Nieuwe tools topic

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gefeliciteerd met je mooie machine!
Jij zal zeker een goed weekend hebben.
Als je op gang bent zou het leuk zijn als we een review gaan zien.
Vraagje; kan je zomaar een zaagas die geschikt is voor een dado erbij bestellen?
Ik dacht dat in Europa dit verboden was?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Proficiat met deze prachtige aankoop Guido! Ik heb drie jaar geleden mijn Robland ook ingeruild voor een Hammer C3 31 comfort en ben er nog steeds tevreden over. Er zijn blijkbaar wel weer wat extra's mogelijk die ik indertijd niet kon krijgen zoals de verwisselbare freesas. Mooi dat je gelijk de extra's er bij hebt aangeschaft. Heb je ook de korte afkortgeleiden er bij genomen? Daar ben ik erg tevreden over.

Veel succes met deze mooie aankoop!

Fons
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Gefeliciteerd met je mooie machine!
Jij zal zeker een goed weekend hebben.
Als je op gang bent zou het leuk zijn als we een review gaan zien.
Vraagje; kan je zomaar een zaagas die geschikt is voor een dado erbij bestellen?
Ik dacht dat in Europa dit verboden was?

Dag Willem,
Dank voor de felicitaties! Nee hoor, die verlengde zaagas is gewoon leverbaar. Verdekte zaagsnedes is volgens mij het veiligheids vraagstuk in werkplaatsen in Europa - nog los van hoe breed ze dan zijn. Maar het valt gewoon onder de toegestane werktechnieken, mits je een bovenbescherming toepast, het spouwmes demonteert en alleen op 90graden werkt.

Ik weet niet of ik aan hele review toe ga komen: dat is nogal wat ;-))

Goed weekend!
Guido
 
Laatst bewerkt:

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Proficiat met deze prachtige aankoop Guido! Ik heb drie jaar geleden mijn Robland ook ingeruild voor een Hammer C3 31 comfort en ben er nog steeds tevreden over. Er zijn blijkbaar wel weer wat extra's mogelijk die ik indertijd niet kon krijgen zoals de verwisselbare freesas. Mooi dat je gelijk de extra's er bij hebt aangeschaft. Heb je ook de korte afkortgeleiden er bij genomen? Daar ben ik erg tevreden over.

Veel succes met deze mooie aankoop!

Fons

Dag Fons,

Ja ik wit dat je ook Hammer had, en er erg tevreden over bent. Dat hoorde ik links en rechts van alle gebruikers, dus toe nmaar even verder gespaard - voorbij de Robland HX310....;-)
Die verwiselbare freesas heb ik in combinatie met de vast instelbare freesafdekking, zodat je die elke keer in exact dezelfde positie terug kunt zetten: erg erg fijn.
Ik heb inderdaad ook de korte geleider, anders kun je maar 1 kant verstek op maken, dus toen die er ook maar bij. Samen met de digitale uitlezing voor de vandikte bank en die andere opties, telt het wel hard aan.....maar ja, sommige dingen kun je alleen gelijk bij aanschaf kiezen - die zijn later niet meer toe te voegen, dus dan toch nog boven budget ;-)20151114_115614.jpg

Dank voor de goede wensen! Fijn weekend, mhg, Guido
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Veel plezier met je nieuwe machine!
Over welke korte geleider hebben jullie het? Over de aanslag op de roltafel (die op de foto staat), of een korte langsgeleider.
De standaard langsgeleider is prima voor het schaven, maar werkt voor zagen niet prettig wegens te lang en te hoog. Ik heb een korte geleider gemaakt van een stuk rail voor zonnepanelen en dat werkt prima. Alleen moet ik nu telkens van geleider wisselen als ik ga schaven of omgekeerd.
 
A

Athanor

Guest
Ik bedoelde de korte afkortgeleider. Maar de kleinere langsgeleider heb ik binnen enkele maande aangeschaft, want werken op de zaag met de schaafgeleider nindt ik niks... Toen gelijk ook de microafstelling erbij gekocht. Het werkt allemaal wel, maar die langsgeleiding is niet echt soepel in te stellen, wel zuiver op maar te zetten.

Fons
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Veel plezier met je nieuwe machine!
Over welke korte geleider hebben jullie het? Over de aanslag op de roltafel (die op de foto staat), of een korte langsgeleider.
De standaard langsgeleider is prima voor het schaven, maar werkt voor zagen niet prettig wegens te lang en te hoog. Ik heb een korte geleider gemaakt van een stuk rail voor zonnepanelen en dat werkt prima. Alleen moet ik nu telkens van geleider wisselen als ik ga schaven of omgekeerd.

Dag Mathieu,

Het gaat over de 90cm afkortgeleider, die staat vooraan op de schuiftafel gemonteerd.
De langsgeleider is inderdaad dezelfde voor schaven en zagen - bij mijn uitvoering kan die ook plat liggen (zoals op mijn laatste foto) en dan is ie erg laag en vindt ik het vooralsnog gemakkelijk werken. Inkorten kan ook, gewoon door hem naar achter vast te zetten - Matt Burger heeft een B-31 en doet dat in zijn YouTube filmpjes ook met regelmaat. Alhoewel zijn langsgeleider wel kleiner is....vermoedelijk is dat het model dat Fons er later bijgekocht heeft?

Ik ga gauw terug naar mijn machien: wil niet dat ie eenzaam is ;-))

Groet, Guido
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag werd de kapex ug-ka set bezorgd. Het regende maar kon niet wachten om de set te monteren en er even een zijkant aan te zetten. Makkelijke set-up, geen gesjouw meer. De twee zijstukken zijn ook te monteren op de mft3 en cms heb ik even getest. Mogelijkheden genoeg.

ugmetka.jpg

ug_kapex.jpg

ka_ug.jpg
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Vooruit dan maar,
Gisteren o.a. ontvangen van axm.........co.uk
Bekijk bijlage 19178
Meteen even geprobeerd op de kolomboormachine en het werkt prima.
Je kan zelf het schuurpapier knippen, er in frummelen en vastzetten.
Ik moet nog wel even een mooi hulpstuk (hoe noem je dat) met afzuiging voor op de boortafel maken.
Waarschijnlijk voorbeelden genoeg op het internet, of heeft iemand al zoiets gemaakt?
Mvg.:)

DSCN1755.jpg
Bij Baptist gekocht en volgens de bijlage een tafeltje met afzuiging gemaakt.
Tip! boor in elk inlegplaatje een gat M8 en schuif de plaatjes over een bout zonder kop (zie rechts naast rechtstaand inlegplaatje).
Met een magneet boven op de bout blijven je plaatjes mooi zitten, als je je tafeltje tegen een wand wil ophangen...
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Omdat ik in 2016 een X-Carve CNC machine ga aanschaffen / bouwen, en ik overal lees dat mijn bosch colt niet sterk genoeg gaat zijn, heb ik de DeWalt D26203 aangeschaft, deze machine schijnt wel sterk genoeg te zijn

Rare is dat er een europese stekker aan zit, maar een engelse 1/4" spantang... raar... DeWalt gemaild en ik schijn een goeie spantang opgestuurd te krijgen

DSC_0013.jpg

Nu snel sparen voor de Xcarve
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goeie tip, ik had het al 'ns eerder gezien.
Grappig die Koos als hij zegt; als je naar Engeland gaat kan je 'm erop zetten.
Lijkt me stug met een apparaat geschikt voor 220 volt.
Begrijp in deze ook niet waarom die andere stekker erop zit?
Of er zijn landen met 220 met zo'n Engelse stekker?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.