nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Na de proefpassing van de kiel en de boeg het volgende deel van de latten aangebracht. De volgende impressie is een samenvatting van enkele weken latjes passen en lijmen. Tussendoor wel eens de schroefgaten met proppen afgedicht. Ook een deel reeds geschuurd, vooral de resorcinol vlekken zijn hardnekkig. Ik merk wel dat het goed vlakken van de spanten effect heeft. Ik schuur de romp vrij snel glad en vlak gelukkig, hoewel er nog genoeg te doen blijft.

Op een of andere manier lukt het mij niet meer om de foto's gewoon in te voegen:confused:. Deze komen steeds als bijlage tevoorschijn.

groet Serge

Ziet er goed uit Serge! Ik zie dat je tussentijds ook geschuurd had.....Ik kon ook niet wachten af en toe. Soms moet je iets AF maken of gedeeltelijk om voor jezelf een klein mijlpaaltje neer te zetten, althans dat heb ik wel. Ik plaats zodadelijk ook nog een paar foto's. Kan me vandaag er niet toe zetten aan de boot te werken.....helaas.
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hierbij een korte update van de voortgang van de afgelopen weken/ maanden. Door wat andere klusjes en uitstapje even wat minder vooruitgang dan gewenst maar het project ligt zeker niet stil.
Het dichten van de romp is een stevige klus gebleken maar aan alles komt een eind. zo ook aan een stapel mahonie latten.

P1301637.jpg

Nadat de voorsteven voor een groot deel voorzien is van latten kan de gebogen buitenkiel aan de boeg gemonteerd worden.
P1181616.jpg

Met M8 bouten worden binnen en buitenkiel bevestigd. Aangezien het uit een stuk maken van de gehele buitenkiel te complex was heb ik een las gemaakt om de aansluiting te maken.
P2231811.jpg

P2231812.jpg
Na deze mijlpaal was het tijd om de laatste latten aan te brengen. Aangezien de torsie aanzienlijk was toch nog een behoorlijke klus ondanks dat de latjes steeds korter worden.

P4162288.jpg
P4262299.jpg
Eenmaal gepropt kan de buitenkiel gemonteerd worden en begonnen met het schuren van de hele romp.
P5042365.jpg

Nu staat de hele sloep in korrel 60 geschuurd, nu nog naar 80 en verder. Ben nu op zoek naar de juiste verf/ coating dus daar zal nog wel wat speurwerk in gaan zitten.

Groet Serge
 
A

Athanor

Guest
Ik kan niet wachten tot het moment dan je hem gaat omkeren;)


Fons
 
Hallo Serge,
Ik ben nieuw hier maar ik neem mijn petje af voor je werk.
Toch een kritische kanttekening bij je ontwerp: Ik vermoed dat je heel veel "vacuüm" onder de waterlijn achter je spiegel zult krijgen: Op de waterlijn moet je sloep nl. een waterlijn hebben van een zgn. dubbel-ender.
Het gevolg is dat je best veel energie verliest bij het vooruit varen.
Toch respect!
Groeten
Bert van Baar
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hallo,

Even een update van de vorderingen de afgelopen weken.
Na het schuren de romp in epoxy gezet en even drie weken om mijn handen moeten zitten voor het uitharden. Aansluitend het onderwaterschip geverfd een stukje boven de waterlijn.
P6102462.jpg
Ook van dichtbij is de epoxy coating als eerste laag bemoedigend voor het eindresultaat.
P6102468.jpg
De waterlijn getekend en rondom met wat geduld afgeplakt.
P6182476.jpg
P6182484.jpg

Afgelopen zaterdag alles goed voorbereid voor het moment, draaien van de sloep. Gelukkig liep alles volgens plan en kan ik nu de zaken van de andere kant bekijken.
P6222561.jpg

Het draaien is met frame en spanten gedaan. Het eerste werk was alle hout weghalen totdat er een lege sloep overbleef. Nu kan weer langzaam gestart worden met denken en plannen hoe de rest af te maken.
P6222567.jpg
Tot zover de vorderingen.

Groet Serge
 
A

Athanor

Guest
Mooi hoor! Weer een flinke stap vooruit. Veel succes verder!

Fons
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Bedankt voor de tip maar ik heb de romp reeds behandeld met 2k PU vernis boven de waterlijn. Het onderwaterschip is met drie lagen HB coating waarop later nog wel een gladde laag DD kleur komt.
Als het sloepje helemaal klaar is komen er nog een aantal lagen vernis op.

@Schrijnwerker.
Omdat ik het ontwerp in autocad gemaakt heb, kan ik vrij eenvoudig per spant de doorsnedes bepalen. Door een berekening te maken van het gewicht en de positie van het gewicht heb ik het zwaartepunt bepaald. Door de berekening van het gewicht en de waterverplaatsing te koppelen heb ik waterlijn kunnen bepalen. Of de methode klopt kan ik pas later vaststellen, maar ik heb wel vertrouwen dat het goed afloopt.

Groet Serge
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wow Serge, je werkt wel door! Ziet er indrukwekkend uit en de romp glanst ook al mooi! Mooie details ook zoals de boeg, maar heb je de waterlijn niet iets aan de lage kant gehouden? Waar heb je de romp nu mee afgewerkt? Succes bij de binnenkant, het is nog een puist werk kan ik uit ervaring zeggen; niet alleen het houtwerk, maar ook de motor, leidingen, schroefas.. de uren vliegen om :D.

jaap
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hallo,

Hoewel er een tijdje geen update gekomen is ben ik wel verder gegaan met de bouw van et sloepje. Na het lakken en omdraaien van de romp was het nog een hele klus om het interieur te maken.
Hoewel het sloepje nu zo'n beetje klaar is moet de tewaterlating nog plaatsvinden. Eerst nog naar Amsterdam om op de Hiswa het bootje te laten zien. Ik ben genomineerd voor de Amateur Boot Bouw Award 2017. Ben wel benieuwd hoe mijn werkstuk ontvangen en beoordeeld gaat worden.
Nog een paar plaatjes om het resultaat te laten zien.

met vriendelijke groet,
Serge Dierick
DSC_2625.jpg
DSC_2628.jpg
DSC_2620.jpg
Voor de aandrijving een POD motor in het roer gebouwd.
DSC_2611.jpg
DSC_2607.jpg
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Ziet er harstikke mooi uit man.

Je vaart dus electrisch?
Hoeveel kW?
En hoeveel Ah accu's heb je?


Gr Ernst
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Kwijl kwijl; *sprakeloos...*

Ik denk dat ik mijn best ga doen om je nog even te bezoeken op de Hiswa en je prachtige sloep eer aan te doen door 'm in het echt te komen bewonderen!

Grt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.