Ik heb een iets uitgebreidere versie van dat malletje. Heb hem pas, alleen even wat dingetjes uitgeprobeerd op een stukje resthout, nog geen hele kast ermee gedaan. Het ding voelt stevig aan en ik heb er zowaar recht mee geboord. Voordeel van het setje dat ik heb is dat er alle maten boortjes en boorbusjes etc bij zaten, ik ga het gebruiken voor een Ikea kast en daarbij worden 5mm deuvels en 7mm minifix pennen gebruikt. Ander voordeel is dat klem zelf wat breder is en dus een groter contactoppervlak heeft met de rand vd plaat en hij dus beter recht op de plaat komt te staan (tenminste, dat denk ik). Het setje:
Bekijk bijlage 120398
Ik heb er 64 euro voor betaald
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
nl.aliexpress.com
Actiefoto's voor minifix:
Bekijk bijlage 120402Bekijk bijlage 120403
Waar ik moeite mee had was het gat voor die grote moer, dat boortje leek wel bot (of het melamine te hard). Toen heb ik eerst met een kleiner boorjte geboord, en uiteindelijk is het wel gelukt. Met spierpijn aan mijn vinger van het indrukken van de accuschroefmachine
De rechthoekige uitsparingen zijn gemaakt voor 8mm deuvels, en aangezien ik 5 en 7mm gaatjes heb geboord, ga ik die niet kunnen gebruiken om de gaatjes in de andere plank te kunnen uitlijnen. Maar met nauwkeurig meten (positie mal tov rand vd plaat) moet dat ook lukken. Dat is wat ik heb gedaan bij een ander klusje: het boren van heel veel gaatjes om 2 platen met deuvels te verlijmen en dat paste (qua uitlijning) netjes in elkaar, zie deze actiefoto:
Bekijk bijlage 120404
Ik moet wel zeggen dat het boortje gaatjes gaf die net te krap waren voor de deuvels die ik had (boortje was ongeveer 5,9mm en deuvels 6,1mm

). Het boorbusje was ook vrij krap, mijn normale houtboor van 6mm ging er niet in. Deuvels in de magnetron heeft ze ook niet doen krimpen. Uiteindelijk met een steenboortje (die kop was net iets groter dan 6mm) zonder de mal alle gaatjes nog eens nagelopen en het is goedgekomen. Bij de minifix en deuvels van Ikea had ik trouwens geen problemen, dat paste allemaal.