Omkasting gas- en elektricteitsmeter, zekeringskast,.. ontwerp.

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Ik heb een schetsje van het bovenaanzicht gemaakt hoe ik het zou doen, op papier en niet op schaal, iets beters momenteel niet voor handen.

20210202_175643.jpg

Scharnieren overal volledig opdek (geen half opdek)

A jouw balk van 50x50
B strook multiplex 18mm, breedte even kijken adhv de montageplaatjes vd scharnieren
C lat op 1 van de deuren, als aanslag voor de andere deur en om de kier dicht te maken
D lat of multiplex 36mm dik, breedte zie B
E balk 50x50, kijken of dit nodig is, alleen de lat van 36mm lijkt me te zwak.

Sluitnaden van de deuren rondom 3mm, ook tussen deur a2 en b1

Hopelijk kun je hier wat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Ik heb een schetsje van het bovenaanzicht gemaakt hoe ik het zou doen, op papier en niet op schaal, iets beters momenteel niet voor handen.

Bekijk bijlage 98080

Scharnieren overal volledig opdek (geen half opdek)

A jouw balk van 50x50
B strook multiplex 18mm, breedte even kijken adhv de montageplaatjes vd scharnieren
C lat op 1 van de deuren, als aanslag voor de andere deur en om de kier dicht te maken
D lat of multiplex 36mm dik, breedte zie B
E balk 50x50, kijken of dit nodig is, alleen de lat van 36mm lijkt me te zwak.

Sluitnaden van de deuren rondom 3mm, ook tussen deur a2 en b1

Hopelijk kun je hier wat mee.
Hartelijk dank voor de schets. Heb het al even uitgetekend zonder de deuren en kom dan tot het volgende :

Schermafbeelding 2021-02-02 om 20.51.24.png
Vraag me af hoe ik lat C en F best kan vastmaken ?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Lat c en f op 1 deur verlijmen en vastschroeven van binnenuit. Beste de lat b ook aan de bovenzijde te maken, zodat je een aanslag voor de deur hebt.
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Finale ontwerp..
(bovenkant wordt uiteraard ook dichtgemaakt als laatste)

Schermafbeelding 2021-02-04 om 14.34.19.png.Schermafbeelding 2021-02-04 om 14.34.57.png
Schermafbeelding 2021-02-04 om 14.35.19.png Schermafbeelding 2021-02-04 om 14.36.03.png

Denk dat ik dit best uit multiplex maak of kan MDF ook?
Nu de potscharnieren bestellen en naar de houtzagerij.. :D
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Latten b/d/g uit multiplex, rest om het even mdf of multiplex, net wat je makkelijker/mooier vindt om mee te werken. Alles iig minimaal dikte 16mm ivm de potscharnieren.

Lopen de deuren niet tot het plafond ivm de plaathoogte van 244cm? Er zijn ook platen van 305 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
Ik heb ooit iets gelijkaardigs gemaakt. Wel met twee deuren ipv vier. De bovenkant is afgesloten maar ik heb er wel een verluchtingsrooster in geplaatst. Nooit opmerkingen over gehad. Zelfs niet als de elektriciteit gekeurd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Dat verluchtingsrooster is waarom hij voldoet. Dat is in ieder geval hier in NL zo: voor de meter moet een deur zitten die op slot zit (kan !!) en er moet ventilatie aanwezig zijn, dat mag een rooster zijn.
Dat het in de praktijk vaak anders is, zeker bij bestaande bouw, en dat niet iedere monteur daar moeilijk over doet, maar bij het plaatsen van een meter in een nieuwbouwsituatie mogen ze officieel weigeren als niet aan deze eisen wordt voldaan.
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Latten b/d/g uit multiplex, rest om het even mdf of multiplex, net wat je makkelijker/mooier vindt om mee te werken. Alles iig minimaal dikte 16mm ivm de potscharnieren.

Lopen de deuren niet tot het plafond ivm de plaathoogte van 244cm? Er zijn ook platen van 305 cm.
Inderdaad, doe het zelf zaken hebben geen 305 hier. Maar ik werk het wel af met latjes in een latere fase :)
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Ik heb enkele jaren terug een soortgelijke kast gemaakt voor mn meters weg te steken en heb de wanden met meubelpanelen gemaakt. De deuren van groene mdf. Ik zal eens zien of ik hier nog enkele foto's van terug vind.
meterkast001.jpg
meterkast002.jpg
meterkast003.jpg

meterkast004.jpg
meterkast005.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en stijndef

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
foto's toegevoegd in vorige post. Onderste plint heb ik dan ook nog in eenzelfde kleur geschilderd als de deuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: stijndef

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
in nederland is een behoorlijke ventilatie opening in de deur verplicht bij een gasmeter.
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Hoe zouden jullie deze verbinding maken?
Eerst de 2 latten aan elkaar met houtlijm + vijzen en dan op de 50x50 balk weer met houtlijm en vijzen langs achter (5x70mm of 5x80mm ?) in elke lat telkens 1 op verschillende hoogtes?

Edit: houten deuvels zijn hier misschien ook een optie..

Schermafbeelding 2021-02-04 om 20.47.23.png
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nooit opmerkingen over gehad. Zelfs niet als de elektriciteit gekeurd is.
ohohohoho !
als ik vandaag de bemerking 'het is toch gekeurd !' hoor, dan glimlach ik nog amper
heb dat glimlachen met de tijd verleerd
want wat ik als 'gekeurd' zie, is meer dan het mij lief is, om te schreien
voor zover ik het arei in vl begrijp: je moet de installatie laten keuren, maar de eigenaar blijft de eindverantwoordelijke (zo lees ik het toch)
de eigenaar heeft meestal van elektriciteit geen kaas gegeten, dus denkt dat hij veilig zit
(niet persoonlijk bedoeld, collega - ik tik hier enkel wat ik ter plaatse zie)
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
de eigenaar heeft meestal van elektriciteit geen kaas gegeten, dus denkt dat hij veilig zit
(niet persoonlijk bedoeld, collega - ik tik hier enkel wat ik ter plaatse zie)
Hahaha. Klopt als een bus. Ik ken weinig van elektriciteit. Genoeg om er liefst af te blijven. En ik denk inderdaad dat ik veilig zit. Je maakt me toch lichtelijk ongerust hoor...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga jou niet ongerust maken

waarop ik wil wijzen is de dubbelzinnigheid die ik in het arei (reglement) ontdek
de eigenaar kent meestal onvoldoende van elektricitiet, laat de verplichte keuring uitvoeren, krijgt een positief verslag, denkt dat alles in orde is, maar blijft de eindverantwoordelijke indien er toch iets fout is
wat is dan het nut van een keuring ?

de meeste afwijkingen die ik vaststel, vallen binnen de elektrisch-technische grenzen
bij voorbeeld: het arei schrijft voor dat de neutraaldraad blauw moet zijn, maar soms zie ik andere kleuren
bij voorbeeld: het arei schrijft voor dat er een situatie- + 1-draadsschema moet zijn, en dat daarop alle stopkontakten, bedieningspunten + lichtpunten moeten staan
soms zie ik stopkontakten op een andere muur dan op het situatieschema
samengevat: in praktijk neemt men dikwijls een loopje met het reglement, zonder dat er technisch gezien direct risico's aan verbonden zijn
waartoe dient een reglement als men dat vrijelijk interpreteert & de keurder de afwijkingen door de vingers ziet ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.