Niks zonder schaafmachine?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
20160715_202007.jpg
Dit zijn restanten van onze parketvloer. Hier zou ik graag een snijplank mee maken (om eens te oefenen). Is dit geschikt hout? 6mm eik toplaag op mdf (?).
Ik dacht deze planken te verzagen, voordeel is dat ze al geschaafd zijn
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Het lijkt meer op eiken toplaag op multiplex. Kort door de bocht: MDF is samengeperst stof, multiplex is samengeperste plankjes.

Ik doe sinds kort ook (bijna) alles met de hand. Ik heb een decoupeerzaag en een bovenfrees, en kreeg steeds meer lol in met hout werken, maar in mijn schuur heb ik niet meer plek dan voor een workmate. Wanneer ik met de hand werk kan ik ook binnen werken, voor machinaal werken moet ik naar buiten, anders adem ik stof. Ik baalde altijd omdat ik vanwege ruimte en budget geen stoere zaagtafel en freestafel aan kon schaffen, maar met handtools is best veel mogelijk zag ik bij Paul Sellers en Roy Underhill. Het gaat langzaam, nu ook nog steeds niet heel precies, maar dat wordt denk ik met de loop van de tijd wel beter.

Multiplex is best beroerd om te bewerken, het zijn maar dunne laagjes en met iedere laag keert de nerf zich. Daardoor is het ook lastig om een goede zijkant te maken, overal zit 'end grain'. Wanneer je goedkoop hout zoekt kan je ook 's een pallet slopen, heb ik net ook gedaan; ik heb van een oude houten schaaf een 'roffel' oftewel 'scrub plane' gemaakt, en ga af en toe een plankje vlak maken, voor de lol en oefening. Krullen maken is leuk :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad, no.4 verwijst naar het modelnummer van Stanley, en veel andere fabrikanten hebben die nummering overgenomen. Dit is een heel courant model, niet te kort, niet te lang. Kortom, handige schaaf om te hebben. Ik zou sowieso geen snijplank maken van "artificieel" hout: MDF of multiplex. Daar zit lijm in op basis van ureumformaldehyde of fenolformaldehyde (beide kankerverwekkend in hoge concentraties) en dat is niet geschikt om van te eten.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
IMG_20160716_165332.jpgta-daaa! Mijn eerste schaaf -euh -experiment. Ik heb in de Brico dus een schaaf gekocht. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik dit een saai klusje zou vinden maar ik genoot er best van om het blanke hout eronder boven te zien komen.
Hoe weet ik nu wanneer het goed genoeg geschaafd is?Gelukkig waren van deze plank de hoeken al haaks.
 
Laatst bewerkt:

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Bekijk bijlage 50442
Ik wil met deze plank en deze 4 pootjes een krukje maken. De pootjes zijn 40cm, de plank is 114cm, die zou ik dus in 3 verzagen. Is het genoeg om die te verlijmen of kan ik beter ook duvels gebruiken?
Ik heb nog zo'n balken als de pootjes, ik wil graag proberen of ik tussen de pootjes een verbinding kan maken, hoe heet dat, een "half joint"?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Belgje, ik moedig je enthousiasme om er in te vliegen aan, maar ik heb het vermoeden dat je schaaf nog niet optimaal werkt. Zoals ik al zei, die nieuwe schaven zijn ofwel brol, ofwel peperduur. Als ze van de Brico komt, zit ze in de eerste categorie, en schaaft ze niet zoals het hoort rechtstreeks uit de doos. Ik vind het al een prestatie dat je er zelfs krullen mee hebt kunnen maken. Ik raad je aan om eens aandachtig dit filmpje te bekijken, en dan zelf verbeteringen aan te brengen met schuurpapier en glasplaat:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Je zal ook zelf moeten leren slijpen, en om te beginnen is schuurpapier een goeie optie omdat je dan geen dure slijpstenen moet kopen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI
Op lange termijn gaat het je natuurlijk veel meer kosten aan schuurpapier, dus ik raad je aan om dan eens te kijken voor goeie stenen. Zelf gebruik ik diamantstenen van Eze-lap, maar veel forumleden hier gebruiken waterstenen. Nadeel is dan wel dat je die regelmatig terug vlak moet maken, terwijl diamantstenen altijd vlak blijven. Voordeel is dat ze goedkoper zijn.
Bovenstaand filmpje was voor slijpen van beitels (die staan trouwens nu in aanbieding in Aldi's in Nederland), maar voor schaafbeitel is het hetzelfde principe, behalve dat je de hoekjes nog eens afrondt:
https://www.youtube.com/watch?v=gE4yVgdVW7s (kijk vanaf minuut 4)
Je hebt pas een scherpe schaafbeitel als je er papier mee kan snijden.

Wat het schaven zelf betreft, weet je dat je klaar bent als er 1 continue krul uit je schaaf komt over de ganse lengte van je plank. Er zijn ook 2 richtingen waarin je kan schaven, en slechts 1 ervan is de goeie:
plangran.gif
De rechtse richting op afbeelding is de juiste richting. Je bekijkt dus best de "lijntjes" aan zijkant van je plank en je schaaft "bergop". Als je in verkeerde richting schaaft, zal je merken dat er vezels uitbreken en dat je geen zo'n glad resultaat hebt.

Ik zie dat je op een workmate werkt. Een werkbank is wel beter om op te schaven, maar als je je voet op de workmate zet als tegengewicht, kan het ook wel lukken.
Het is natuurlijk nog beter als je iemand in de buurt vindt die je dit alles kan tonen. Woon je ver van Roeselare?

groetjes,
Stijn
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Ik dacht wel dat jullie deze schaaf "brol" zouden vinden maar ja, budget speelt echt wel een rol, zeker omdat ik nu nog niet weet waar deze hobby mij zal brengen.... dus deze moet volstaan voor t moment.
Hoe vaak moet je gaan slijpen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik dacht wel dat jullie deze schaaf "brol" zouden vinden maar ja, budget speelt echt wel een rol, zeker omdat ik nu nog niet weet waar deze hobby mij zal brengen.... dus deze moet volstaan voor t moment.
Hoe vaak moet je gaan slijpen?
Voor gereedschap en dergelijke blijf je beter ver weg uit de Brico en aanverwanten. De meeste gereedschappen zijn waardeloze rommel waar je niet fatsoenlijk mee kan werken of dadelijk kapot gaan. Als je een beetje rondkijk vindt je goed gereedschap voor weinig geld. Een Stanley nr 4 vindt je met een beetje geluk voor 15 euro op een rommelmarkt. Houten schaven worden er bij de vleet aangeboden. Even rondvragen bij kennissen levert vaak wat op. Er is wel wat werk aan dat gereedschap, maar dat is er ook aan de schaaf die je nu gekocht hebt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Voor gereedschap en dergelijke blijf je beter ver weg uit de Brico en aanverwanten. De meeste gereedschappen zijn waardeloze rommel waar je niet fatsoenlijk mee kan werken of dadelijk kapot gaan. Als je een beetje rondkijk vindt je goed gereedschap voor weinig geld. Een Stanley nr 4 vindt je met een beetje geluk voor 15 euro op een rommelmarkt. Houten schaven worden er bij de vleet aangeboden. Even rondvragen bij kennissen levert vaak wat op. Er is wel wat werk aan dat gereedschap, maar dat is er ook aan de schaaf die je nu gekocht hebt.
Hoe vaak je moet slijpen hangt af van het gebruik en de kwaliteit van de beitel. Als je de regio vermeldt waar je woont is er vast wel iemand die je op weg wil helpen met slijpen en wetten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daar zit lijm in op basis van ureumformaldehyde of fenolformaldehyde (beide kankerverwekkend in hoge concentraties) en dat is niet geschikt om van te eten.

Ik zou geen snijplank maken van vezelplaat, maar niet vanwege de lijm. Zowel ureumformaldehyde lijmen als fenolformaldehyde lijmen zijn zelf polymeren, en dus ongevaarlijk - niet opneembaar. fenolformaldehyde lijmen ('spaanplaatlijm') hebben wel als nadeel dat ze nog formaldehyde bevatten en gedeeltelijk ook weer ontleden waarbij met name formaldehyde ontstaan. formaldehyde is alleen in 'hoge' dampconcentraties mogelijk gevaarlijk. Dat geldt voor slecht spaanplaat dat in grote hoeveelheden verwerkt wordt en lang in een ruimte hangt - heel veel minder voor een snijplankje. De orale blootstelling aan formaldehyde als gevolg van het gebruik van gelijmd hout zal verwaarloosbaar zijn. Daar komt nog bij dat er tegenwoordig vraagtekens gezet worden bij de validiteit van het onderzoek (jaren 50 60 e 70) naar de carcinogeniteit (met name kanker van de neusholte) van formaldehyde.

ureumformaldehydelijmen zijn een stuk stabieler dan fenolformaldehydelijmen. Wel blijkt dat ze na tientallen jaren toch afbreken, en daarmee een langzaam desintegrerende lijmverbinding opleveren. UF lijmen waren in de jaren 50-70 heel populair bij het maken van splitcane hengels - makkelijk verwerken, zeer goede hechting, verwerken in waterige oplossing en ook met water schoon te maken - nadeel was dan wel weer de korte pot life. Na de jaren 70 werden epoxies populairder - smeriger, maar wel voordelen in verwerking, sterkte, en de mate waarin de juiste toepassing kritisch is. Naar nu blijkt gaan veel van die hengels uit de periode 50-70 nu stuk onder delaminatie. De lijm die daarvoor werd gebruikt (resorcinol) heeft dat niet - oudere hengels zijn nog steeds even 'integer' als toen ze gemaakt werden, en epoxies hebben dat ook niet. Resorcinol lijmen zijn wel extra kritisch in het verwerken, en zijn mede daarom niet erg populair meer (bij bamboehengelbouwers). Zelf gebruik ik gewoon Bison Kombi Pro (XL).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bekijk bijlage 50411
Dit zijn restanten van onze parketvloer. Hier zou ik graag een snijplank mee maken (om eens te oefenen). Is dit geschikt hout? 6mm eik toplaag op mdf (?).
Ik dacht deze planken te verzagen, voordeel is dat ze al geschaafd zijn

Belgje; waarom kijk je niet op marktplaats en dat soort sites of bij een kringloopwinkel/rommelmarkt in de buurt?
Haal je voor bijna niets/gratis een massief houten bijzettafeltje op en van dat blad maak je een snijplank.
Dat schaaft ook veel beter en is heel geschikt om te oefenen.
Misschien heeft een vriend of een familielid nog op zolder een tafeltje staan.
Ik zou van gelamineerde produkten en vezelplaten nooit een snijplank maken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad, dat was ook mijn advies om tweedehands te kopen, voor schaaf althans. Hout kun je zelfs gratis scoren als je beetje zoekertjes in de gaten houdt en rondvraagt. Vaak zit er veel massief hout tussen hout van afbraak, maar je moet wel opletten dat het niet allemaal vezelplaat is. Dat zie je meestal wel al op foto.
Je hebt nog niet gezegd waar je woont. Kom anders gewoon eens langs en dan toon ik hoe je schaaft en slijpt.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Ik woon in Lokeren, Roeselare is toch een eind maar merci. Ik ga idd eens rondkijken voor gratis hout in de buurt om te oefenen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Je bedoelingen en hulpvaardigheid zijn goed, maar ik stel voor dat je haar laat beslissen en dat respecteert. Dan kan ze zich vrij voelen om hier vragen te stellen en vrijblijvende adviezen krijgen, oké?

Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.