Minifix werkwijze en toepassing

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met een CNC :). Dit soort verbindingen is wel met de hand te maken maar daar niet voor bedacht. Het is gericht op massaproductie.
dacht ik ook
heb mij ooit zo'n zak minifixen gekocht in de hoop daarmee de klus te kunnen klaren
maar was een hoop stelwerk
er zijn mallen, maar dan zit je direkt aan een paar honderd euro
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb net eens gezocht op minifix mallen
uiteraard zijn we mal door te veronderstellen dat we bij het zoeken naar 'mallen' er op het internet zullen vinden
een collega van mij wilde minifix gebruiken om platenkasten haaks in mekaar te zetten
hij kwam voor 'goede' resultaten al gauw bij mallen van een paar honderd euro uit
en dan nog twijfelde hij aan het eindresultaat
om die reden heeft hij een domino 500 gekocht
daarmee trek je uiteraard de verbindingen niet dicht
hierbij
mogen we jouw toekomstige ervaringen kennen ?
zoeken op 'hafele minifix template'
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
kan je laten weten hoe je de gaten daarvoor boort / die plaatst ?
Dat is vrij eenvoudig: met hetzelfde gereedschap waar je de 8mm deuvels mee boort. In de staander boor je de deuvels, en ter hoogte van de Minifix verbinder boor je een kleiner gat (5mm). In de ligger boor je gewoon 8mm gaten, en ter plekke van de verbinder maak je dat gat wat dieper. Voor het andere gat maak je een eenvoudige mal van multiplex, en je boort met een Forstnerboor het gat. De positie stel je af met een blokje en een deuvel die de juiste positie van het gat voor de verbinder markeert. Vervolgens trek je de deuvel eruit en ben je klaar. Werkt erg goed en precies, zonder CNC. Letterlijk geen enkele van de tientallen deuvel en Minifix gaten die in de afgebeelde kast zitten zat verkeerd. Je perst de stukken dan ook zonder moeite in elkaar, maar uit elkaar... dat moet je niet willen. Ook zonder lijm komt het bijna niet los.

Je hebt voor deze methode alleen een goede deuvelmal nodig met diverse boren en vooral genoeg stopjes. Ik gebruik zelf de Dowelmax mal. Omdat daar 6mm de kleinste maat is heb ik daar de schroefgaten alleen met een 6mm boor ondiep gemarkeerd, en later met een 5mm boor tot op de juiste diepte geboord. Alles bij elkaar zijn de deuvels goedkoper als Domino's, en is het ook een goed alternatief voor Lamello's.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
dacht ik ook
heb mij ooit zo'n zak minifixen gekocht in de hoop daarmee de klus te kunnen klaren
maar was een hoop stelwerk
er zijn mallen, maar dan zit je direkt aan een paar honderd euro
Ik heb de minifix-mallen set gekocht. Inderdaad een kleine investering (hoewel ... wat kost de genoemde CNC wel niet ??? ), maar inmiddels al jaaaaren plezier van. Precies werken is een absolute must : doe je dat niet, dan kom je met uitlijnen niet uit. Je het met MiniFix systeem zo goed als geen marge om panelen onderling van elkaar te verschuiven.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Een beetje off-topic, sorry. Ik heb echt met verbazing naar de filmpjes in bericht #32 van @bobmartin zitten kijken (niets persoonlijks Bob, meestal zijn de filmpjes die jij plaatst zeer illustratief).

Wie koopt voor een slordige 50 euro een Hettich hulpstukje, waarmee je alléén de gaten in de rand boort en niet het gat voor de excenter? Met als gevolg het voor iedere verbinding herhaalde gepiel met duimstok en winkelhaak uit het eerste filmpje? Die aftekenmogelijkheid hoort toch in een goed doordachte mal te zitten?
Of mis ik hier iets? :oops:o_O:confused:
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een beetje off-topic, sorry. Ik heb echt met verbazing naar de filmpjes in bericht #32 van @bobmartin zitten kijken (niets persoonlijks Bob, meestal zijn de filmpjes die jij plaatst zeer illustratief).

Wie koopt voor een slordige 50 euro een Hettich hulpstukje, waarmee je alléén de gaten in de rand boort en niet het gat voor de excenter? Met als gevolg het voor iedere verbinding herhaalde gepiel met duimstok en winkelhaak uit het eerste filmpje? Die aftekenmogelijkheid hoort toch in een goed doordachte mal te zitten?
Of mis ik hier iets? :oops:o_O:confused:
Daar heb ik geen antwoord op. Maar die ene keer dat ik tot nu toe Minifix gebruikt heb, heb ik simpelweg de boel goed uitgemeten en met de hand geboord. Voor acht locaties was dat goed te doen & het is ook goed gelukt (andere fouten zijn er dan wel weer geweest — maar je moet blijven leren!).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Heb zelf ook wel IKEA meubelen verbouwd, waarbij de verbindingen moesten worden verplaatst. Ik deed dat dan ook uit de hand, meestal met een zelfgemaakt wegwerpmalletje uit multiplex of MDF. Dat ging altijd goed, net als het aanpassen van Auping bedden met een vergelijkbaar systeem.

Als ik voor seriewerk geld in een bestaande mal zou willen steken, dan toch wel uitsluitend als ik daarmee alle benodigde gaten kan boren zonder de omslachtigheid van handmatig uitzetten en het risico van een mogelijke meetfout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het lijkt er op dat we het onderwerp 'opbergkast / platenkast' aan het kapen zijn door daar het aparte aspect 'verbindingen met minifix' uit te halen
maken we daar een apart draadje van, waar we het in alle details kunnen behandelen ?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een beetje off-topic, sorry. Ik heb echt met verbazing naar de filmpjes in bericht #32 van @bobmartin zitten kijken (niets persoonlijks Bob, meestal zijn de filmpjes die jij plaatst zeer illustratief).

Wie koopt voor een slordige 50 euro een Hettich hulpstukje, waarmee je alléén de gaten in de rand boort en niet het gat voor de excenter? Met als gevolg het voor iedere verbinding herhaalde gepiel met duimstok en winkelhaak uit het eerste filmpje? Die aftekenmogelijkheid hoort toch in een goed doordachte mal te zitten?
Of mis ik hier iets? :oops:o_O:confused:
Je mist niks. Voor iemand die niet weet wat MInifix of iets dergelijks is en hoe het werkt is dit op deze manier simpel uitgelegd.
Zoals je waarschijnlijk weet zijn de betere mallen een stuk duurder.
Natuurlijk kan je zoiets zelf maken. Het stelt allemaal niet zoveel voor.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
Ben benieuwd of dit nog een goed product was. Ben zelf op zoek naar een deuvelmal..
Ik heb een iets uitgebreidere versie van dat malletje. Heb hem pas, alleen even wat dingetjes uitgeprobeerd op een stukje resthout, nog geen hele kast ermee gedaan. Het ding voelt stevig aan en ik heb er zowaar recht mee geboord. Voordeel van het setje dat ik heb is dat er alle maten boortjes en boorbusjes etc bij zaten, ik ga het gebruiken voor een Ikea kast en daarbij worden 5mm deuvels en 7mm minifix pennen gebruikt. Ander voordeel is dat klem zelf wat breder is en dus een groter contactoppervlak heeft met de rand vd plaat en hij dus beter recht op de plaat komt te staan (tenminste, dat denk ik). Het setje:
Gatenmal.png
Ik heb er 64 euro voor betaald

Actiefoto's voor minifix:
IMG_20220521_171858.jpgIMG_20220521_175028.jpg

Waar ik moeite mee had was het gat voor die grote moer, dat boortje leek wel bot (of het melamine te hard). Toen heb ik eerst met een kleiner boorjte geboord, en uiteindelijk is het wel gelukt. Met spierpijn aan mijn vinger van het indrukken van de accuschroefmachine:LOL:

De rechthoekige uitsparingen zijn gemaakt voor 8mm deuvels, en aangezien ik 5 en 7mm gaatjes heb geboord, ga ik die niet kunnen gebruiken om de gaatjes in de andere plank te kunnen uitlijnen. Maar met nauwkeurig meten (positie mal tov rand vd plaat) moet dat ook lukken. Dat is wat ik heb gedaan bij een ander klusje: het boren van heel veel gaatjes om 2 platen met deuvels te verlijmen en dat paste (qua uitlijning) netjes in elkaar, zie deze actiefoto:
IMG_20220610_143308.jpg

Ik moet wel zeggen dat het boortje gaatjes gaf die net te krap waren voor de deuvels die ik had (boortje was ongeveer 5,9mm en deuvels 6,1mm:rolleyes:). Het boorbusje was ook vrij krap, mijn normale houtboor van 6mm ging er niet in. Deuvels in de magnetron heeft ze ook niet doen krimpen. Uiteindelijk met een steenboortje (die kop was net iets groter dan 6mm) zonder de mal alle gaatjes nog eens nagelopen en het is goedgekomen. Bij de minifix en deuvels van Ikea had ik trouwens geen problemen, dat paste allemaal.
 

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
147
23
Schiedam
Ik heb een iets uitgebreidere versie van dat malletje. Heb hem pas, alleen even wat dingetjes uitgeprobeerd op een stukje resthout, nog geen hele kast ermee gedaan. Het ding voelt stevig aan en ik heb er zowaar recht mee geboord. Voordeel van het setje dat ik heb is dat er alle maten boortjes en boorbusjes etc bij zaten, ik ga het gebruiken voor een Ikea kast en daarbij worden 5mm deuvels en 7mm minifix pennen gebruikt. Ander voordeel is dat klem zelf wat breder is en dus een groter contactoppervlak heeft met de rand vd plaat en hij dus beter recht op de plaat komt te staan (tenminste, dat denk ik). Het setje:
Bekijk bijlage 120398
Ik heb er 64 euro voor betaald

Actiefoto's voor minifix:
Bekijk bijlage 120402Bekijk bijlage 120403

Waar ik moeite mee had was het gat voor die grote moer, dat boortje leek wel bot (of het melamine te hard). Toen heb ik eerst met een kleiner boorjte geboord, en uiteindelijk is het wel gelukt. Met spierpijn aan mijn vinger van het indrukken van de accuschroefmachine:LOL:

De rechthoekige uitsparingen zijn gemaakt voor 8mm deuvels, en aangezien ik 5 en 7mm gaatjes heb geboord, ga ik die niet kunnen gebruiken om de gaatjes in de andere plank te kunnen uitlijnen. Maar met nauwkeurig meten (positie mal tov rand vd plaat) moet dat ook lukken. Dat is wat ik heb gedaan bij een ander klusje: het boren van heel veel gaatjes om 2 platen met deuvels te verlijmen en dat paste (qua uitlijning) netjes in elkaar, zie deze actiefoto:
Bekijk bijlage 120404

Ik moet wel zeggen dat het boortje gaatjes gaf die net te krap waren voor de deuvels die ik had (boortje was ongeveer 5,9mm en deuvels 6,1mm:rolleyes:). Het boorbusje was ook vrij krap, mijn normale houtboor van 6mm ging er niet in. Deuvels in de magnetron heeft ze ook niet doen krimpen. Uiteindelijk met een steenboortje (die kop was net iets groter dan 6mm) zonder de mal alle gaatjes nog eens nagelopen en het is goedgekomen. Bij de minifix en deuvels van Ikea had ik trouwens geen problemen, dat paste allemaal.
Dus als ik het goed begrijp paste jouw boortjes (die je al had) niet in de mal?
 

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
Dus als ik het goed begrijp paste jouw boortjes (die je al had) niet in de mal?
Ik heb het even nagekeken met mijn andere houtboortjes (4,5,8 mm) en die gingen er wél soepel in. De 6mm past alleen als ik boortje en busje los in mijn vingers neem en hem er met wat hulp (meedraaien) er voorzichtig indoe. Wanneer het boortje in de schroefmachine zit en ik hem er recht in wil duwen, gaat het niet (ik ben maar niet overgegaan tot grof geweld). Ik had zelf nog geen boortjes in alle maten, vandaar ook dat ik bji Aliexpress die uitgebreide set had besteld. Andere maten kan ik niet echt testen.

Ik heb het met de schuifmaat nog even nagemeten. Van andere maten zijn de busjes ruim genoeg tov hun officiële maat. Tot nu toe lijkt alleen de 6mm dit probleem te hebben, daar zijn het busje + boortje net ietjse kleiner dan hun officiële maat:
IMG_20220621_115837.jpg
IMG_20220621_115814.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.