Nieuwe voordeur

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ziet er top uit met die panelen!

@chevy66, volgensmij is deze informatie nog steeds relevant, de deur is immers nog niet in elkaar gelijmd. Er kan nog steeds worden besloten om de deur te toognagelen in plaats van de verbindingen te lijmen, dan kan deze altijd weer uiteen genomen worden voor reparaties indien nodig.

Weldorpel zou ik inderdaad inlaten, blijft tenminste waterdicht en vooral bij een blanke afwerking is een kitvoeg natuurlijk al een stuk moeilijker toe te passen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Mijn verhaaltje ging eigenlijk over hoe ze vroeger een paneel in een deur maakten,zodat het paneel kon werken zonder dat de deur in waterde. Alle buitendeuren die ik gerepareerd of gesloopt en opgestookt heb, zaten met spieen in de kopkant van de pen vast. De pen ligt een centimeter terug en daar overheen zit een afdekhoutje.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat inlaten is met de huidige lijmen niet nodig. Als de lijmverbinding eenmaal goed is, verandert er niets meer aan. Het kan uiteraard geen kwaad het wel te doen.

Het laten doorlopen tot de zijkant is afhankelijk van de sponning.

De voorbeelden zonder waterhol zijn niet bedoeld voor waterbelaste deuren, je ziet daar ook de bovenkant verkeerd afwateren (dat dakje). Puur voor de sier voor binnendeuren of onder een overkapping.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt voor de reacties.

Ik lees hier vaak termen die voor mij nieuw zijn omdat deze specifiek uit de houtwereld komen. Meestal kan ik met een simpele google-search de betekenis wel vinden. Zo werd "toognagelen" van @usernaamvergeten vrij snel duidelijk en de "spieën die in de kopkant van de pen vastzaten" van @chevy66 kon ik ook vrij snel plaatsen. (overigens zijn beide methodes voor mij wel te uitdagend hoor! Zal toch "gewoon" lijm worden. Ik zie mezelf die deur niet meer uit elkaar halen om een gescheurd paneel te repareren ;))

De term "Inlaten" probeerde ik echter zonder succes te vinden. Kom hier niet verder dan het vermoeden dat dit hetzelfde is als verdiept frezen. Ik hoor wel of dat ook zo is.

Uit de reacties heb ik e.e.a. proberen samen te vatten in onderstaand plaatje waarin ik twee situaties heb geschetst. Links is de weldorpel in gefreesd (Ingelaten?) en rechts "koud" op de deur gelijmd. Bij het linkerplaatje hoeft er blijkbaar geen kit gebruikt te worden, maar is dit voor rechts wel nodig?

Plaatsing watergroef is 12mm vanaf voorzijde, diepte minstens 5 mm en breedte 8 mm. Onderzijde weldorpel t.o.v. onderzijde deur is 10 mm.

Hoewel ik rechts sneller klaar ben, denk ik toch dat ik voor links ga. (tenzij dit een foute keuze is :rolleyes:)
Weldorpel.jpg
 
P

Pel

Guest
De linker optie is de juiste, ik zou de holling toch een beetje ruimer maken voor de zekerheid, 7 mm diep. Inlaten betekend dat je een soort van verbinding maakt, in dit geval uitfrezen van de dorpel, waardoor water niet tussen de dorpel en de deur kan komen, en de dorpel rot wordt

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Op de ouderwetse manier loopt de weldorpel in de vorm van een wig aan de bovenzijde. Hierdoor hangt de deur als het ware over de weldorpel heen. Op die manier heb je geen inwatering. Maar toen hadden ze nog geen goede kitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo deden ze het vroeger. Dat wil zeggen aan de bovenkant. De onderkant liep gewoon schuin weg. Ik denk omdat ze het hout dan gewoon met een brede beitel konden wegsteken. Met alleen handgereedschap is zo'n kamer maken veel lastiger.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
>>In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik weet nu zeker dat de panelen in niet gelijmd hoeven te worden en de panelen zitten redelijk strak in de sponning, dus dat zal dan wel goed zitten. Een flexibele kit wellicht, maar daar kom ik verder wel uit.

Wat ik wel eens gezien heb & me als een goede oplossing voorkomt, is dat men in de sponningen van de panelen eindjes rubberen slang duwt, die dus meegeven bij expansie, maar tegelijkertijd rammelen van de panelen voorkomen. NB ongelijmd dus.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Zo, weer even een update voor wie het lezen wil.

Deur is nu volledig gelijmd en de panelen hebben een permanent flexibele kit op de kopse kanten zodat ze kunnen zetten en toch niet gaan rammelen. Lijkt dus een beetje op de tip van @Bert Vanderveen. Stijlen, regels en andere delen zijn verlijmd met een twee componenten D4 klasse van Bison. Wat een zalige lijm. Verwerkbaar voor ca. 1.5 uur en dat had ik ook wel nodig.

De weldorpel is nog steeds slechts een tekening, maar de glaslatten zijn inmiddels gefreesd en geplaatst en daar gaat deze update dan ook over.

Een gewone rechte glaslat is hier natuurlijk niet mogelijk en de CNC portaalfrees moest er weer aan te pas komen. Het leek er nu echter op dat de glaslatten gewoon niet gemaakt wilde worden. Wat een uitdagingen heb ik hier gehad!

De eerste glaslat die gefreesd was (het deel linksboven) paste domweg niet. De tweede editie van diezelfde glaslat paste prima, maar die liet ik uit m'n handen vallen en daar hield ik een aantal stukken aan over. Hard hout.... Een stukje lijmen is niet erg, maar deze delen waren echt slecht gebroken.

De volgende dag toen ik de derde editie van diezelfde glaslat wilde gaan frezen begaf een relais van mijn freesmachine het net op het moment dat de frees het hout in ging en de eerste beweging in het XY-vlak ging maken. Een 8 mm frees krom getrokken en ik hoef jullie niet te vertellen hoe het hout er verder uit zag.

IMG_0025.jpg

Gelukkig had de machine verder geen schade en na een paar uur storing zoeken en het vervangen van het relais was dit probleem ook weer opgelost. Toen de derde editie van de bovenste glaslat uiteindelijk toch goed uit de machine was gekomen, kreeg ik het voor elkaar om het ding domweg te breken bij het passen..... Ik zal maar niet herhalen welke termen er toen door de schuur galmden. Zeer krachtig en zeker niet passend in de kerstgedachten.....

Het frezen van de meeste glaslatten ging daarna goed tot de laatste. Zoals ik in het begin van deze post al eens heb verteld, heb ik hout van een oude deur hergebruikt. De laatste glaslat kwam uit een deurstijl en op de hoogte waar een scharnier had gezeten zat nog een schroef in het hout. Zo'n geniepig verborgen afgebroken schroef waar een frees met ondersnijder het echt niet van gaat winnen. Dzjangggg....... en het leek daarna wel een bolkopfrees.

Nou ja, iets met aanhouder en winnen geloof ik, maar de glaslatten zijn er gekomen.
IMG_9940.jpg
Alle latten zijn over de lengte doorgezaagd (zo kreeg ik de latten voor binnen en buiten) en de buitenlatten zijn uiteindelijk vastgelijmd in de deur.

Saté-prikkers als deuvels gebruikt om de latten op de juiste hoogte te houden totdat de lijmklemmen geplaatst konden worden.
IMG_9980.jpg
(beschermkleed is overigens van kerstmis vorig jaar. Het is dit jaar niet gebruikt voor het Kerstdiner hoor :D)
IMG_9976.jpg
Nachtje drogen
IMG_9969.jpg
en de glaslatten zitten er in.
IMG_0017.jpg
Daarna de latten een eerste schuurbeurt gegeven.

IMG_9992.jpgIMG_9995.jpg

En het glas kan nu besteld worden.

Na.jpg

Tot slot om de invloed van de glaslatten wat te verduidelijken een "voor-en-na" foto.

samen.jpg

En uiteindelijk kwam alles toch nog goed...... :)

Wie kan mij nu de gouden tip geven hoe het veel lichtere hout "op-gekleurd" kan worden zodat het kleurverschil op sommige plaatsen wat minder wordt?

Schellak wordt straks als primer gebruikt om er tenslotte een transparante lak overheen te zetten. Ik hoop dan wel iets minder kleurverschil te hebben.
 
P

Pel

Guest
Ik kan het helaas niet goed meer volgen wat je gedaan hebt, je hebt een sponning voor het glas erin gefreesd, daar komt het glas in, en daar boven op komen de glaslatten? Het lijkt er op dat je de glaslatten niet in de sponning maar er tegen hebt gemaakt, of zie ik dat verkeerd?

Groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik blijf erbij, waanzinnig mooie deur!
De krachttermen die je gebruikt hebt, ik geloof dat ik daar wel een aardig beeld van kan vormen.
Een 8mm frees verbuigen.... daar is heel wat kracht voor nodig. Goed dat het daarbij gebleven is.
Voor wat betreft het donkerder maken van het hout, ik weet niet of het voor jou gaat werken, maar om eikenhout donker te krijgen wordt azijn gebruikt met staalwol.
Doe een dotje staalwol in een plastic bakje, giet er azijn bij en laat het 24 uur staan.
Daarna kun je het hout bewerken met de vloeistof. Daar is volgens mij ook een topic over, kan het zo niet vinden.

Ga zo door en ik wens de glassnijder ook veel succes.

Groet,
Jan
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Inclusief de glaslatten komen de maatverhoudingen nu nog beter tot zijn recht. Prachtige vormgeving. Zoals Jan schrijft: de glassnijder zal zijn vak moeten verstaan!

Rob
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het glas kan waterstraal gesneden worden. Maar ik denk dat er bij dat rare puntje weinig ruimte is voor de facetrand, die eigenlijk bij zo'n deur hoort.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Héél erg fraai! Petje af hoor - aan het begin van onze straat staan Jugendstil huizen, daar zou deze deur niet misstaan :cool:
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt voor de complimenten.

Ondanks de paar tegenslagen met de glaslatten vind ik het zo ontzettend leuk en rustgevend om aan die deur te werken dat er nu zelfs plannen aan het opborrelen zijn om nog meer deuren (als hobby) te gaan maken. Hiervoor wil ik dan wel eerst een nieuwe cnc freesmachine maken die grotere lengtes aan kan (waarschijnlijk zelfs een deur in één opspanning kan hebben). Dus vervelen in de komende maanden/jaren zit er niet in ;)

Ik kan het helaas niet goed meer volgen wat je gedaan hebt, je hebt een sponning voor het glas erin gefreesd, daar komt het glas in, en daar boven op komen de glaslatten? Het lijkt er op dat je de glaslatten niet in de sponning maar er tegen hebt gemaakt, of zie ik dat verkeerd?

Groet Pel.

mmm, ik heb zeker geen sponning voor glas gefreesd hoor. Voor de onderste panelen heb ik een sponning/groef gefreesd, maar om het glas vast te zetten had ik eigenlijk nog geen goede oplossing. Om de sierrand rond het glas niet te beschadigen was een sponning frezen eigenlijk geen optie en daarom heb ik voor glaslatten gekozen. Buitenste glaslatten zijn gelijmd en de binnenste worden geschroefd.

Misschien werd je op het verkeerde been gezet door de foto van de deur aan de binnenkant waar de glaslatten al zijn gelijmd? Dat lijkt inderdaad op een sponning, maar het zijn de latten die je daar ziet. Ik denk dat onderstaand plaatje dingen wat duidelijker maakt.

dsn.jpg

Wat betreft de glassnijder: Afgaand op zijn werk wat ik op het Internet heb gezien verstaat hij inderdaad zijn vak, maar het is niet echt een specifieke glasverwerker. Zoals Chevy66 al aangaf zal het glas m.b.v. een waterstraalsnijder gesneden worden. Machtig mooi om te zien hoe dat gaat

Wat betreft het opkleuren:
Staalwol in azijn kende ik en ik heb dat ook al eens gebruikt om hout er ouder uit te laten zien. Vond het wel erg donker worden, maar dat zal ongetwijfeld aan het soort hout, de concentratie van de mix en de royale tijdsduur hebben gelegen :eek:. Misschien is het best om het advies van Tuoh op te volgen en UV z'n gang maar te laten gaan.

groet,
Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.