Motor afzuiging kapot

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
468
11
Zweden-Delft
Van mijn Robland afzuiging is de motor kapot. Ik rook eerder al een rare lucht, ik dacht toen serieus dat er een auto in de straat voorbij was gereden waarvan de verbranding niet op orde was:unsure:. Nu merkte ik vandaag dat de motor niet helemaal op toeren kwam, en tijdens vlakken van balken is die tot stilstand gekomen. Zou dit de condensator kunnen zijn of echt een wikkeling (dus motor afgeschreven)?



Ik kwam deze condensator (Ducati) hier tegen, is deze enigzins van goede kwaliteit? Het lijkt erop dat dit ook niet de originele condensator is. Waarschijnlijk is die al een keer vervangen:
 
Laatst bewerkt:

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
119
37
De lucht van een kapotte condensator is anders dan die van een verbrandde wikkeling. Als je motor ruikt naar "magic smoke" kun je er van uitgaan dat ie kapot is. In het beste geval is de isolatie van je wikkeling half gesmolten en doet ie het nog. Even meten wat er loos is dan weet je het zeker.
O, en, condensator is condensator. Niks kritisch aan, elk merk is goed genoeg om een motor aan te laten lopen.
 

handig18

Post veel
17 feb 2013
1.731
220
Oss
Ben bang dat je het met de condensator niet meer redt. Mogelijk heeft de motor zwaar gelopen (Lager?) , maar je kunt het altijd proberen. Zo duur is zo‘n condensator niet. :cool:
 

thomasz

Actieve deelnemer
11 apr 2015
446
74
Stekker uit het stopkontakt.
Stekker uit het stopkontakt
En dan proberen of je met de hand de motor kan ronddraaien.
Zo nee, dan is die naar de eeuwige stofvelden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.807
26
Gem. Winsum (Groningen)
Dat je een merkwaardige luchtje ruikt is geen goed teken. Merkwaardig en niet goed te begrijpen is dat de ,motor niet goed op toeren komt.

Probeer de motor onbelast rond te draaien met de hand. Loopt zwaar? Mechanisch probleem. Lagers zijn dan mogelijke oorzaak.

Loopt niet zwaar? Condensator of wikkeling zijn de meest waarschijnlijke oorzaak. Je kan om dat uit te zoeken de wikkelingen doormeten en de capaciteit van de condensator meten (hoe oud is die condensator?).

Oops, er is nog een mogelijkheid. Als het een driefase motor is, kan een van de fasen zijn uitgevallen. Oorzaak: behalve de al genoemde wikkelingprobleem kan er ergens in de toevoer een slecht contact zitten.

mvg
Klaas

PS:
en dan is er natuurlijk nog een mogelijkheid: Er is wat mis met de afzuiging. Bijv. draait te zwaar. Ook dat checken.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
468
11
Zweden-Delft
Ik ga er binnenkort naar kijken nu even geen tijd om naar de loods te gaan. Volgens mij is het technisch een simpel systeem. Gewoon een motor met een rad dat gaat draaien wat lucht in beweging brengt.

Is een 230v motor zie typeplaatje wel met twee knoppen, eerst 1 knop aan en dan de andere. Mij viel de afgelopen tijd ook op dat als de motor uitzette dat die nog een uur heel zachtjes bleef draaien.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
468
11
Zweden-Delft
Ik heb de condensator doorgemeten, als ik de multimeter op de polen zet loopt de waarde op en dan schiet de meter op 1 en blijft daarop.

Hieronder een overzicht van de elektra, is niet mijn specialisatie...



 
Laatst bewerkt:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
75
14
Groningen, stad
Als je de motor uitzet en deze blijft nog een uur nadraaien ?, dan blijft er dus stroom op de e motor staan. Dan zou ik de schakelaar controleren of deze niet rot is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
169
Heb je de motor al eens zonder al die schakelzooi, direct op de voeding aangesloten? Dus alleen motor, condensator en aansluitsnoer met stekker.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
169
Begrijp ik uit je verhaal, dat je nog geen nieuwe condensator hebt geplaatst? Begin daar dan eens mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.