A
Athanor
Guest
Momenteel ben ik bezig met het maken van een z.g. molenaarstrap. Dit betreft een steile trap die onder een hoek van 65 graden komt te staan. Om deze op een veiligere manier te belopen worden de treden om en om breder gemaakt. De trap is voor het atelier van mijn schoonzus. Momenteel wordt hun vrijstaande garage daartoe omgebouwd. Er zit een flinke zolder op die een goede opslagruimte biedt. Om echter zo veel mogelijk ruimte op de begane grond te houden is voor een steile trap gekozen. Samen met mijn broer zijn we onlangs aan de slag gegaan, hout gekocht en de machines in stelling gebracht. In dit verslag laat in aan de hand van foto's de manier van werken zien. Ik zal korte toelichting bij de foto's zetten en hoop dat het jullie een beeld van deze leuke klus geeft!
Fons
Het ingekochte hout

Verlijmen van de trapbomen

Het vandikte schaven van de trapbomen

Verlijmen van de traptreden

Op maat zagen van de treden

Een mal voor de vorm van de traptreden, waarvan de de helft in spiegelbeeld wordt gezaagd door de mal om te keren.

Aftekenen van de de traptreden

Ruwe vorm van de treden uitzagen op de lintzaag

Fons
Het ingekochte hout

Verlijmen van de trapbomen

Het vandikte schaven van de trapbomen

Verlijmen van de traptreden

Op maat zagen van de treden

Een mal voor de vorm van de traptreden, waarvan de de helft in spiegelbeeld wordt gezaagd door de mal om te keren.

Aftekenen van de de traptreden

Ruwe vorm van de treden uitzagen op de lintzaag