Mijn werkplek en het bouwen van een werkbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gaatjesboard :)
was dat snel/kort genoeg
meer uitleg kost waarschijnlijk veel meer tijd dan het napluizen van mijn draadje (én is beter voor mijn pageviews :p)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat is zeker kort genoeg 😁 gaatjesboard! Dat was het!
Nu staat me bij dat je boor wat moeite had met maken van deze gaten, welke had jij gebruikt en zou je deze ook aanraden?

Ik zal van de week je topic voor de zoveelste keer nog eens doorlezen. Het aantal views is altijd leuk als dat stijgt dat snap ik 😁 heb zelf op een Alfa-romeo forum ook een topic wat in de top 10 staat qua reacties en views, vind ik ook leuk.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het begint nu ergens op te lijken, het halve frame staat. Het is zeker niet perfect maar al doende ging het me steeds beter af. Ik heb er vast wat platen opgelegd om te kijken en ik moet zeggen dat ik tevreden ben.

DSC_0017_zpsssgxravn.jpg


De eerste 3 ruimtes onder de werkbank worden "kastjes" zonder deuren. In de middelste wil ik een stofzuiger zetten en vooralsnog 2 slangen, 1 die vast naar boven ligt en aangesloten wordt op de afkortzaag en 1 die onder de kastruimte doorloopt naar de zaagtafel, dan hoef ik alleen maar te switchen bij de stofzuiger en zitten de slangen ook nooit in de weg.
De achterste ruimte tegen de korte zijde wordt een loze ruimte gezien er nog een uitbreiding komt van de werkbank aan de korte zijde waardoor ik niet praktisch bij die achterste ruimte kan komen.
Zij- en achterkanten komen allemaal dicht en op die latten die over de lengte meelopen komt ook een plaat te liggen. Dit om zoveel mogelijk troep op te vangen en om mijn afkortzaag op te zetten.

DSC_0018_zpsaokqqjqd.jpg


De afkortzaag komt dus een verdieping lager te staan zodat deze straks gelijk loopt met het blad van de werkbank. Ik wil het wel zo maken dat los te zetten is zodat ik ook 1 volledige werkbank ter beschikking heb.

DSC_0019_zpsub3qfznj.jpg


Straks maar weer eens verder gaan met het maken van het frame voor de korte zijde en dan eens kijken of daar mijn bovenfrees onder ga hangen of dat ik iets maak zodat deze kan hangen aan het uitschuifbare deel van de zaagtafel, dan zou ik die verstelregeling kunnen gebruiken.... Dat is van latere zorg, nu eerst even het frame afmaken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat is zeker kort genoeg  gaatjesboard! Dat was het!
Nu staat me bij dat je boor wat moeite had met maken van deze gaten, welke had jij gebruikt en zou je deze ook aanraden?

Ik zal van de week je topic voor de zoveelste keer nog eens doorlezen. Het aantal views is altijd leuk als dat stijgt dat snap ik  heb zelf op een Alfa-romeo forum ook een topic wat in de top 10 staat qua reacties en views, vind ik ook leuk.

Speciaal voor de veritas benchdogs wordt de slangenboor 19 mm aangeraden;
https://www.baptist.nl/houtbewerker...els/veritas-set-2-werkbankklemmen-bench-pups-
Ik heb 'm zelf ook gebruikt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dan ga ik het wiel niet opnieuw uitvinden, dankjewel. Bestel ik direct een setje benchdogs en 2 veritas klemschroeven bij dan heb ik in ieder geval ook daar een basis mee. Maar zover ben ik nog niet, eerst de andere zijde even maken en daarna de boel nogeens goed afwerken. Ook op het blad komt nog een 15mm mdf plaat zodat alles mooi en vlak aansluit.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is zeker kort genoeg  gaatjesboard! Dat was het!
Nu staat me bij dat je boor wat moeite had met maken van deze gaten, welke had jij gebruikt en zou je deze ook aanraden?


Ik had de eerste keer een frees met ondersnijdend draad, daar deed ik de gaten dmv een liniaal, de frees wilde toch af en toe wat weg zweven met als gevolg geen strak gat
de 2e keer (man's cave topic) heb ik een soort van forstner boor gebruikt, het idee was dat door het puntje op de boor ik minder last van weglopen zou hebben
echter toen kwam de gaatjesboard methode ter sprake en was er geen sprake meer van weglopen, op het gaatjesboard staat de frees goed verankert

De forstner boor heeft het wel gered MAAR is ook wel OP....volledig verbrand
Aanraden, nee.... met gaatjesboard is een frees met ondersnijdend draad wss beter (en er zullen vast nog wel sjiekere oplossingen zijn, alles waar naar geld he)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
ik heb het uit de hand gedaan met de slangenboor.
Wel eerst goed aftekenen en dan met de blokhaak ernaast boren zodat je goed kan zien of je recht erin gaat, werkt prima.
Even een keertje oefenen zodat je voelt hoe de boor pakt is altijd goed natuurlijk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Uit de hand vind ik altijd link.. :) dan liever met de frees.

Leuke ruimte trouwens en ook leuk om te zien hoeveel mensen er bezig zijn met een werkhok! Bevoorrechte mensen zijn wij die een eigen hok van enig formaat mogen hebben. Al zie ik de mooiste kunststukjes komen uit schuurtjes waar je net aan een handzaag in kwijt kan.. 😁
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan toch ga voor de "gatenboard" methode. Ik heb ook geen boorstandaard waarmee ik eventueel nauwkeurig zou kunnen boren met zo'n slangenboor.
Een freesje met ondersnijdende rand kost de wereld niet en dat gaatjesboard dacht ik ook niet, als dat samen voor nauwkeurig werken staat dan ga ik het zeker proberen. Wel eerst ff op een proefstukje, zou toch zonde zijn wanneer ik het werkblad nu al zou vernaggelen.


Qua ruimte heb ik inderdaad wel wat geluk, temeer ook omdat deze ruimte eigenlijk en vooral voor mijn vrouw was (zie eerste foto's). Wel erg leuk om er een hele andere bestemming voor te vinden en te maken.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Speciaal voor de veritas benchdogs wordt de slangenboor 19 mm aangeraden;
https://www.baptist.nl/houtbewerker...els/veritas-set-2-werkbankklemmen-bench-pups-
Ik heb 'm zelf ook gebruikt.
Dat zijn de bench pups :). De dogs - small en parf - van Veritas zijn toch echt 19,85 mm :). En dat ging perfect in een kunstboor van 20mm (van het gekende "economische werktuigen punt en-el")

Ik ben eigenlijk een beetje misnoegd dat Veritas wat dit betreft geen standaard maat aanhoudt. Hier moeten toch miskopen van komen?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ah, dat is zeker iets om rekening mee te houden. Al zou je verwachten dat ze dan bij de productinformatie ook vermelden dat het om 20mm ipv 19mm gaat... Want ik zag al een aantal werkbankklemmen etc van Veritas op Baptist maar daar geven ze overal aan 19mm.

Ik ben overigens nog niet zover hoor, ik wil eerst het hele frame hebben staan. Dat vervolgens waar nodig nogeens wat bij schaven. Alle kanten beplaten om een kast idee te krijgen en dan als een van de laatste dingen zal het maken van deze gaten worden. Al ben ik wel beetje bij beetje alles te verzamelen dus wat dat betreft is deze info zeer nuttig.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Dat met die maten is ook verwarrend. Volgens mij is 19 mm de 'metrische vertaling' van 3/4 inch (=19,05 mm), Dat gebruiken ze dus aan de andere kant van het water. Aan deze kant wordt 20 mm door o.a. Festool en Walko gebruikt. Logischer maat als je kijkt naar de gereedschappen die we gebruiken (Forstner-bits, etc.). Wat het weer raar maakt is dat veel hulpstukken voor 3/4 inch best goed passen in de 20 mm gaten, zoals de klemblokjes van DeWalt’s opvouwbare werkbankjes.

Gewoon een keuze maken die voor je goed uitkomt.

Dat de Parfdogs van Veritas ietsje kleiner zijn dan de gatmaat is logisch. Ze passen anders niet. Steve Adams van de Qwas-dogs kan heel goed uitleggen waarom die kleine afwijking in de praktijk niets uitmaakt. Heeft-ie een schattig lullig YT-filmpje over gemaakt.
Veritas verkoopt zowel accessoires voor 3/4 inch als 20 mm, zelfs het 'zelfde' product voor de twee systemen…
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ah, dat is zeker iets om rekening mee te houden. Al zou je verwachten dat ze dan bij de productinformatie ook vermelden dat het om 20mm ipv 19mm gaat...
Het staat er bij hoor, of toch alleszins op de site van Baptist (waar ik ze ook gekocht heb):

https://www.baptist.nl/houtbewerker...n/veritas-set-2-small-dogs-20-mm-diameter-rvs

Nu, die 'pups' van 19 mm zouden ook nog werken in 20 mm gaten. Door hun design duw je ze nl toch beiden dezelfde kant op, maar bon, met juiste passing blijft prettiger werken.

Wat NIET zou werken zijn dogs van 19,85 in 19 mm gaten :D...


Edit: ik bedenk net dat het makkelijk te onthouden is: pups zijn de kleintjes :).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
de pups wordt mee bedoelt de korte benchdogs, niet de diameter, je hebt van dezelfde serie ook langere benchdogs van hetzelfde model en die heten geen pups.
Als je goed oplet dan zie je de maat vermeld en waar de benchdogs staan staat onderaan de slangenboor van 19 mm.
Bij de parfdogs die bijna 20 mm zijn staat ook een boor met diameter van 20 mm onderaan dus Baptist doet alles om het duidelijk te maken welke boor je erbij kan bestellen.
Als je de klemschroef bestelt die 19 mm is dan zie je onderaan ook weer de boor met 19 mm vermeldt staan dus ook daar lijkt het me duidelijk.
Al die dingen voor in je werkbank zijn 0,15 mm kleiner dan de diameter van de boor, ik heb zelf de benchdogs en de klemschroef en het past prima met de 19 mm boor.
Dat het een beetje onlogisch is dat Veritas zowel dogs van 19 als van 20 mm in z'n assortiment heeft daar heb ik ook geen antwoordt op, waarschijnlijk omdat ze alle markten willen bedienen.
Maar dat mensen dan nog de boel door elkaar halen terwijl Baptist het goed doet vind ik toch ook wel een beetje doordat ze niet goed opletten.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Daar heb je helemaal gelijk in Willem, Baptist probeert alles zo duidelijk mogelijk te scheiden. Maar "zo op het oog" lijkt de keuze in 19mm groter gezien de werkbankklemmen etc. die ben ik nog niet in 20mm tegen gekomen.
Ik bestel denk een freesje met ondersnijdende rand 19mm en alvast 2 grotere benchdogs (dus niet de pups). Van daaruit kan ik dan altijd nog uitbreiden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Korte; wat je zegt klopt, er is meer keus in 19 mm bij Veritas.
ik heb zowel de pups als de langere en ik gebruik die langere nooit dus ik zou als ik jou was de pups bestellen.
Als je iets op je werkbank inklemt om bijv te schaven of te beitelen dan ligt je werkstuk altijd op de bank dus laag want dan heeft het de meeste steun en heb je genoeg aan de pups.
Heb je daarnaast al klemmen oid?
Want alleen de dogs kan je niet zoveel mee en anders heb je of nog werkbankklemmen of schroefklemmen ofzo nodig.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank je Willem, ik wil naast de pups/dogs ook schroefklemmen halen om zo werkstukken vast tegen de pups te kunnen klemmen. Misschien wil ik nog een echte werkbankklem aan de zijkant maar moet even kijken hoe dat uitkomt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.