Welk hout voor tandverbinding met freestafel?

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik heb een freestafeltje gebouwd, hierbij heb ik dan tegelijk een mal voor tandverbinding gemaakt. De afmetingen en zo kloppen, maar de frees hapt enorm in het multiplex en mdf waarmee ik het testte. Oorspronkelijk had ik het idee om met 12mm multiplex een kistje te bouwen, maar doordat de frees de laagjes wegslaat zal het nergens op lijken. Welke makkelijk verkrijgbare betaalbare houtsoorten kan ik hiervoor gebruiken?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Met multiplex (berk) kan je prima vingerverbinding maken op de freestafel.
Als je een goede langsgeleider hebt met slede, kan je meerdere planken tegelijk doen. Dan heb je maar één stukje resthout nodig per meerdere stukken goed hout.

Ook kan je als je het netjes uitlijnt, het restplankje aan de achterkant hergebruiken. Zonder achterkant ga je geheid veel tearout krijgen.

Een goed bitje helpt ook. Voor de freestafel zou een upcut spiraalbit handig zijn. CMT heeft mooie bitjes voor niet al te veel geld.
index.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Met multiplex (berk) kan je prima vingerverbinding maken op de freestafel.
Als je een goede langsgeleider hebt met slede, kan je meerdere planken tegelijk doen. Dan heb je maar één stukje resthout nodig per meerdere stukken goed hout.

Ook kan je als je het netjes uitlijnt, het restplankje aan de achterkant hergebruiken. Zonder achterkant ga je geheid veel tearout krijgen.

Een goed bitje helpt ook. Voor de freestafel zou een upcut spiraalbit handig zijn. CMT heeft mooie bitjes voor niet al te veel geld.
Bekijk bijlage 108150
Mooi! Aan de langsgeleider wordt nog gewerkt, maar denk dat er potentieel in zit. Heb je toevallig een link naar zo'n spiraalbit? Vind de prijzen enorm uiteenlopen ...freestafel1.jpgfreestafel2.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De link van @Charel09 is een hele goede.
Ik heb bij dat bedrijf in Italie ook al verschillende keren CMT-materiaal (zaagbladen, frezen) besteld. Kom CMT nergens goedkoper tegen en altijd al binnen een paar dagen in huis. Heb er toevallig net voor het weekend ook een spiraalfrees besteld, benieuwd wat de resultaten qua frezen zijn.
Binnen NL is inderdaad Borenco / bovenfrezenshop een goed adres. CMTonline (=Toolnation) is met de meeste dingen net weer wat duurder.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Mooi! Aan de langsgeleider wordt nog gewerkt, maar denk dat er potentieel in zit. Heb je toevallig een link naar zo'n spiraalbit? Vind de prijzen enorm uiteenlopen ...

Amazon verkoopt ook CMT in NL. Die zijn soms bijzonder goedkoop.
Zoiets bijvoorbeeld alleen dan even de juiste maat zoeken.

De langsgeleider die ik gebruikt heb was een incra router fence met haakse geleider.
Dat ding is echt ideaal voor vingerverbindingen/dovetail. 1633330703554.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Net eentje bij Amazon besteld. Heb je een typenummer van uw incra fence?
Helaas niet mijn eigen router, maar hij is hier te krijgen.
Incra is niet goedkoop, maar wel het mooiste systeem wat ik tot nu toe heb gezien.
Vooral voor vinger/dovetail is het instelmechanisme met templates echt super makkelijk.
Zeker aan te raden als je vaker mechanisch vinger/dovetail verbindingen wil maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.