Multiplex 6 of 10 mm haaks verbinden

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
48rmc ,
je bericht is zeker niet storend hoor geen probleem , zolang we wat kunnen bijleren(y)

Heb gisteren naar dit filmpje zitten kijken betreft het maken van een spline jig en volgens mij zet die daar een speciaal zaagblad op , misschien dat er wel iemand weet wat voor blad dit is . ongeveer rond minuut 13:51
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
om splines goed te verlijmen heb je een vlakke snede nodig, dus hij heeft een vlakdak-tand zaagblad erop gezet
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
om splines goed te verlijmen heb je een vlakke snede nodig, dus hij heeft een vlakdak-tand zaagblad erop geze
48rmc ,
je bericht is zeker niet storend hoor geen probleem , zolang we wat kunnen bijleren(y)

Heb gisteren naar dit filmpje zitten kijken betreft het maken van een spline jig en volgens mij zet die daar een speciaal zaagblad op , misschien dat er wel iemand weet wat voor blad dit is . ongeveer rond minuut 13:51
Dat lijkt me een keurig zaagblad voor deze toepassing echter ik heb een formaatzaag en daar gaat zo'n blad niet op passen ik zoek me een "ongeluk" maar tot nu toe heb ik nog geen zaagblad kunnen vinden,...een blad met ATB tand met om de paar tanden een vlakrand ertussen speciaal gemaakt voor (hard)hout. Die Freud zaagbladen hebben geen 315mm zaagblad gemaakt voor de formaatzaag die een ATB/vlaktand hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je koopt toch gewoon een wisseltand blad en daar ga je mee naar je gereedschapslijper. Kan je kiezen. Paar andere tanden er tussen solderen, of bestaande blad vlak slijpen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Je koopt toch gewoon een wisseltand blad en daar ga je mee naar je gereedschapslijper. Kan je kiezen. Paar andere tanden er tussen solderen, of bestaande blad vlak slijpen.
Dat is ook een optie uiteraard, ik kan mijn wisseltand zaagblad laten "ombouwen" door een paar vlaktanden er tussen te laten zetten. Wellicht een domme vraag maar als er een nieuwe tand tussen wordt gezet en zeker als je een vlakke sleuf wilt hebben moet deze nieuwe tand wel PRECIES gelijk in de hoogte uitsteken met die van de rest van de wisseltanden. Zijn alle slijpers wel in staat om zoiets te realiseren of hebben jullie een adres die dit heel goed kan?

Dank Charles ik heb je link gelezen ik begrijp dat je een wisseltand zaagblad hebt gekocht bij Ecotools en deze heb laten voorzien van vlaktanden, een kwestie van alle tanden terug laten slijpen totdat ze vlak zijn zolang de tanden bijven uitsteken boven het zaagblad, is dit zeker ook een goede oplossing. Welke zaagblad van Ecotools heb je hiervoor precies gebruikt, neem aan die van de industrial line?

Thomasz dank voor je link, deze had ik gezien en heb voor de zekerheid toch maar even een belletje gedaan maar bij dit zaagblad in kwestie ligt de daktand iets hoger dan de vlaktand, wellicht een optie zoals Charles alreeds heeft gezegd de dakrand terug laten slijpen tot de hoogte en de rechte snede van die van de vlaktand. Misschien is 100 tanden iets te veel van het goede????

De optie die Chevy66 zegt is wellicht de goedkoopste en de meest efficiënte dan kan ik mijn 48tands zaagblad gebruiken voor afkorten maar ik kan hem ook gebruiken om een vlakke gleuf mee te zagen.. Alleen welke slijper is de meest geschikte hiervoor? Hoeveel vlaktanden zouden jullie ertussen laten zetten bij een 48tands zaagblad?? Bedankt mannen!!!!!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij kan elke slijperij dat. Het gebeurt regelmatig dat er een tand vervangen moet worden. Ik heb er nooit bij staan kijken, maar ze kunnen volgens mij het hele slijpproces programmeren. Tanden vervangen is duurder dan slijpen over het algemeen, dus een daktand blad vlakslijpen is wellicht de goedkoopste optie. Een berichtje naar je slijperij gaat dat verhelderen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Oke dank voor de info Chevy66! Ik heb eventjes navraag (Baptist) gedaan, en dat gaat inderdaad 15 euro per tand kosten als je die wilt vervangen, de vraag is hoeveel tanden moet je verwisselen, bij een 48T zaagblad? Kostbare aangelegenheid, maar daardoor wordt het zaagblad wel wat multi functioneler, en de vraag is, als je een wisseltand zaagblad van zeg eens, 48tands allen terug slijpt tot die van een vlaktand, zaagt dit nog wel prettig? Dit geeft toch meer wrijving dus meer kans op brandplekken? Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt een geschikte slijperij kan vinden, want eerlijk is eerlijk ik heb weinig ervaring met deze branche .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Niet helemaal naast de deur, maar van giessel slijptechniek in tholen lijkt me prima in staat om je te adviseren.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bedankt Chevy66,...inmiddels info ingewonnen bij Dekker Aagtekerke alsook Giessel uit Tholen beiden kunnen alleen slijpen, tanden in zijn geheel omwisselen is bij hen niet mogelijk (vraag me af of er überhaupt een slijper is die dit kan/doet en dat voor een redelijke prijs?),...denk dat dit een enorme dure grap wordt? De Amerikaanse markt heeft kennelijk wel de optie zoals in het filmpje van Blazer te zien is, maar is hier in de EU niet te koop, Freud levert in de EU niet dit soort van zaagbladen. Ik denk dat ik mijn ATB 48tands zaagblad intact laat en ga voor een nieuw zaagblad met 48tands of zouden jullie voor een 36tands gaan? Nogmaals bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
hagedo bij mij in utrecht kan wel tanden vervangen. dan moet je het blad opsturen. Dan wordt het al snel een extra dure aangelegenheid door de verzendkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
hagedo bij mij in utrecht kan wel tanden vervangen. dan moet je het blad opsturen. Dan wordt het al snel een extra dure aangelegenheid door de verzendkosten.
Bedankt Chevy66 voor de info, ik ga eens bij dit bedrijf informeren wat de kosten zijn, al zal de porto in het niet vallen ten opzichte van het vervangen van de zaagtanden💰💰💰💰💰⚙️
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
ik heb een gewoon Ecotools zaagblad genomen, z=80. Dit is waarschijnlijk overkill maar de zaagsnede is wel perfect. Ik gebruik het zaagblad om kumiko en splines te zagen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Kom je met een schijffrees niet diep genoeg? Die geeft een rechte snede.
Als de machine in de weg zit zaag je ze desnoods schuin in. Dan heb je ook meer lijmoppervlak.
Of je gebruikt de lamello om de groeven te frezen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Charel09 bedankt voor je bericht dat is inderdaad een overkill aan tanden maar ergens zegt het me dat dit prima moet kunnen het is immer een kleine ingreep die de zaag moet doen (kleine, ondiepe zaagsnede)

Afgezaagd, bedankt voor je tip dit adres prijkt al snel op je beeldscherm als je zaagbladen intypt heb je ervaring met deze slijper?

Efvee wat bedoel je met; als de machine in de weg zit zaag je desnoods schuin in. Ik heb een jig gemaakt voor de rechte zaagsnede en voor een schuine zaagsnede, en inderdaad een schuine zaagsnede resuleert in meer oppervlak. Stom genoeg heb ik nog steeds geen freestafel gemaakt voor mijn bovenfrees hoe lomp kan men zijn, dit zou inderdaad nog meer mogelijkheden kunnen geven🥴
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De diameter van de meeste mesfrezen is niet zo groot. Hij zal buiten de collet steken maar niet buiten het huis van de machine. De lengte van de doorn is ook beperkt, dus als de as van de frees parallel is met de hoek die je wilt versterken kun je de snede maar maken tot een beperkte afstand tot de hoek van het bakje. Als je de frees(motor?) kantelt heb je die beperking niet.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon 90 graden kantelen en een vingerfrees gebruiken. :unsure:Een klein malletje met een 2x45 graden hoek onder een plankje met een gleuf voor de kopieerring zou het dan moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.