Motor afzuiging kapot

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik begrijp niet wat je suggereert? Wat zou ik dan nog meer moeten onderzoeken?

Op de motorpoelie zit het schoepenrad. Wat kan er dan nog meer niet in orde zijn? De afzuiger Is gewoon een stalen constructie waar de lucht doorheen gaat, hierop is de motor met het rad gemonteerd. De motor komt uit 1998 dus op zich zou het kunnen dat die het heeft begeven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Laat je de motor nu draaien zonder het relais en andere zooi? Dus prik direct op de motor en je nieuwe condensator. Als dat het geval is en de motor stopt er nog steeds langzaam mee en dat is niet omdat de lagers vastlopen als ze warm worden, dan kan een nieuwe motor je probleem verhelpen. Maar als het probleem in de bestaande bedrading zit, gaat je nieuwe motor hetzelfde doen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nu alles eruit gesloopt. Motor draait nu onbelast (rad eraf gehaald). As draait soepel, klinkt wel wat rauw denk ik? Ik kan niet beoordelen of die het blijft doen gezien die nu niet belast wordt. De motor deed het altijd koud, maar ging dan steeds langzamer draaien en stond op gegeven moment stil.

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Zo te horen gaat die motor heel gelukkig worden van een paar nieuwe lagers. Dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe motor.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Weer een projectje dus. ik zag dat deze motoren ongeveer 160 ex-btw kosten. Ga ik is uitvogelen hoe ik die lagers kan vervagen. Maar waaom stopt de motor? Door warmte waardoor de boel uitzet? Gezien de motor nu stinkt is er geen blijvende schade ontstaan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Als de motor vastloopt op zijn lagers, dan gaan de wikkelingen stinken. Maar daar de motor gewoon loopt, denk ik dat je er bent met een paar euro voor nieuwe lagers. Voor het vervangen van de lagers haal je de kap van de koelvin en de koelvin er af, draai je de dunne boutjes die de handel bij elkaar houden er uit en trek je de lagerkappen van de wikkeling af. Dan zie je de lagers zitten. vaak zit er in de lagerkap nog een gegolfd veertje, die de speling beperkt. Je pakt je lagertrekker en trekt de lagers er af. Nieuwe bestellen en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Wikkeling is een beetje warm geweest, maar dat was toch geen nieuws? Dat had je neus je volgens mij al verteld. Heb je het verrotte lager al gevonden? Je kan even de afdichting er af wippen en de oliespuit er even in zetten. Als hij dan Blijft lopen, vervang je de lagers en schroef je de motor weer dicht. Kapt hij er dan nog steeds mee, is het einde verhaal.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
IMG_20210317_144508~2.jpgIMG_20210317_144410~2.jpgIMG_20210317_144354.jpgMotor weer stilgevallen. Dus heb een nieuwe gekocht. Domweg aangesloten stekker direct op motor, maar installatie automaten knallen eruit. Wat doe ik fout?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien iets duidelijkere foto van de aansluitingen vanaf kroonsteentje En condensators?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nu ik er beter naar kijk had ik bruin en blauw waarschijnlijk op u1 en u2 moeten aansluiten, wat is het doel van het kroonsteentje dan? Zag een kroonsteentje dus dacht draden erin en klaar.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Waar komen de 2 zwarte draadjes die aan het kroonsteentje zitten vandaan?
Je aansluiting op het lichtnet zouden op u1e u2 moeten zitten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Is het eigenlijk wel een nieuwe motor?
De 2 draadjes in het kroonsteentje zijn toch niet van de centrifugaalschakelaar?
Dat zou in ieder geval verklaren waarom je automaten zeggen doe het zelf maar :p
zie de draden van de centrifugaalschakelaar ook niet op je aansluitblok.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zou me dan niet verbazen dat je een motor hebt gekregen welke iemand terug heeft gestuurd, nadat hij er mee heeft liggen klooien.
Heb nog nooit gezien dat in een nieuwe motor een kroonsteentje zit.
zou even contact opnemen met de leverancier en gelijk even een foto laten zien.
Die motor lijkt me verder niet verkeerd
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Aan die draden zit vermoedelijk een temperatuursensor, die is mee gewikkeld. Als je de blauwe en de bruine aansluit waar ze horen, is je probleem opgelost. Nu heb je een vette kortsluiting tot de wikkeling de schakeltemperatuur heeft bereikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.