Nieuwbouw garagebox inrichten tot werkplaats

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Hallo beste forumleden,

In januari is mijn dubbele garagebox eindelijke opgeleverd. Hieronder wat foto 's van de situatie tot nu toe. De garage bevindt zich in een hele straat geschakelde garageboxen. De afmetingen zijn 6.00 x6.00 en 2.10 hoog. Er is krachtstroom aanwezig.

De volgende activiteiten heb ik kunnen afronden:
- Het maken van een tussenmuur met schuifdeur (naast mij zit de dubbele garagebox van mijn schoonvader. Ik mag zijn ruimte gedeeltelijk gebruiken voor
hout opslag en het assembleren van meubels. De schuifdeur is helaas kromgetrokken en moet opnieuw gemaakt worden.
- Het aanschaffen van een tweedehands Metabo formaatzaag. Leuk apparaat, maar voldeed niet aan mijn verwachtingen. Deze weer verkocht en toch een
Hammer aangeschaft. Wat een machine, helemaal geweldig!
- Het maken van een verrijdbare werkbank naar het idee van Ron Paulk.
- Veel nagedacht over en georiënteerd op verwarming. Tot de conclusie gekomen dat het te kostbaar is de garage te isoleren en te verwarmen. Twee Lidl 3kw heteluchtkanonnen aanschaft a 25 euro. Hierbij een schakelthermosstaat aangeschaft. Deze thermostaat meet de temperatuur en schakelt de stroom aan bij bijvoorbeeld 2 graden Celsius. Ik hoop zo de garage vorstvrij te houden in de winter en niet al te hoge kosten te hebben.
- Nu bezig met de afzuiging aan te leggen. Ik heb een HBM 200 afzuiginstallatie uit elkaar gehaald en hier een cycloon tussen gezet. Ik zag dat enkele forumleden het ook op deze manier gedaan hadden en ook op Youtube heb ik mooie voorbeelden gevonden. Dank forumleden voor het delen van jullie ervaringen, ik ga proberen dit ook te doen en bij te houden. Vandaag een test gedaan met de afzuiging en hij zuigt als een jekko! Nu een 125mm buizenstelsel van PVC aanleggen. Ik aard het buizenstelsel mbv een aardingsset.
- Op de Sketchup afbeelding een beeld van hoe het ongeveer moet worden. Ik heb hier andere machines staan, omdat er geen kant en klare Sketchup files van mijn machines voorhanden waren.



Bij deze heb ik meteen een vraag over de afzuiging:

In plaats van het fijnstoffilter achter mijn cycloon te plaatsen, zou ik een afvoer naar buiten aan willen leggen. De fijnstoffliter neemt namelijk veel plek in. In mijn dak heb ik een 110 mm ventilatiegat. Mag ik fijnstof door een dakgat naar buiten laten vliegen? Er zit een regendakje op de ventilatiebuis die door het dak naar buiten gaat. Zou dit kunnen zorgen voor problemen? Zie foto 's voor de situatie. Bij de één van de foto 's van de afzuigunit met cycloon zie je het ventilatiegat in het dak zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_20180418_113424808.jpg
    IMG_20180418_113424808.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 1.236
  • IMG_20180418_113419333.jpg
    IMG_20180418_113419333.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 1.226
  • IMG_20180418_113352733.jpg
    IMG_20180418_113352733.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 1.222
  • IMG_20180418_113337265.jpg
    IMG_20180418_113337265.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 1.217
  • IMG_20180418_113256885.jpg
    IMG_20180418_113256885.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 1.227
  • IMG_20180418_113451136.jpg
    IMG_20180418_113451136.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 1.224
  • IMG_20180418_113439975.jpg
    IMG_20180418_113439975.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 1.218
  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 1.226

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooie vierkante ruimte.

Bij deze heb ik meteen een vraag over de afzuiging:

In plaats van het fijnstoffilter achter mijn cycloon te plaatsen, zou ik een afvoer naar buiten aan willen leggen. De fijnstoffliter neemt namelijk veel plek in. In mijn dak heb ik een 110 mm ventilatiegat. Mag ik fijnstof door een dakgat naar buiten laten vliegen? Er zit een regendakje op de ventilatiebuis die door het dak naar buiten gaat. Zou dit kunnen zorgen voor problemen? Zie foto 's voor de situatie. Bij de één van de foto 's van de afzuigunit met cycloon zie je het ventilatiegat in het dak zitten.

Of het mag weet ik niet, maar een deftige oplossing kun je dat niet noemen. Jouw probleem dat van een ander maken doen we al genoeg op deze wereld. Doe me een plezier en zet er gewoon een filter tussen. Hou er dan ook rekening mee dat je kostbare warme lucht dan ook zo weg is. Timmer een schot voor de herrie en blaas de lucht terug de ruimte in, want elke liter lucht die je afzuigt moet je ook aanvoeren, en dat is in een ongeïsoleerde ruimte onbegonnen werk in de winter. Tenzij je alleen op warmere dagen werkt en tijdens de kou alleen de vorst eruit wil houden. Maar dan nog steeds met filter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Verder ben ik heel benieuwd hoe je een leiding van PVC (wat een isolator is) gaat aarden. Je snapt dat 1 aarddraad niet de hele leiding zal aarden, omdat het een isolator is? Of wil je hem van binnen of buiten of beide geheel bekleden met koper? Dat lijkt me knap kostbaar :rolleyes:
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Mooie vierkante ruimte.



Of het mag weet ik niet, maar een deftige oplossing kun je dat niet noemen. Jouw probleem dat van een ander maken doen we al genoeg op deze wereld. Doe me een plezier en zet er gewoon een filter tussen. Hou er dan ook rekening mee dat je kostbare warme lucht dan ook zo weg is. Timmer een schot voor de herrie en blaas de lucht terug de ruimte in, want elke liter lucht die je afzuigt moet je ook aanvoeren, en dat is in een ongeïsoleerde ruimte onbegonnen werk in de winter. Tenzij je alleen op warmere dagen werkt en tijdens de kou alleen de vorst eruit wil houden. Maar dan nog steeds met filter.

Een deftige oplossing is het inderdaad niet. Ik heb veel gelezen over en gekeken naar filmpjes over zelfbouwcyclonen. Theoretisch zouden ze 98% van het stof moeten scheiden eer het de filter in het komt. Aangezien ik niet echt bar veel verzaag leek me die 2%, die ik eventueel naar buiten zou afvoeren, hetzelfde als een scheet in de wind. De enig reden waarom ik de filter niet zou willen aansluiten is ruimtebesparing. Ik kan me daarom ook zeer in jouw standpunten schikken wat betreft het binnen houden van het filter. Dus dat doe ik dan maar netjes.
Wat betreft het dichttimmeren; de 400V motor van de afzuiger maakt niet zo heel veel lawaai en loopt vrij rustig. Hij overstemt mijn Hammer absoluut niet. Dus ik hou het voorlopig bij mijn oorkleppen.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland

tuoh

Oud hout
In de jaren '90 heb ik nog een tijd gewerkt in een atelier gevestigd in een oude elektriciteitscentrale, over een unieke locatie gesproken, dit was er eentje.
De machines stonden op het gelijkvloers maar stofafzuiging en stofbunker zaten in de kelder. De stofbunker had een inhoud van 90m3, en werd een paar maal per jaar leeg gehaald door een vrachtwagen met oplegger van "Foronex" voor hergebruik als grondstof voor spaanplaat.
Die vrachtwagen was uitgerust met een zware afzuiggroep aangedreven door de motor van de vrachtwagen, de buis had een diameter van 250mm.
Omdat de metalen buizen van de vrachtwagen niet lang genoeg waren moesten wij er telkens een 15lm pvc buis van 250mm aan vastknopen om tot in de stofbunker te geraken.

Nu, als de wagen een tijdje aan het zuigen was en we de buizen moesten verleggen dieper de bunker in had de ervaring geleerd dat we dit niet met de blote hand moesten proberen:p
Daar kreeg je immers een optater van jewelste van, statische elektriciteit dus. Daarom verplaatsten we de buizen met een schop, nou, dat gaf soms vonken van wel 100mm lang als de schop zowel buis als grond raakte:p Mooi vuurwerk, maar verder is er nooit iets gebeurt in deze stoffige omgeving.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dus in extreme omstandigheden ontstaat er statische elektriciteit.

Mocht iemand 90m3 stof verwerken, dan is aarden een goed idee ;)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Verder ben ik heel benieuwd hoe je een leiding van PVC (wat een isolator is) gaat aarden. Je snapt dat 1 aarddraad niet de hele leiding zal aarden, omdat het een isolator is? Of wil je hem van binnen of buiten of beide geheel bekleden met koper? Dat lijkt me knap kostbaar :rolleyes:

Ik heb wel eens gezien (Dave Stanton??) dat er om de 30 cm een parkertje in de buis geschroefd werd, zodat die een eindje erin stak. En die dan onderling verbonden met koperdraad.
Ook gezien: strook alutape inwendig geplakt (die zelfklevende voor luchtkanalen).

Geen idee of dat allemaal voldoende is. Ik zou zelf voor het gemak metalen buizen nemen…
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
mooie werkplaats! mijn buizen zijn ook pvc zonder aarding. maar ik zal waarschijnlijk ook nooit in de gevarenzone komen aangezien dit maar een hobby shop is.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Ik heb wel eens gezien (Dave Stanton??) dat er om de 30 cm een parkertje in de buis geschroefd werd, zodat die een eindje erin stak. En die dan onderling verbonden met koperdraad.
Ook gezien: strook alutape inwendig geplakt (die zelfklevende voor luchtkanalen).

Geen idee of dat allemaal voldoende is. Ik zou zelf voor het gemak metalen buizen nemen…

Dat filmpje van Stanton heb ik eerder in dit draadje geplaatst inderdaad. Als de schroefjes een eindje door het PVC heen steken en je wikkelt er koperdraad omheen, zal het heus wel wat statische elektriciteit afvoeren naar aarde. Maar of je er een grote ramp mee voorkomt......Het voorkomt iig dat je haren niet meer overeind gaan staan als je naast de PVC buizen staat. Nu heb ik geen haar op mijn hoofd dus ik zal er sowieso weinig van merken.
Ik ga het eerst eens zonder en dan met koperdraad aarding proberen en mijn bevindingen zal ik tzt delen. Ben heel benieuwd of mijn armhaar dan wel overeind gaat staan als ik de afzuiging aan zet.
Eerst maar eens even het filter ophangen en aansluiten en het leidingwerk aanleggen. Ik post wel weer wat foto 's als die klus geklaard is.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Even over het uitblazen van de lucht.

Ik zie dat je exact de zelfde cycloon als ik heb met soortgelijk systeem.
Ik heb hem nu 2 jaar draaien en heb in die tijd 1 eetlepel fijnstof in de zak onder de filter geproduceert.
Dus het is niet zo dat er wolken stof uit je dak blazen.
Wat er uit komt zie je niet eens.

Wat je ook niet ziet maar wel merkt is de warme lucht die je er uit blaast.
Met 2 minuten is je schuur weer net zo koud als zonder kachel.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Even over het uitblazen van de lucht.

Ik zie dat je exact de zelfde cycloon als ik heb met soortgelijk systeem.
Ik heb hem nu 2 jaar draaien en heb in die tijd 1 eetlepel fijnstof in de zak onder de filter geproduceert.
Dus het is niet zo dat er wolken stof uit je dak blazen.
Wat er uit komt zie je niet eens.

Wat je ook niet ziet maar wel merkt is de warme lucht die je er uit blaast.
Met 2 minuten is je schuur weer net zo koud als zonder kachel.

Ik heb inderdaad destijds een link van jou gebruikt om de cycloon te bestellen. Dit is de goedkope China-versie en niet die van de stofsherrif. De cycloon is niet helemaal kaarsrecht en de diameters kloppen niet helemaal, maar met een beetje knutselen kreeg ik er een 125 mm stofbuis aan en een verloopstuk voor tussen de motor en de cycloon. Als het maar werkt. Ik ga die filter morgen installeren, want wegstroom van warme lucht in de winter wil ik echt niet. Dan maar wat ruimteverlies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.