Multiplex 6 of 10 mm haaks verbinden

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Ik zou enkele opbergkoffertjes willen maken om wat kleine tools in op te bergen , nu zou ik dit liefst niet te zwaar willen maken had gedacht aan multiplex van 6 of 10 mm .
De vraag is nu hoe kan ik zo'n dun plaatmateriaal het best haaks met elkaar verbinden ?
In multiplex van 12 of 18 kan je nog schroeven gebruiken op de kopse kant , maar in 6 of 10 mm lijkt mij dat geen oplossing .
Dus tips zijn zeker welkom

Groeten Marc
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
In 9 mm berkenmultiplex kan je nog prima schroeven van 3 mm doorsnede in de kopse kant kwijt. Wel voorboren natuurlijk.
Of je kan aan elk van de twee te verbinden delen een sponning maken van 4,5 x 4,5mm en de delen aan elkaar lijmen.
Of bij 9 mm berkenmultiplex alles in verstek zagen, lijmen en verstevigen met spieen
1706486557222.png

Of de hoeken aan de binnenkant verstevigen met latje van 10 x10 mm dat je erin lijmt
Of 6 mm multiplex in een aluminium dubbel hoekprofiel met hi-tack vastkitten

1706486322678.png

Of in de opstaande delen sponningen frezen voor de bodem en het deksel. De opstaande delen in verstek zagen en lijmen. Bodem en deksel in de sponningen lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Als het echt multiplex is, 5 lagen of meer dus, gewoon koud tegen elkaar lijmen met D3 lijm van de Action.
en als dan blijkt dat het nog niet stevig genoeg is, domino/lamello/duvels op de kopse kanten erin zetten. Dat doe ik wel vaker met 9mm MP, gewoon kops verlijmen en dan achteraf op elke kant een paar domino’s erin.
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Mijn aanmaakhout kistje heb ik ook van 9mm multiplex gemaakt. Ik heb een inkeping in de zijkant gemaakt waar de voor- en achterkant dan in passen. Dat verlijmt en met kleine spijkertjes vast gezet (bij gebrek aan bradgun)

1000023596.jpg
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Amaai , bedankt voor de vele oplossingen .
is lijmen dan zo sterk ? ik heb de Titebond III wel in huis
Ik ga er zeker een oplossing uitzoeken rekening houdend met mijn mogelijkheden betreft gereedschap .
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Als je op youtube filmpjes of op FB van die reels bekijkt die mannen leggen twee stukken hout op elkaar en dan gaan die daar langs denk met een soort secondelijm en voila het hangt aan elkaar , vraag me dan soms af wat voor lijm gebruiken die mannen :ROFLMAO:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Er zit niet zoveel verschil in de diverse witte houtlijmen d2 d3 en d4 wel in waterbestendigheid je zult weinig tot geen verschil bemerken tussen de goedkoopste d2 lijm en de titebond gewone houtlijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb zelf van het weekend een hulpstuk gemaakt voor op mijn zaagtafel, om verstek verzaagde hoeken te voorzien van spieën, rechte alsook schuine zaagsneden. Naast dat het esthetisch is, geeft het ook veel sterkte aan je houtverbinding. Nu weet ik niet, of triplex zich gemakkelijk laat zagen, zonder dat er stukken uit de hoeken vliegen, dat zou je dan moeten uitproberen met een scherp zaagblad en een vers ingezaagd hulpstuk. Volgens menig test die ik heb gelezen, is deze verbinding het sterkst, en is redelijk eenvoudig te realiseren
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Heb je een foto van dat hulpstuk en kan dat op elke zaagtafel ?
zelf heb ik een Dewalt DWE7492-QS
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Heb je een foto van dat hulpstuk en kan dat op elke zaagtafel ?
zelf heb ik een Dewalt DWE7492-QS
Uiteraard wil ik gerust een foto maken van mijn hulpstuk geen enkel probleem, maar als je zoekt op spline jig kom je genoeg voorbeelden tegen. Als jou tafel een groef heeft in de lengte richting, dan moet dat helemaal goed komen, in jou geval heb je er 2 dus dat is dubbel zo goed👌
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als je een scherp (!) zaagblad gebruikt met een niet te grove vertanding (40-48 of zelfs 60 tanden bij 250mm doorsnede) krijg je normaalgesproken een nette zaagsnede. Tenzij het triplex is van slechte kwaliteit natuurlijk.
Wel even testen op een reststukje hoe de zaagsnede wordt (maar dat weet je waarschijnlijk toch al wel omdat je de stukken ook al op maat zaagt).

Maar, als het puur opbergkistjes worden voor gereedschap, en esthetiek aan de binnenkant zou iets minder belangrijk zijn, zou ik er persoonlijk ook verstek gezaagde verstevingingshoeken in lijmen op de manier van fruitkistjes.
Bij veren / splines moet je er immers ook rekening mee houden dat die aan de binnenkant gaan uitsteken als je ze te diep maakt (en dat moet je met zulk dun plaat bijna wel doen om extra sterkte te krijgen).
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Hoeken omplakken met linnen of met kunststof hoekprofiel. Dan kun je nog veel dunner plex gebruiken.
Je kunt ook gaatjes boren/ponsen langs de randen en vastzetten met veter, pitriet, koord of kleine tie-wraps.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
klusrob , had ik ook al in het achterhoofd van een hoeklatje langs de binnenzijde

Efvee dat zou ook kunnen maar lijkt mij toch minder sterk hoor
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Als je een scherp (!) zaagblad gebruikt met een niet te grove vertanding (40-48 of zelfs 60 tanden bij 250mm doorsnede) krijg je normaalgesproken een nette zaagsnede. Tenzij het triplex is van slechte kwaliteit natuurlijk.
Wel even testen op een reststukje hoe de zaagsnede wordt (maar dat weet je waarschijnlijk toch al wel omdat je de stukken ook al op maat zaagt).

Maar, als het puur opbergkistjes worden voor gereedschap, en esthetiek aan de binnenkant zou iets minder belangrijk zijn, zou ik er persoonlijk ook verstek gezaagde verstevingingshoeken in lijmen op de manier van fruitkistjes.
Bij veren / splines moet je er immers ook rekening mee houden dat die aan de binnenkant gaan uitsteken als je ze te diep maakt (en dat moet je met zulk dun plaat bijna wel doen om extra sterkte te krijgen).
Nu vraag ik mezelf af welke zaag kan ik nu het beste gebruiken voor mijn spline jig om mooie vlakke zaagsneden te maken? Het schulpblad met 14 vlaktanden lijkt mij niet het meest geschikte zaagblad (splintering), ondanks dat de tanden vlak zijn. Een zaagblad met 48 ATB tanden zaagt voortreffelijk, laat een mooi eindresultaat zien, alleen de zaagsnede is niet geheel vlak, en dat zie je hoe minimaal het ook is, als je er een spline/veer in de gleuf verlijmd. Een zaagblad gemaakt voor laminaat/hpl met 96 tanden, zou ook een mooie vlakke gleuf moeten kunnen zagen, alleen gaat dit lukken in eiken? Ondanks het maar een respectievelijke korte, en ondiepe snede is, zal het wellicht brandsporen achterlaten op het hout? Felder verkoopt ook een zaagblad speciaal gemaakt voor vlakke zaagsnede, echter deze is 5 mm dik, past op mijn Hammer K3 basic, maar ik denk dat mijn 230V motor niet toereikend is, en anderzijds ik vind de spline/veer een beetje aan de dikke kant. Zijn er nog meer mogelijkheden voor deze toepassing? ik zie weinig of beter gezegd geen zaagbladen te koop afgezien van schulpbladen en die ene 5mm dik zaagblad van Felder, of zie ik iets over het hoofd? Uiteraard wil ik jou topic niet highjacken Blazer, maar ik dacht wellicht is het een aanvulling? Mocht het storend zijn wilt de moderator gelieve dit dan verplaatsen, bij voorbaat bedankt en mijn welgemeende excuses richting Blazer
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.