Nieuwe voordeur

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik meende ook al iets van Horta te herkennen en als je die foto's ziet dan zie je toch wel ambachtswerk op ongeveer kunstenaars niveau.
Net als de foto's van Bijtel van La Virotte, ook geweldig.
Kan er alleen maar diep respect voor hebben.
Ik vind je project prachtig, succes verder!
 
Laatst bewerkt:

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
I.v.m. wat weinig tijd (sociale verplichtingen) even een korte update.

Sluitstuk voor de middenstijl is nu ook gereed en passend gemaakt. Ondanks dat dit het kleinste onderdeel is, was het toch een lastigere klus dan ik vooraf dacht. Maar goed, het is klaar.
IMG_9571.jpg
IMG_9598.jpg

Verder zijn nu alle delen onderling passend gemaakt en net als bij de vorige post even tegen een witte achtergrond gezet.
IMG_9599.jpg

Maar eigenlijk krijg je pas een goed beeld als de stijlen er ook bij staan:p
IMG_9644.jpg

IMG_9630.jpg

En nu alles zo in elkaar staat begin ik te twijfelen over schilderen. Vanwege mijn onkunde heb ik wat uitbrekers veroorzaakt die wel gerepareerd moeten worden, maar dat is met Epoxy vermengd met houtstof schijnbaar goed te doen.

Morgen krijg ik twee deuren van een antieke Mahoniehouten Kast. Dikte 18-20 mm. Als het allemaal past wil ik daar de panelen van maken en als het geheel mooi uitkomt zal ik nog eens heel goed twijfelen over schilderen.

Tijd genoeg daarvoor...
 
P

Pel

Guest
Als het mijn deur zou zijn zou ik er denk ik gekleurd glas inzetten, of aan de onderkant mahonie en boven glas.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat ziet er al goed uit.

Ik zie nog geen sponningen voor glas en panelen. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Komt er enkel glas in? Wordt dat niet te koud binnen?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat gaat er mooi uitzien.
Ik zou 'm ook niet schilderen, maar da's persoonlijk natuurlijk.
een mooie jugendstil gravure in het glas zou prachtig staan, raamfolie met fleuraal motief kan ook mooi zijn als het niet te duur mag zijn.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Mooie updates weer, gaat echt heel mooi worden denk ik
Bedankt! Ik vind het zelf ook prachtig om zoiets te zien groeien en ondanks de fouten die ik maak vindt mijn leermeester (gepensioneerde timmerman) het ook mooi worden.

Met of zonder CNC, het is en blijft een uitdaging.
Ik vind het bijzonder fraai worden.
Ik weet zeker dat er forummers zijn die dit met de hand sneller, en in ieder geval mooier (creatiever) uitvoeren dan ik met de CNC. Maar het maakt het voor mij in ieder geval mogelijk om m'n persoonlijke uitdagingen mee aan te gaan. Het ontwerpen en het bouwen van die machine was eerder zo'n persoonlijke uitdaging. Toen het ding eenmaal af was en alles naar wens functioneerde volgde eerst een lange tijd het "zwarte gat" van gebrek aan creativiteit. Gelukkig vond ik weer nieuwe uitdagingen.

Het maken van een dergelijke deur was wel al eerder een wens, en wordt voor mij nu ook inderdaad mogelijk om uit te voeren. Ik betrap mezelf er wel veel te vaak op dat ik de CNC het hout laat bewerken alsof het metaal is (mijn achtergrond). mm-geneuzel, veel te trage voeding, te weinig voorzet, etc.

Hier is veel leren dus de grootste uitdaging, want het echte grote minpunt van een CNC is natuurlijk het missen van de "feeling" met het materiaal. Daarom vind ik het ook leuk als ik de CNC eens niet hoef te gebruiken en het hout mag voelen tijdens het bewerken.... Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Ik meen trouwens gelezen te hebben dat jij ook een CNC hebt. Heb jij die ook zelf gemaakt?


Als het mijn deur zou zijn zou ik er denk ik gekleurd glas inzetten, of aan de onderkant mahonie en boven glas.


Groet Pel.
Er komen 3 panelen in de deur. Bossing gefreesd. De panelen komen aan de onderkant en linksboven. Glas komt in de ruimte rechtsboven, maar welk soort en welke kleur is nog niet duidelijk hoewel verschillende kleuren al eens ter sprake zijn gekomen


Dat ziet er al goed uit.


Ik zie nog geen sponningen voor glas en panelen. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Komt er enkel glas in? Wordt dat niet te koud binnen?
Het idee nu is om de panelen te verjongen naar 12 - 14 mm en deze dan in een sleuf in de zijkant van de stijlen en de delen flexibel "vastzetten" in een kit.

Uitzetten en krimpen van de panelen moet wel mogelijk blijven, dus lijmen is geen optie. Moet hier natuurlijk ook rekening houden dat er geen water in kan blijven staan (ondanks dat deur onder afdak komt) dus ik heb nog wat uitzoekwerk. De sleuven maak ik op de CNC met een schijffrees. (althans, dat is nu het idee)


Hoe ik het glas ga vastzetten weet ik nog niet. Ik vermoed een sponning aan de binnenkant frezen en dan "gewone" glaslatten. (en die worden op maat gemaakt ;-) )


Waarschijnlijk enkel glas van ca. 8 mm dikte. De vorm laat ik dan waterstraal snijden (willekeurig voorbeeldje op youtube )


Het schijnt dat dubbel glas in vreemde vormen ook mogelijk is, maar heb nu al tweemaal gelezen bij glasboeren dat het niet wordt aangeraden i.v.m. mogelijk snellere lekkage van vacuum. Er wordt dan ook vaak geen garantie op gegeven. Moet ik nog uitzoeken.


Dat gaat er mooi uitzien.
Ik zou 'm ook niet schilderen, maar da's persoonlijk natuurlijk.
een mooie jugendstil gravure in het glas zou prachtig staan, raamfolie met fleuraal motief kan ook mooi zijn als het niet te duur mag zijn.


Nou, dat glas is hier thuis nog wel een puntje van discussie. Kleurtje, mat, doorzichtig, zandstralen of etsen...., veel opties zijn al eens langsgekomen en ik weet nog niet wie deze strijd gaat winnen (maar ik vermoed de baas :rolleyes: )


Ik heb vandaag trouwens de panelen van de antieke kast ontvangen.. Helaas het is niet echt bruikbaar. Dat wordt dus op zoek naar een alternatief, maar voorlopig heb ik tijd genoeg. Project was voor de donkere maanden die nog moeten komen en in de herfstvakantie heb ik al flink wat gedaan.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik meen trouwens gelezen te hebben dat jij ook een CNC hebt. Heb jij die ook zelf gemaakt?

Yep, iets van 1 1/2 jaar over gedaan. Ook met een cnc moet je gevoel bij het hout hebben. Welke frees neem is geschikt voor welk soort hout, welke snelheid van de spindels, welk toerental voor de frees ...
Deze factoren bepalen of een gefreesd werkstuk er perfect uitziet.

Succes en blijf vooral foto's maken!

Groet,
Jan
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Foto's maken blijf ik zeker doen, dus hier weer een paar en ook een kleine update.

Nu alle delen gereed zijn, zijn de stijlen natuurlijk aan de beurt. De stijlen zijn echter te lang om in één keer in hun geheel te laten bewerken in de machine. Daarom moet het in 3 keer en heb ik nauwkeurig geplaatste referentiepunten nodig. 3 keer opspannen is 3 keer kans op fouten en afwijkingen.

Daarom de gehele deur maar even op de grote tafel in de kamer gelegd. In de schuur heb ik hier simpelweg geen ruimte voor. Alle noodzakelijke lijnen en punten opgemeten en overgenomen en daarna het spulletje weer naar de schuur. Voor dit weekend stond alleen de onderkant op de planning.

IMG_9655.jpg

Eenmaal op de machine steekt het wel een stukje uit, maar na meerdere keren controleren (haaks, recht, plat, vast?) toch gestart.

IMG_9726.jpg

En direct na het frezen natuurlijk gelijk passen van alle delen.
IMG_9672.jpg

Eigenlijk best zeer tevreden met het resultaat. Alles valt op z'n plek en op één plek na geen gekke afwijkingen.

IMG_9776.jpg
Hier zit een afwijking van ca. 1 mm, maar het zit op een plek die straks niet opvalt (je kijkt er bovenop). Over de andere kant heb ik niets te klagen.

IMG_9757.jpg
IMG_9756.jpg

In de onderdorpel komen drie delen samen.
IMG_9708.jpg

En als alles goed wordt aangeklopt en samengedrukt ziet het er zo uit.

IMG_9783.jpg

IMG_9760.jpg

Ik ben best tevreden :cool:

Volgend weekend het bovenste gedeelte.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je nou besluit om niet te schilderen dan kan je eventueel met Clou waterbeits sommige lichtere delen iets kleuren zodat de deur meer één geheel wordt en blijft toch de nerf enz mooi zichtbaar.
Als je dat doet zeg het dan want dan krijg je van ons alle tips die je nodig hebt om tot een goed resultaat te komen.
Het wordt wel een prachtdeur trouwens.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi ontworpen deur en ook eerste klas uitgevoerd. Van de bouwstijlen is de Jugendstil of Art Nouveau verreweg m'n favoriet. Ik kon dan ook genieten van bepaalde wijken in Den Haag, waar ik vandaan kwam, en andere steden waar veel van die stijl aanwezig was. Dat mis ik in Amerika. Hier moet ik het op z'n best doen met Art Deco, maar dat komt bij mij op de tweede plaats.
 
Laatst bewerkt:

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt voor de leuke reacties, complimenten en het meedenken. Vind het erg leuk om te horen dat mensen deze stijl kunnen waarderen en mooi vinden.

@willem1958: Naar mate de deur vordert wordt schilderen inderdaad steeds minder een optie. Als ik nou mooi hout voor de panelen kan vinden zal de deur waarschijnlijk onbeschilderd blijven. Ik ben nu dus op zoek naar mooie planken van ca. 20-22 mm dik :eek:

@Pel: Het uitdenken, het puzzelen, het passend maken is echt leuk om te doen, maar als het dan uiteindelijk ook echt mooi past.... Puur genieten.

@WR1944: Bij mij wel hetzelfde. Art nouveau laat een grotere indruk achter met die overdreven krullen en uithalen. Volgens mij was in die tijd het materiaal veel meer waard dan de manuren die er in werden gestoken. Nu is dat andersom. Uren zijn veel duurder in vergelijking met materiaal. Daarom krijgen we zoveel (te) snel geproduceerde massa. (....zei hij die computersturing gebruikt bij het frezen ........:rolleyes:)

Toch kan ik Art Deco ook waarderen op plekken waar wat meer symmetrie op z'n plek is. Zo ben ik in mijn woonkamer onder alle Architraven Neuten in Art deco-stijl aan het plaatsen.

IMG_9786_400.jpg

(Ja, ja, ik weet het, het zal de waarde van mijn woning waarschijnlijk geen goed doen, maar wie dan leeft, wie dan zorgt...)

@hartvoorhout.jouwweb.nl: Gekleurd glas is hier een punt van discussie (geweest). Bang dat het gaat "vervelen" op een gegeven moment. Die angst krijg ik ook steeds meer met schilderen in een kleur. Misschien moet de vorm voor zichzelf spreken. Maar ik hou me aanbevolen voor tips.

Glas-in-lood had ik nog niet aan gedacht. Leuke gedachte. Een vriend van me maakt glas-in-lood ramen dus ik zal zijn mening eens vragen.


In ieder geval weer een hoop te overdenken en uit te zoeken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je panelen wilt gebruiken (gestraald glas met een motief lijkt mij mooier) dan raad ik je een lichte warme houtsoort aan want als het ongeveer net zo donker wordt als de rest dan vallen de mooie sierlijke lijnen van de rest weg.
Glas in lood zie je ook bij Horta, kan ook mooi zijn.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Als je panelen wilt gebruiken (gestraald glas met een motief lijkt mij mooier) dan raad ik je een lichte warme houtsoort aan want als het ongeveer net zo donker wordt als de rest dan vallen de mooie sierlijke lijnen van de rest weg.
Glas in lood zie je ook bij Horta, kan ook mooi zijn.

Glas in lood is nu absoluut een kanshebber. We zijn een eerste opzetje aan het uitdenken, maar constructie-technisch komt daar nog wel een uitdaging bij omdat alleen glas in lood niet voldoende is. Er zal een gewone glasplaat voor moeten.

Na vele overwegingen en het aanhoren van meerdere adviezen heb ik besloten om alleen aan de onderkant panelen te plaatsen. Dit wordt eveneens Merbau wat inmiddels in bestelling staat. De sierlijke lijnen zullen onder dus misschien niet zo mooi uitkomen, maar de panelen zelf krijgen ook een verdiepte rand.

Hier nog een update met wat foto's.

Vandaag heb ik het bovenste deel (deur ligt hier op z'n kop) passend gemaakt en de rest van de sierlijnen in de stijlen gefreesd.
IMG_9793.jpg

Voor een beter beeld van de liggende deur deze ook maar even omgedraaid.
IMG_9795.jpg

Maar een liggende deur is wat lastig te beoordelen. Daarom ook weer rechtop gezet, alleen dit keer binnen vanwege regen. Wel een witte achtergrond via een gespannen laken.
IMG_9818.jpg

Iets meer detail hoe het bovenste deel geplaatst is.
IMG_9811.jpg
en de middenstijl.
IMG_9815.jpg

En tenslotte ook zonder laken.
IMG_9799.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Met of zonder panelen, met of zonder glas in lood, ik vind het nu al een prachtige deur, die alleen maar nog mooier kan worden!
Chapeau!

Groet,
Jan
 

WR1944

Oud hout
Het is een knap staaltje werk. Ik hoop dat de directe omgeving waar de deur wordt geplaatst ook het Art Nouveau uitstraalt.
Het enige mini minpuntje vind ik het ontwerp als zodanig. Toen ik je eerste afbeeldingen zag miste ik iets. Ik kon het toen niet onder woorden brengen maar toen ik wat dieper in de deuren uit die periode dook kwam het tot me. Essentieel voor de stijl is het organische, de vloeiende lijnen en een zekere willekeur. Jouw middenstijlen stoppen min of meer abrupt op de dwarsverbinding. Ik zag deuren waarbij de midden stijl golvend van boven naar beneden liep en de dwarsverbinding kruiste. Of de middenstijl die met de nodige krullen diagonaal liep.
Dat doet niets af aan het vakmanschap en de manier hoe je het hebt uitgevoerd. Het is ook moeilijk om de stijl aan te voelen uit een periode die meer dan een eeuw achter ons ligt. Zoals gezegd is het m'n favoriete stijl en heb ik waar mogelijk de voorbeelden opgezicht in musea of in de open lucht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Waarom moet er een glasplaat over het glas in lood? Het wordt al een jaar of duizend zonder gedaan. Voor de sterkte kun je tegenwoordig lood kopen met een stalen kern.
 

tuoh

Oud hout
Mooi vormgegeven deur, en ook constructief klopt het aardig, maar er zit jammergenoeg wel een zwak punt in de constructie. De plaats van de verbinding tussen bovenregel en middenstijl is niet koosjer, hier zou de middenstijl beter een stuk hoger eindigen om minder dwarshout te hebben aan de bovenregel. Nu is het gevaar op breuk of scheurvorming op die plaats redelijk groot.

Je zou een veel steviger geheel krijgen als de pen aan de middenstijl de regel verbind ter hoogte van de boog, er zit dan nauwelijks nog dwarshout bij, en wat er nog zit word gestabiliseerd door de pen van de tussenstijl. Op deze manier verbonden ga de deur telkens met het nodige geweld mogen dichtgooien zonder te vrezen voor breuk in de verbindingen;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.