Niks zonder schaafmachine?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Komt dat tegen: vandaag ben ik bij mijn moeder in de kelder en vind ik dit!
Is nog van wijlen mijn vader geweest (die jammer genoeg liever dronk dan zijn job als schrijnwerker te doen) en is 40 jaar oud. Kennen jullie die merk? De beitel zal wel geslepen of vervangen moeten worden denk ik.
20160720_194026.jpg

20160720_194035.jpg

20160720_194045.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Darex is een merk gereedschap dat ik vroeg wel heb zien liggen in gereedschapswinkels. Kwam niet algemeen voor. Behoorde volgens mij toen niet tot de top, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij maakte ze ook -als één van de weinigen - een verstelbare bol/hol schaaf. Was het geen Frans merk?

De beitel is niet versleten, alleen behoorlijk stomp en ik sluit ook niet uit dat hij een spijker o.i.d. heeft geraakt.

De zool heeft geen ribbels, wat duidt op een iets eenvoudiger uitvoering. Zonder ribbels heb je iets meer wrijving. Maar het is zeker de moeite waard hem te gaan gebruiken. Even ontroesten, beitel goed laten slijpen en proberen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.