Multiplex 6 of 10 mm haaks verbinden

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik werk best wel veel met dit soort schijffrezen. Relatief weinig weerstand. Dus snel frezen. In mijn frees zit een 12mm as en ik kan er ook nog een verlenger inzetten. Dan kom je best wel ver. 20 cm hoog kan je dan wel verdelen met splines. Voor de duidelijkheid de frees komt niet 20 cm hoog maar ik schat een 7/8cm. Dan langs de boven en onderkant dan heb je wel een aardige verdeling.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Afgezaagd, bedankt voor je tip dit adres prijkt al snel op je beeldscherm als je zaagbladen intypt heb je ervaring met deze slijper?
Klopt.
Heb er meerdere spullen laten slijpen en ben er eens wezen kijken.
Ze zijn zeker niet de goedkoopste maar kunt ze altijd een keer bellen om te informeren.
 

gvanheel

Nieuw lid
22 nov 2012
16
7
Brede 'boxjoints' of tandverbinding? Met een kleine invalzaag of een tafelzaag met een zaagslee kom je een heel eind. Het mooie is dat de eigenschappen van het materiaal tot hun recht komen. Bij multiplex gebeurt dat bijna nooit maar het is wel erg de moeite waard.
 

Dimitry

Nieuw lid
1 jan 2022
13
2
Ieper, België
en als dan blijkt dat het nog niet stevig genoeg is, domino/lamello/duvels op de kopse kanten erin zetten. Dat doe ik wel vaker met 9mm MP, gewoon kops verlijmen en dan achteraf op elke kant een paar domino’s erin.
Een 4 mm domino dan? Moet binnenkort ook 9mm plaatmateriaal haaks verbinden (wel mdf!). Verlijmen en schroeven met 3x40 zal nog steeds niet stevig genoeg zijn vermoed ik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb ergens op youtube gezien dat een gelijmde 45 gr verbinding sterker is dan dezelfde met deuvels. Bij de test die ik zag brak het hout daar waar de deuvels geplaatst waren. Daar zaten zeker nog wel enkele verrassende voorbeelden bij. Zal morgen eens kijken of ik filmpje kan vinden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb ergens op youtube gezien dat een gelijmde 45 gr verbinding sterker is dan dezelfde met deuvels. Bij de test die ik zag brak het hout daar waar de deuvels geplaatst waren. Daar zaten zeker nog wel enkele verrassende voorbeelden bij. Zal morgen eens kijken of ik filmpje kan vinden.
Ik heb die filmpjes ook gezien en heb de laatste kistjes en kastjes met 45 graden verstekken gelijmd. Dat zit heel goed vast en ziet er netjes uit.
Dat was wel met massief hout. Hoe dat met multiplex is, weet ik niet. Dat lijkt mij minder sterk omdat de helft langs-hout is.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Mdf in verstek verlijmen geeft echt een hele sterke en mooie verbinding. Voordeel is ook dat je geen lijmklemmen nodig hebt. Wat ook goed werkt is koud verlijmen en met de tacker een paar spijkertjes erbij schieten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
738
Enschede, Twente
Als je domino's in multiplex toepast moet je opletten dat tenminste één 'fineerlaag' overhoudt aan beide zijden. En zelfs dan is het niet ideaal, zeker als er sprake is van belasting.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Tandverbinding :
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.