaat (173H7100, 0mm) gaan.
inliggende deuren zijn het meest genadeloos
alles zal heel precies moeten gemaakt & geplaatst worden
wie niet waagt, niet wint !

Hier moet ik wel nog even dubbelchecken of het montageplaatje wel past op de 50mm staander, afstand tot centrum montageplaat is al 37mm dus veel marge is er niet meer over.
je kan op de plaats waar de montageplaatjes komen een dubbel stuk staander plaatsen
Deuren zijn nu elks 450mm breed en 2400mm hoog, maar vermoedelijk laat ik overal best 3mm speling (buiten aan scharnierkant) ?
als je voor blum kiest, dan zie je op hun handleiding wat de aanbevelingen + de grenzen voor de speling zijn
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Beetje off-topic, maar ik zie het licht branden, terwijl de stroom er alleen een meter aanwezig is, die niet is aangesloten. :unsure:
 
  • Haha
Waarderingen: jelmer

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
In je laatste ontwerp kun je de tussenstijlen tussen a1/a2 en b1/2 toch weglaten zodat de meterkast wat toegankelijker wordt?

Speling rondom de deuren 3mm is ok, zelf maak ik de speling in eerste instantie wat kleiner, afzagen van de deur lukt vaak wel, bijzagen wordt lastiger

Sluit me aan bij Zotvanhout dat inliggend wel wat minder vergeeflijk is, houd hier rekening mee en maak zeker een proefstuk, dan kun je adhv de tabel en omtrekspeling ook de afstand van potscharnier tot zijkant deur bepalen.

De mal voor de montageplaat werkt vaak bij opliggende deuren, voor inliggend heb ik er zelf een gemaakt van wat restjes multiplex, houd rekening met de deurdikte

In je laatste ontwerp staan op de hoeken dubbele balken, dit kunnen denk ik ook enkele zijn, eventueel met een sponning erin voor het plaatmateriaal van de zijkant. (Heb geen tekenprogramma bij de hand, anders had ik het even geschetst)
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Bon, krijg al wat schrik van de inliggende deuren.

Heb 2 kasten reeds gemaakt met opliggende deuren, misschien toch ook beter een ontwerp maken met opliggende deuren.. :unsure: Oogst ook een stuk mooier uiteraard.

Alleen weet ik niet goed hoe dit te doen met een frame :cautious:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.