Oeps!

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Touh,

gisteren avond ( 19.30h) nog langs Tolerant gefietst op weg naar huis (omweg, dat is zeker). De loods was natuurlijk al gesloten , maar wat opviel is dat er tussen de helling en de loods, meer schepen lagen dan anders. en er werd daar buiten nog stevig gewerkt.

groeten
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Ja dat klopt, die mannen moeten ten laatste nu woensdag terug het water in, dat is dus stressen. Komend weekend is het ons jaarlijks "Weekend op de helling" Er gaat dan voor de eerste maal in 80 jaar een nieuw gebouwde houten Hengst te water, de helling MOET dan vrij zijn.
Er zit ook een doodtij aan te komen, daarom moet de spits op de helling al vandaag het water in, nadien is er bij hoogwater te weinig water om vlot te komen! Spanning alom dus:p
 

ChrisZS1

Nieuw lid
7 aug 2016
6
0
Hallo Chris, bij deze heb ik een verzoek gestuurd op FB. Op 22/10 heb ik op het eerste zicht niets te doen.. Ik heb op de Prins Leopold, den Boudewijn (toen omgeslagen voor de sluis... :-( ) en den Tijl gevaren. Op de laatste als kwartiermeester en uiteraard ken ik Luc, Benny en co ook allemaal. Ik ben in september 1973 gaan varen bij CMB dus zit ik in de periode rond 1970. Juiste data ken ik niet meer.
Bij de groep mis ik nog wel wa "bekende" namen.... Chris Barneveld; Ferdy Hospied,


Verzoek = Ok
 

tuoh

Oud hout
En om te bewijzen dat er nog steeds gestaag verder geknutseld word aan de giek. Een foto van de klus vandaag, het stomen en (voorlopig) plaatsen van nieuwe spantjes achteraan.
Het nieuwe spantje vooraan op de foto gaat het oude spantje er vlak naast vervangen, dat is namelijk op twee plaatsen gebroken.

Opnieuw een complete "ribbenkast" achteraan:p
Laat mooi het verloop zien van rondspant naar S-spant
IMG_0343.jpg
 

ChrisZS1

Nieuw lid
7 aug 2016
6
0
Ziet er al goed uit, tof om den Tijl uit zijn as te zien herrijzen. Moesten jullie nog goesting hebben, de Festraets ligt ook nog te wachten 😊
 

tuoh

Oud hout
;);)

Nou, wie weet, we zijn met een paar mensen aan het brainstormen om een nieuwe vzw op te richten. Het zou de bedoeling zijn om quasi uitsluitend te werken aan, en te varen met, kleine (werk)boten, roeiboten en open zeilbootjes in de stadsdokken. De volgende stap zou dan het geven van workshops zijn ( roei, en wrikriemen maken, klinken, stomen, overnaads bouwen, etc)
Als vestigingsplaats zou Antwerpen gekozen worden, misschien de Stadsdroogdokken waar het nieuwe scheepvaartmuseum komt. Een mogelijke "samenwerking" hiermee gaan we prioritair onderzoeken. Hier kan dan misschien ook het onderhoud, of varen met de kleinere bootjes van de museumcollectie MAS bij komen:p
Streefdatum om te starten zou begin 2018 worden, niet toevallig verhuist dan ook het restauratieatelier van de Stad Antwerpen:D

Nog even geduld dus:p
 

ChrisZS1

Nieuw lid
7 aug 2016
6
0
Dit is een prachtig initiatief, laat ons hopen dat dit kan slagen. Ik heb destijds bij de Zeescouts (den 1) heel graag gewerkt aan de houten gieken,
de Festraets heb ik destijds een nieuwe voorplecht gegeven en gebarsten stroken terug hersteld met het klinken van inzetstukken.
Ook eens volledig met glas afgeschraapt om daarna opnieuw te vernissen.
Moest hij op de restauratietafel komen, zou ik het wel zien zitten om er mee aan te werken :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
De ateliers verhuizen naar de Straalstraat in Merksem dacht ik he? Enfin de Stad is bezig om al haar ateliers onder 1 dak te zetten, dus ik veronderstel dat het restauratieatelier daar deel van uit maakt.
 

tuoh

Oud hout
De ateliers verhuizen naar de Straalstraat in Merksem dacht ik he? Enfin de Stad is bezig om al haar ateliers onder 1 dak te zetten, dus ik veronderstel dat het restauratieatelier daar deel van uit maakt.

Nee toch niet. De Stad gaat op termijn inderdaad de meeste technische diensten centraliseren (praten ze al 20 jaar over) maar de diverse restauratieateliers (papier&boek, schilderijen, textiel,muziekinstrumenten, meubel, scheepsmodellen en het restauratieatelier boten) vallen daar niet onder. Deze zitten alle bij Sport en Cultuur (CS) en dan meer specifiek bij de dienst Collectiebeleid Behoud en Beheer (CBB) Om het plaatje nog wat ondoorzichtiger te maken zitten zowel restauratie scheepsmodellen als het restauratieatelier boten ook onder de vleugels van het MAS, omdat het vroegere Nationaal Scheepvaartmuseum hier in opgegaan is.
Beide zitten echter niet op dezelfde locatie:p Het eerstgenoemde atelier zit in het MAS, het restauratieatelier boten zit nu nog aan het 'T Steen, maar gaat begin 2018 verhuizen naar de site van de stadsdroogdokken aan het Kattendijkdok, tevens de toekomstige vestigingsplaats voor een zelfstandig Scheepvaartmuseum. (Alles komt terug als je lang genoeg wacht;))
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dit is een prachtig initiatief, laat ons hopen dat dit kan slagen. Ik heb destijds bij de Zeescouts (den 1) heel graag gewerkt aan de houten gieken,
de Festraets heb ik destijds een nieuwe voorplecht gegeven en gebarsten stroken terug hersteld met het klinken van inzetstukken.
Ook eens volledig met glas afgeschraapt om daarna opnieuw te vernissen.
Moest hij op de restauratietafel komen, zou ik het wel zien zitten om er mee aan te werken :)

Als je zo lang niet kan wachten mag je ook al een handje komen toesteken bij de restauratie van den Tijl hoor;) Dat gebeurt wel in Rupelmonde bij Tolerant.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Ik ben blij dat je hem een nieuw leven wil schenken.
Er worden al veel te veel oudere scheepjes kapot gezaagd en naar de stort afgevoerd.
Dit terwijl er met een beetje liefde voor het oude en een dosis geduld het scheepje weer jaren mee kan.
Top dat je dit doet want kan zelf uren kijken naar de oude overnaadse sloepjes e.d.
het zou dan ook zonde zijn wanneer deze uit het beeld zouden verdwijnen
 

tuoh

Oud hout
Omdat er verleden week een dringende klus binnengekomen is, namelijk nog een (licht) beschadigde roeigiek waar wat nieuwe spantjes in moeten, deze week maar wat schragen ineen geknutseld zodat we op de goede hoogte kunnen werken.

Uitgangsmateriaal, wat gerecupereerd hout van verpakkingen van machineonderdelen, gemaakt van Vuren balken van ongeveer 90 x 110mm.

Lengte van de schraag is 1400mm geworden, de hoogte 450mm.

Tekening om de juiste schuinte te bepalen, en ook makkelijk om de lengte van de regels af te schrijven. De tekening lijkt een warboel van lijnen, dat komt omdat er al een ander grondplan opstond. Je kan soms te zuinig zijn, maar het is goed afgelopen:p
IMG_0785.jpg

Na het uitzagen van de nodige uitsparingen, de gaten boren voor de M8 bouten.
IMG_0789.jpg

Alle scherpe hoeken afronden levert een prettig te hanteren schraag op.
IMG_0792.jpg

Alles netjes schaven is zo een pré, het levert geen betere schraag op maar het oogt in ieder geval wel mooi:D
IMG_0793.jpg

De nesten voor de poten, ingewerkte poten zorgen voor een stabieler en sterker geheel.
IMG_0796.jpg

Poten monteren, de regel onderaan gaat mooi aansluiten als de bouten aangedraaid worden.
IMG_0797.jpg

Zo ver zijn we al, voor atelierwerk moet het niet meer zijn. Om zware gewichten te kunnen torsen moet er echter nog wat aan gebeuren.
IMG_0799.jpg

Dan maken een paar extra schoren een wereld van verschil.
IMG_0802.jpg

Bevestigd met een paar fikse schroeven 6x60, dat kan geen kant meer op.
IMG_0803.jpg

Daar kan komende zaterdag zonder enig probleem een boot op neergevlijd worden:p
 
P

Pel

Guest
Mooie stevige schragen André, de kanten afgerond dat oogt direct veel mooier.

Groet Pel.
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
De roeigiek van de dringende herstelling heet 'Soetkin'. Werd in 1981 gebouwd bij A. Nijhuis in Leiden (NED).
Deze roeigiek werd enkele jaren geleden al eens hersteld bij Jan Vandamme in Zeebrugge (verrotte spanten ter hoogte van de kielbalk). Ze hebben toen ook de binnenkielbalk verhoogd en wat extra verstevigingen bijgezet. De rotte spanten situeren zich achteraan in de giek, waarvan verschillende spanten zelfs niet doorlopen, maar ter hoogte van de kielbalk gewoon ophouden.
 

tuoh

Oud hout
Haha, was de naam vergeten. De nieuwe spanten ga ik wel (proberen) laten doorlopen, onder de binnenkiel door. Ga de rotte stukken dan verwijderen en er telkens een nieuw stuk spant (overlappend) naast plaatsen.

Volgende week eens testen of onderdoor steken gaat lukken.
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
de stroken van deze giek zijn niet alleen geklonken, maar ook op elkaar verlijmd. 't is maar dat je het weet...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.