nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Sjiek project! echt respect dat je zoiets durft en kunt maken!
Het voorsteven ziet er nogal plomp uit, niet echt gestroomlijnd. Heb je je model ook gesimuleerd op hydrodynamica? Hoe ben je tot je ontwerp gekomen, boerenverstand?
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Helaas heb ik geen hydrodynamica opleiding. De boeg is inderdaad erg steil en staat zon 6cm uit het lood. Het moet ook een beetje een klassieke sloep worden. Ongeveer het tegenovergestelde van de boeg van een vlet.
Misschien vertekend de foto een beetje maar de verhouding is zo dat een erg ranke en gestroomlijnde vorm is geworden. Lengte 5,8 bij 1,8meter.
Maar toegegeven model is gebaseers op boerenverstand en klassieke lijnen. Vooral de achterkant laat dat zien.
Ik zal snel wat fofo's sorteren om dat duidelijk te maken.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Nadat de voorkant redelijk in lijn met de vorm van de sloep was volgde een grotere uitdaging, de achtersteven.
Ondanks dat er een buitenboord gemonteerd moet worden wilde ik wel een klassieke en mooie achtersteven maken. Na wat gepuzzel besloten om de achtersteven op te trekken tot de hoogte van de romp. Ook wilde ik de motor niet op de mormale manier ophangen maar "achter" de sloep monteren en besturen op afstand...
De voorlaatste spanten #16 raakten maar net de kiel maar onvoldoende om bevestigd te worden. De laatste spanten#17 zaten nog een stuk lager en konden alleen bevestigd worden in de constructie van de achtersteven.

P6010406.jpg
Om de krachten naar de kiel te kunnen leiden een centrale balk gemaakt die onder een hoek van 12graden gemonteerd moet worden.
Op de werkbank de centrale balk uitgelijnt en de spanten 17 onder een hoek van 6graden gesteld. Omdat alle lijnen anders lopen en de delen gebogen zijn was het uitlijnen een hele uitdaging. Op het punt waar deze lijnen samenkomen loopt de achtersteven vlak. Door het verschil in de hoek van de balk en de spanten loopt kromming van de achtersteven op.
P4130109.jpg

Voor de verbinding en bevestiging van de spanten drie gelamineerde balken gemaakt. Hier wel een denkfout gemaakt door drie dezelfde balkjes te lamineren. Terwijl de kromming steeds meer toeneemt..
Gevolg flink wat schaven en bijwerken om alle mooi vlak te krijgen.
P4270126.jpg

P4270125.jpg

De centrale inkeping is gemaakt voor een eiken montage plaat waarop de buitenboord motor via een steun bevestigd kan worden.
Op de werkbank dit deel gelijmd en pas gemaakt voor de bevestiging aan de kiel.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Misschien ben ik wat warrig geweest bij de toelichting over de achtersteven. Mijn bedoeling is juist om een klassieke sloep te maken. Het a-typische is wel de buitenboord motor die aan de achterzijde hangt.
Als je met scheg doelt op een kiel die over de lengte loopt om de stabiliteit te vergroten dan bedoelen we hetzelfde.
Ik ben op dit moment bezig om de "buitenkiel" zoals ik deze in mijn onwetenheid genoemd heb op maat te maken. Deze kiel loopt van de voorsteven over de hele lengte onder de sloep door tot aan de achtersteven. Omdat de sloep vrij klein en smal is was ik bang voor een onstabiel gedrag en neiging tot rollen. Of het genoeg is weet ik niet maar een kiel van zo'n 8cm hoog is in de maak.

Als bij de volgende set foto's de achtersteven geplaatst is zal de vorm en het ontwerp meer duidelijk worden.:) Ik zal ook de autocad plaatjes wel een plaatsen om het lijnenplan te laten zien.

Groet Serge
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je hebt 2 vormen van stabiliteit: vormstabiliteit (beste een platbodem) en gewichtstabiliteit (een rondspant met een zware kiel zoals je bij scherpe zeiljachten ziet). Jouw sloep heeft een rondspant en dus een lage vormstabiliteit. Je zou kunnen gaan denken dat de kiel die je aan het maken bent eigenlijk te laag is en/of te licht voor een goede stabiliteit. Maar goed ik ben geen jachtbouwer, enkel een zeilfanaat...
 

WR1944

Oud hout
Stabiliteit is voor een boot naast het waterdicht zijn een tweede vereiste. Simpel gesteld heb je het zwaartepunt van je boot. Maar je hebt ook het zwaartepunt van de opwaartse kracht van de vorm van je boot in het water (Archimedes). Als een boot naar een kant overhelt moet aan die kant meer scheepsvolume onder water verdwijnen om aan die kant meer opdrijvende kracht te krijgen. Dat is het zelfrichtend vermogen van een boot. Bij een rechthoekige rompdoorsnede is dit effect groter dan bij een meer rondere vorm. Bij bijvoorbeeld een ronde rechte boomstam is die kracht theoretisch nul, een boomstam is stabiel in elke positie. In vroeger tijden, toen men eenmaal inzicht had in de aspecten van stabiliteit werd die stabiliteit langs grafisch-rekenkundige weg bepaald. Nu hebben we computerprogramma's die helaas een deel van die romantiek weggenomen hebben. ;-)
Dit is een simpele benadering, er zit een hoop meer aan vast maar voor het begrip is het hopelijk voldoende.
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
De vragen rondom stabiliteit hebben mij ook bezig gehouden. De kiel die ik aan het maken ben dient dan ook meerdere doelen. Ten eerste moet er een soort slijtplaat over de lengte komen ivm beschadigingen en het op de trailer krijgen.
De hoogte van de kiel ik beperkt en een balastkiel is ook weer wat overdreven omdat het geen zeilboot is. De kiel die nu voorzien is doet wellicht niet veel maar voor mijn gevoel het ik toch iets aan de rolweerstand gedaan. Verder loopt deze kiel moor door in de voorsteven en wordt mooi in vorm geschaafd.

Om de vorm of mijn ontwerp wat toe te lichten hier een plaatje uit autocad. Dit heb ik gebruikt om de berekeningen te maken en de spanten uit te zetten.
sloep ontwerp-Model.jpg

Nadat de achterzijde gereed was heb ik het geheel bevestigd aan de sloep. Een aantal knieen zijn gemaakt om het geheel de gewenste stevigheid te maken.
P6050410.jpg

Voor het lijmen heb ik op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen klemmen gezet.
P6050412.jpg

De lijn loopt nog niet mooi door, dit komt omdat spant 16 nog niet is bevestigd. De bevestiging moet gemaakt worden deels in de kiel en deels in de nieuwe hoekstukken.
P6050413.jpg

Er is nog wel wat schaafwerk te doen om alles weer mooi vlak te krijgen.

Groet Serge
 

Bijlagen

  • sloep.pdf
    24,8 KB · Weergaven: 68

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Hoi Serge,

Wat ik mij wel afvraag is, hoe je het roer en de buitenboord motor gaat combineren. Is het niet handiger om een bun te maken voor de buitenboord motor. Zo komt hij recht voor het roer, wat positief werkt voor de stuur eigenschappen.
Verder ben ik onder de indruk van je werk!!

Robert
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Inderdaad bovenal heb ik vooral bewondering voor je durf en geduld. En ik zie ook dat hier wat moois uit gaat komen. Mijn kritiek op stabiliteit tsja die komt idd uit een zeilhoek en kan je mee doen wat je wil. Een zooi lood op de bodem scheelt ook al.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Serge,

Je bent nog steeds aan een uitdagende klus bezig en al mooi op weg! Ik heb de tekening in je PDF bekeken en in de weergave die ik krijg stroken de lijnen van het schip niet echt lekker. Ga je dat in de daadwerkelijke bouw " in het werk" corrigeren met strooklatten? Of geeft de tekening niet de goede situatie weer.


Fons
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Fons,
In de tekening is het autocad ontwerp te zien. Bij het zijaanzicht valt op dat de kiel zo'n 150mm dieper licht dan de boeg. Deze positie is in goed overleg met Archimedes bepaalt. De hele vorm van met name de achterzijde is hierop aangepast. In het vooraanzicht is de aflopende kiel de oorzaak dat de lijnen niet mooi samenvallen.
In werkelijkheid zijn de spanten 40mm breed en moeten met latten "strokend" gemaakt worden. Maar de spanten zijn over de hele lengte mooi vloeiend en strokend te schaven. Ik besteed juist veel tijd aan deze fase omdat hier de basis gevormt wordt voor de mahonie strips.
Samengevat het plaatje geeft een vertekend beeld van de vorm. Maar ik snap dat het wat onduidelijk overkwam.

Groet Serge
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Serge

Petje af. Echt heel goed bezig.

Ik ben nu zelf met een sloep bezig en zat al te twijfelen om deze op het forum te zetten ,maar je bent me voor ;-).
Ik heb mezelf het er gemakkelijk mee gemaakt om okumé multiplex te gebruiken ,maar zoals jij hem maakt is toch echt wel even andere koek.

Ik blijf je post nauwlettend volgen!

Gr ernst
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
ErnstP...ook al is een ander je voor, het hoeft je er niet van te weerhouden om ook te plaatsen. Je hebt mij in ieder geval al nieuwsgierig gemaakt.

Groet,

Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.