Nieuwe voordeur

P

Pel

Guest
Jammer dat in de bovenste midden stijl ook nog een las zit, dat maakt het allemaal bij elkaar nog zwakker, daar zou je met de keus van het glas eventueel rekening mee kunnen houden.

Groet Pel.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik denk dat het voor topic starter leuker en handiger is om deze reacties over de constructie direct bij de openingspost te krijgen. Immers daar stonden alle verbindingen al getoond in de tekening.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
@WR1944
Ik snap je punt over het vloeiende, het organische en de willekeur in de lijnen. Je punt over het abrupt stoppen van de middenstijl op de dwarverbinding snapte ik in eerste instantie niet gelijk, maar ik denk nu te begrijpen wat je bedoelt. Wanneer je de virtuele lijn van de bovenste middenstijl volgt naar de onderste middenstijl zit er een "knik" of scherpe hoek in de lijn. Voor het "gevoel" maakt dit het inderdaad wat minder vloeiend.

Wat betreft de directe omgeving: Deze heeft niet echt een Art nouveau uitstraling. Het is een buurt met vrijwel alleen maar huizen uit 1930 - 1939, dus iets te jong. Nu betreft het een deur in de "stijl van.." en "lijkend op..". Naast alle rechte en haakse deuren van m'n buren zal hij absoluut (mis)staan :eek:


@Chevy66
Je stelt een terechte vraag waarop ik je het technische antwoord niet kan geven. Het plaatsen van een glasplaat voor het glas-in-lood is gebaseerd op veronderstellingen, "horen van", en het gevoel van onveiligheid bij dit soort glas. Voor mij is glas-in-lood een nieuw terrein en dat er lood met een stalen kern bestaat is een leermoment. Bedankt voor de tip.


@Tuoh, @Pel
De keuze voor de verbindingen zijn waarschijnlijk niet overal perfect gekozen. Onervarenheid in werken met hout en de mate van beschikbaarheid van hout hebben hier absoluut een rol in gehad. Ik hoop wel dat de deur door eenieder die er door gaat op een fatsoenlijke manier wordt dichtgedaan. Smijten met dit gewicht aan deur veroorzaakt scheuren in de gevel ;)


@verder alle reageerders
Bedankt voor de ondersteuning, punten van kritiek, de positieve reacties, en de tips i.h.a.


Voor mij is dit ook een proces wat te maken heeft met "naar de markt gaan" en "wijzer worden". Gewoon heel erg leuk allemaal.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Zo, eindelijk weer wat progressie gemaakt met m'n deur.

Linksonder en rechtsonder komen panelen die vastgezet worden in een sponning. In onderstaand plaatje is te zien hoe de panelen er ongeveer uit komen te zien.
paneelrender (800x377) (640x302).jpg

Nou was het eerste idee om de bossing gewoon recht te frezen. Beetje van "grote stappen, snel thuis", maar zo'n haakse afwerking sprak me toch niet aan.
zonderschuinte (800x299) (640x239).jpg
De sponning zit al in een rechte kant, dus een beetje afschuining zou wel fraai zijn.
afgeschuind (800x355) (640x284).jpg
Maar ja, de vorm van het paneel maakt een afschuining wel weer lastig. Toch is de uitdaging wel een hele leuke.
maten (640x321).jpg
Gebruikmakend van een bolkopfrees met een diameter van 9.5 mm. waarbij de frees in een 10-tal freesgangen de afschuining moet gaan frezen. Hierbij blijven er natuurlijk wel "ruggetjes" staan, maar deze hebben een hoogte van 0.14 mm. (en daar bestaat schuurpapier voor).
baantjes (640x302).jpg

Dus het uiteindelijke freespatroon (90 graden gedraaid getekend) waarbij iedere kleur een freesgang voorstelt.

kleurtjes (640x352).jpg

Dus aan de slag dan maar.

IMG_9822 (427x640).jpg

panelen samengesteld uit Merbau balkjes (26 x 75) die steeds omgekeerd zijn t.o.v. voorganger.

IMG_9838 (640x427).jpg

tijdje in de klemmen

IMG_9848 (640x427).jpg

en op de machine

IMG_9853 (640x427).jpg

Eerste paneel als resultaat

IMG_9879 (640x427).jpg

en even "passen" (zonder sponning)

IMG_9880 (427x640).jpg

Morgen staat het linkerpaneel op het programma.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Dank je @Victor :)

Volgens plan heb ik vandaag het linkerpaneel gemaakt. En toen dat eenmaal af was kon ik het natuurlijk niet laten om de sponningen ook maar te frezen om de panelen te passen.

Sponning in samengestelde toestand gefreesd.
IMG_9892 (640x427).jpg

Maar om de panelen te kunnen plaatsen moest natuurlijk alles weer uit elkaar.

IMG_9895 (640x427).jpg

Om daarna weer in elkaar gezet te worden.

IMG_9902 (640x427).jpg

Eindelijk de panelen in het echt en gemonteerd te zien.

IMG_9912 (427x640).jpg

Ben tevreden met het totaalplaatje :eek:
IMG_9916.jpg

Nu nog een weldorpel maken en dan achter glas en wat ijzerwerk aan.
 
P

Pel

Guest
Mooie deur, met de panelen erin komt het lijnenspel nog mooier uit.

Groet Pel.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt voor de positieve reacties:eek:

@willem1958 of het talenten zijn weet ik niet, maar onvermoed was het zeker ;)

Ik heb trouwens nog wat vragen aan de kenners van lijmen, kitten en deurenmakers:

Volgens een advies dat ik kreeg mag ik de panelen niet vastlijmen in de sponningen, maar moet ik ze vastzetten in een flexibele kit/lijm. Zo kunnen de panelen krimpen en uitzetten zonder dat ze scheuren. Dit klinkt mij logisch in de oren, maar is dit ook echt noodzakelijk of lijmen jullie de panelen ook gewoon met de rest mee zonder dat ze scheuren?

De reden waarom ik dit vraag is dat een aparte lijm/kit het proces van lijmen nogal vertraagd en ik heb zelfs bij het "los" passen al behoorlijk wat tijd nodig om alles in elkaar te krijgen. Ik zie mezelf al aan de slag met een lijm die binnen 15 minuten al aan het uitharden is, terwijl er ook nog een kit aan te pas komt. Dit is wel een traumatisch beeld kan ik je zeggen ....

Is er trouwens een goede lijm voor buitendeuren waarmee je wel even de tijd hebt om alles rustig in elkaar te zetten en ook nog haaks na te stellen?

Ik hoor het graag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hout werkt in de breedte meer dan in de lengte dus je panelen moeten niet vast zitten.
Maar waarom zou je ze vast lijmen?
Ze zitten toch opgesloten tussen de stijlen?
Kit weet ik niet veel van dus dat laat ik aan anderen over.
Je kan gewoon witte houtlijm D4 geschikt voor buiten gebruiken, althans dat zou ik doen.

Keek stiekum nog even naar de foto's.....wat een superdeur!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Bij oude deuren zitten de panelen klem tussen de sierrandjes. Die sierrandjes worden met het monteren van het paneel een beetje uitgebogen. het paneel zit dus vast tussen die sierrandjes. De sierrandjes zitten dan ook in de deur gefreesd en zijn niet los. Daarom zijn de panelen taps. Als het paneel dan uitzet buigen de randjes een beetje naar buiten en blijft het paneel geklemd zitten. Krimpt het paneel, dan buigen de randjes weer naar binnen. Je ziet dan ook vaak dat de panelen pas scheuren als ze vastgeschilderd of gekit worden. Het voordeel is dan wel dat je zo'n deur uit elkaar kan halen, het paneel kan lijmen en weer in elkaar kan zetten. Dit is ter informatie,want jij hebt hier niets meer aan.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
@bhengeveld, @willem1958 Bedankt voor de complimenten.

.... Dit is ter informatie,want jij hebt hier niets meer aan.
Nou daar ben ik het niet mee eens, want van dit soort soort informatie leer ik enorm veel. Bij een eventuele volgende deur of soortgelijke situatie zal ik dergelijke info wel degelijk gebruiken. Dus dank hiervoor.

@Blom3dd: Net even gekeken naar tifa fix van Bison. Lijkt me inderdaad prima spul, maar de woordjes "Zeer snelle ....." baren me wat zorgen. Ik wil nou juist een heel trage om in mijn eigen tempo te kunnen werken;)

In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik weet nu zeker dat de panelen in niet gelijmd hoeven te worden en de panelen zitten redelijk strak in de sponning, dus dat zal dan wel goed zitten. Een flexibele kit wellicht, maar daar kom ik verder wel uit.

Dan weer nieuwe vragen als ik zo vrij mag zijn: Aan de onderkant van de weldorpel zit meestal een gleuf. De functie van deze gleuf is (volgens mij althans) om waterdruppels die eenmaal aan de onderkant van de deur zijn gekomen niet de mogelijkheid te geven om onder de deur door te "kruipen". De gleuf zorgt er immers voor dat ze er afvallen? Toch ben ik ook plaatjes tegengekomen (oa. deze http://tuindeuren.nl/images/stories/weldorpels/TuindeurenNL-weldorpels-cat-prod.jpg) waar geen gleuf in de weldorpel zit. Zit hier de weldorpel dan iets hoger dan de onderzijde van de deur zodat het water niet onder de deur door kan?

Als een gleuf de beste optie is: Wat zijn dan de juiste afmetingen van de gleuf (positie, diepte, breedte)? Ik heb gezocht, maar vind tot nu toe alleen maten voor onderdorpels.
 
P

Pel

Guest
@rverhag, er moet wel degelijk een holling in de onderkant van de weldorpel komen, de weldorpel zet je ± 1 cm hoger als onderkant deur, de gleuf maak je op ± 12 mm van de voorkant weldorpel. De water druppels kunnen doordat er een gleuf in de weldorpel zit niet omhoog, dus vallen ze er vanaf.

Groet Pel.

weldorpel.jpg

weldorpelmetdeurverlenger.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zie nu dat de weldorpel er koud tegenaan is gemaakt, wij freesde die vroeger in, maar er is veel veranderd wat kitten en lijmen betreft. Dus ik weet niet welke methode er thans gebruikt wordt? Ik zou hem ook niet tot op het einde van de deur door laten lopen.

Groet Pel.

dorpels.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik bedoelde ook dat je voor deze deur niets meer aan de geleverde info hebt. Maar voor andere mensen die ook een ouderwetse paneeldeur willen maken is het misschien nuttige info. Ik heb ook een ouderwetse voordeur voor mijn huis gemaakt van hardhout,dus ik weet een beetje hoeveel werk dat is. En ik had een voorbeeld,dat ik na kon maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.