Geschikte tafelzaagbladen

Cedric_g

Nieuw lid
16 nov 2022
4
0
Antwerpen
Dag allen,

Sinds 2 jaar ben ik bezig met houtbewerking. Ik ben vooral bezig geweest men eigen meubels te maken en men woonboot te renoveren (zie https://www.instagram.com/kitsugi.furniture/ voor wie een kijkje wil nemen). Nu zaag ik vaak slis- en halfhoutverbindingen via men tafelzaag (Dewalt dw7492) uit. Daar het zaagblad daarvan wisselende tanden heeft, is het resultaat nooit helemaal recht. De uiteinden van de tanden zagen immers iets dieper. Hierdoor steekt het midden van elke snede iets naar boven uit. Dit zorgt steeds voor een hoop schuur- en beitelwerk. Ik vroeg me af of iemand ervaringen heeft met zaagbladen met rechte tanden: Waarop te letten? Zijn deze sterk genoeg voor het zwaardere werk? Wat met versplintering? Tips voor degelijke zaagbladen?

Groet,

Cedric
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Ik steek de zaagsnede vlak met een 50mm beitel. Dat is zo klaar. Je kan het ook schaven. Als je slisverbindingen wil zagen , kan je kijken naar een vlaktand groefzaag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Dat zijn schulpbladen die hebben een rechte tand en geen wisseltand. Vaak ook met een grove vertanding. Dan is het resultaat altijd iets minder.
Van rvs argenturen is het type maf of maf g (Merk dimar of prof rvs) Er zijn ook andere merken zoals CMT en leitz. Dit zijn wel topmerken en dus ook een hogere prijs. Eco tools levert ook zaagbladen met een vriendelijkere prijs. Of deze ook in vlaktand te verkrijgen zijn zou je na moeten vragen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.651
704
Antwerpen
Vlakdak is moeilijker te vinden en duur(der). Koop een ecotools zaagblad met genoeg vertandingen en laat die naar een vlakdak slijpen, heeft mij voor het slijpen nog geen 15€ grkost, wel een perfecte oplossing
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Wellicht is een dikker blad (5 of 6mm) met de juiste tandvorm ook nog een optie. Zijn wel vaker voorbij gekomen op dit forum. Dacht dat de 7492 een wat dikker blad ook kwijt kon (niet te verwarren met een dado-stack).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
176
Groene Hart
En een blad voor aluminium heeft doorgaans een negatieve hoek, waardoor het blad niet snijdt, maar eerder een soort van schraapt. Dat schijnt bij aluminium zagen beter te zijn. Daardoor vermoed ik dat zo'n blad minder geschikt is voor hout.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.651
704
Antwerpen
Dit blad is volgens mij een zogenoemd TCG blad. Daarbij steekt de daktand boven de vlaktand uit. Je zal dus alsnog hetzelfde resultaat krijgen. Je moet op zoek naar een FTG blad. Die hebben alleen vlakke tanden.
zo’n blad heb ik (maar dan 250mm x Z=80) en dan een vlakdak laten slijpen, werkt uitstekend, voor 40€ in totaal
 

Cedric_g

Nieuw lid
16 nov 2022
4
0
Antwerpen
zo’n blad heb ik (maar dan 250mm x Z=80) en dan een vlakdak laten slijpen, werkt uitstekend, voor 40€ in totaal
Goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. De weinige bladen met vlaktand die ik vond hadden toch erg weinig tanden. Waar heb je deze laten slijpen (aangezien je ook van Antwerpen bent :))?
 

Cedric_g

Nieuw lid
16 nov 2022
4
0
Antwerpen
Dank allen voor de waardevolle reacties en het compliment (ik leer direct heel wat bij). Ik denk nu om een TCG blad te kopen en dit te laten slijpen naar vlakdak. Indien dit niet goed lukt wordt het inderdaad werken met een wat bredere beitel en grondschaaf (al zal ik deze nog moeten aankopen)!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Je kan beter een bijvoorbeeld 5mm groefzaag kopen. Die heeft een dikker stam blad , dus stabieler, grote hardmetalen tanden, die dus vele malen geslepen kunnen worden, Je hebt geen 80 tanden nodig om een groef te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cedric_g

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik gebruik deze: RStools HM groefzaag Ø150 x 6,0 x 30 mm. z=12

Pas overigens wel op: deze breedte is ideaal voor het zagen van de groeven voor een lade (12mm materiaal), maar als je niet oppast wordt het materiaal bijna letterlijk gelanceerd. Houd altijd je positie in de gaten, en ga niet achter het zaagblad staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.