nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Ik weet dat er meerdere meningen bestaan over het gebruik van epoxy. Ik was in eerste instantie ook wat terughoudend om het te gebruiken. De eerste strips zijn inderdaad met resorcinol gelijmd. Het verwerkt goed en makkelijk, een van de voorwaarden voor de juiste verwerking is echter een flinke aandrukkracht om de verbinding goed te lijmen.
De strips goed laten aansluiten zonder spleten is al moeilijk genoeg met de tosie en buiging van de strips. Of met het aanduwen van de strips de juiste druk uitgeoefend kon worden valt te betwijfelen. Ik ben ondertussen overgestapt op epoxy voor de verlijming. Tot nu toe zeer positief over de kracht en de sterkte van de lijmverbinding. Ik lijm nu de strips eerst en boor daarna de de gaten voor de schroeven. Boren vooraf heeft als gevolg dat de lijm door het gat kruipt en de passing van de prop verprutst.

Het coaten van de romp is een ander onderwerp, ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Het onderwaterdeel moet dekkend, verder wil ik de romp transparant afwerken. Het kan best zijn dat hier ook epoxy aan te pas zal komen. Eerst maar eens zorgen dat de romp mooi dicht is en glad geschuurd dan zien we wel verder. Tegen die tijd zal ik nog wel een vraag uitsturen om te kijken wat de opties zijn.

Over het keren van de boot heb ik wel een idee het frame is voorzien van wielen. ik dacht de boot buiten te rollen en een halfrond frame aan de buitenkant te maken om het hele zaakje om te rollen. Wat eventueel ook nog kan is het optakelen in de schuur en dmv stroppen de boot langzaam te keren. Komt tijd komt raad.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hallo allemaal,

Hoewel er weinig te doen is op het botenbouw deel van het forum wil ik nog wat vorderingen laten zien.
Voordat de romp helemaal dicht is heb ik de voorsteven en de kiel op maat gemaakt, en de bevestiging op orde gebracht.
Eerst heb ik een gelamineerde eiken balk gemaakt en deze in de goede vorm gezaagd. Als voorsteven heb ik een gelamineerde mahonie deel gemaakt dat gestoomd en gelijmd is rond de vorm.
Doordat de kiel dekkend behandeld zal worden kon ik deze mooi uit eiken maken en moest hiervoor geen lengtes mahonie gebruikt worden. Door middel van potgaten en RVS draadeinden kan het geheel vastgezet worden. Als de romp helemaal dicht is vallen de strips in een sponning en worden opgesloten door de kiel.
Als dan alles gemonteerd is kan ik de delen schaven en mooi laten aansluiten.

Groet Serge
 

Bijlagen

  • PA301487.jpg
    PA301487.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 679
  • PA301489.jpg
    PA301489.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 678
  • PA301488.jpg
    PA301488.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 679
A

Athanor

Guest
Leuk om de voortgang weer even te zien!

Veel succes verder.

Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben nieuw op dit forum en in de “botenwereld”, na een voorbereiding en het naspeuren van forums en internet ben ik begonnen om mijn eigen sloep te ontwerpen en bouwen.

Tsjonge jonge... ik lees net nog even je eerste zin van dit topic. Bekijk ik de resultaten tot nu toe, dan mag je met recht zeggen dat je het 'niet onaardig doet' (dat is Fries voor: vet cool, onwijs te gek, kei-gaaf e.d. ;))

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat doe je in het dagelijks leven? Want werken met hout heb je wel eerder gedaan, mag ik aannemen ??

Prachtig hoor !!! #respect
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Heren,

Het is inderdaad geen wedstrijd om de mooiste of de langste te maken of te hebben, en over smaak valt ook niet te twisten. Neemt niet weg dat ik veel plezier beleef aan dit project, en het leek mij toch leuker om een sloep te maken in plaats van een kano of een kastje.;)

Werken met hout is wel mijn hobby, maar het grootste was wel de bouw van mijn garage/werkplaats uit hout met lariks delen rondom. Verder ben ik projectleider bij een ingenieursbureau en zie dan alleen tanks en installaties maar geen hout overdag helaas.

Ik zal snel weer wat posten omdat de romp nu voor een groot deel dicht is.

Groet Serge
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Dag Serge,
Ik werd door een vriend getipt over dit forum. Ik zit ook midden in een zelf uitgedacht-Acad tekening-gewoon beginnen bootproject! Leuk, dat er nog meer mensen zijn die gewoon doen! Krijg alleen geen foto geupload, helaas.....
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
2013-12-16 12.55.05.jpgDSC02089.jpg2014-01-12 13.38.37.jpg2014-01-15 14.35.33.jpgZo, toch gelukt! Ben 01 september 2013 begonnen, ik heb haar vorige week andersom op de bokken gekregen. Groet, Jeroen
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hallo Jeroen,

Welkom op het forum! Hoe meer bootbouwers hoe leuker! Misschien voor het overzicht van Serge's topic wel beter dat je een afzonderlijk topic aanmaakt over jouw boot? Dan kunnen we daar ook reageren en aanvullende vragen over stellen.


Fons
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Oké Fons, dat wil ik wel, maar zul je me eerst uit moeten leggen hoe een topic aan te maken? Ik kan alleen maar een boot bouwen ;)
 
A

Athanor

Guest
Nou ja, als je al zo ver komt dat je een foto kunt plaatsen heb je al bewezen dat je daar snel achter komt:)

In het forum boten bouwen de knop nieuw onderwerp aanklikken en je kun helemaal los!

Succes! Fons.
 
Laatst bewerkt:

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Dag Fons,

Ik heb de hele pagina afgespeurd....kom niet verder. Je zult me stap voor stap moeten uitleggen hoé dit moet.....sorry...
 
A

Athanor

Guest
Ga naar dit forum en druk op de knop "plaats nieuw onderwerp". Vul met tekst en foto's;)

Fons
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Na de proefpassing van de kiel en de boeg het volgende deel van de latten aangebracht. De volgende impressie is een samenvatting van enkele weken latjes passen en lijmen. Tussendoor wel eens de schroefgaten met proppen afgedicht. Ook een deel reeds geschuurd, vooral de resorcinol vlekken zijn hardnekkig. Ik merk wel dat het goed vlakken van de spanten effect heeft. Ik schuur de romp vrij snel glad en vlak gelukkig, hoewel er nog genoeg te doen blijft.

Op een of andere manier lukt het mij niet meer om de foto's gewoon in te voegen:confused:. Deze komen steeds als bijlage tevoorschijn.

groet Serge
 

Bijlagen

  • PB301514.jpg
    PB301514.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 571
  • PB301519.jpg
    PB301519.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 573
  • PC271565.jpg
    PC271565.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 571
  • P1181623.jpg
    P1181623.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 572
  • P1301657.jpg
    P1301657.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 572
  • P1301651.jpg
    P1301651.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 572

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Serge

Petje af hij word prachtig !

Ik kon het even niet zo snel vinden maar lijm je die latjes gewoon met watervaste houtlijm?

PS: Hij gaat heel wat wegen he ? :confused:

Gr Ernst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.