Mijn werkplek en het bouwen van een werkbank

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Sinds een half jaar ben ik nu ook besmet met het "woodworkers"virus.... Het begon allemaal met wat plaatjes of internet en mijn vrouw die wel wat nieuwe spullen in huis wilde. Dus ik denk, dat is allemaal leuk en aardig, kost bakken met geld en waarom zou ik dat niet zelf kunnen 😁
Het ging in eerste instantie over een salontafel uit steigerhout, leek me geen probleem zelf te maken. Ik begon met een afgedankte zaag en een gekregen setje gereedschap (mijn schoonvader was vroeger monteur dus wel veel goed gereedschap maar niet wat ik nodig had).
Afijn, toch maar aan de slag gegaan en het resultaat was niet slecht... Zelf was ik niet echt tevreden maar het afgelopen half jaar bleken sommige mensen dat wel en vroegen me om ook iets voor hen te maken.
Dus maar een afkortzaag gekocht, niet de allerbeste maar wel een waar ik nog even mee vooruit kan.
Ondertussen is er een zaagtafel, setje beitels, verschillende schuurmachines, vijlen, een handzaag etc bijgekomen en dat werk op zich best redelijk ware het niet dat ik op een oude workmate en op de grond moeten werken. Vandaar dat ik ben begonnen om de ruimte die ik heb leeg te halen en een werkbank aan het bouwen ben.

Dit is de ruimte, we hebben het 6 jaar geleden opgeknapt. Het is een bijgebouw aan ons huis waar we voor de zomers een extra kamer van hadden gemaakt...

DSC00058_zpsqqkwgxcp.jpg


DSC00056_zpsirdmnrio.jpg


En voor degene die het leuk vinden, een gio ponti koffietafel... Mee naar tussen kunst en kitsch geweest en staat nu op zolder...

DSC00052_zpsuicfk0jn.jpg


Ik heb/had ook een andere hobby, namelijk Alfa Romeo 156. Die heb ik een opnieuw opgebouwd, de ruimte diende als opslag 😀

P1040047.jpg



En nu ben ik dus begonnen aan het maken van een werkbank. Deze komt in een L-vorm langs de zijde met de 2 ramen en de korte zijde aan de "groene muur met klok". Op de kopse kant komt mijn zaagtafel te staan, het werkblad zal daarop aansluiten. Er komt een uitsparing in voor de afkortzaag, ik wil er een bovenfrees onder hangen (ik heb een triton waarbij dat zou kunnen). En ik ga er gaten in maken voor benchdogs. Er komt een plaat onder te hangen om al het vuil en stof op te vangen en daaronder komt ruimte om mijn spullen kwijt te kunnen. Voor het licht denk ik aan 2 banen ledstrips in warm wit en 1 ertussen met helder wit.

Foto's van de werkbank heb ik nog niet, die hoop ik dinsdag te maken dan ga ik mdf platen halen om het blad te maken.... Nu is het nog een rommeltje van het opruimen?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik zal uiteraard af en toe komen kijken in het topic. Alleen waarom zijn de foto's zo slecht? is de lens vies?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo staat het nu, niet vast en die latjes blijven er ook niet op en de afkortzaag moet "er nog in" maar dan hebben jullie iets van een beeld erbij.

DSC_0256_zpswgb4ssqj.jpg


DSC_0257_zpspii5jyqu.jpg


De ruimte is ongeveer 7,5 bij 3 daar moet ik wel een tijdje mee vooruit kunnen.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zo staat het nu, niet vast en die latjes blijven er ook niet op en de afkortzaag moet "er nog in" maar dan hebben jullie iets van een beeld erbij.


De ruimte is ongeveer 7,5 bij 3 daar moet ik wel een tijdje mee vooruit kunnen.

Zo zijn de foto's al veel beter! Had ik de ruimte thuis maar :(!
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nee hoor de lens was niet vies, veel zonlicht (foto's in de zomer gemaakt) en telefoon kwaliteit. De laatste foto's zijn van vandaag, zometeen de kastjes daar weghalen, de boel opruimen en klaarzetten voor dinsdag.

Ik wil langs de achterkant een plaat van 4mm mdf maken om zo stof tegen te gaan aan de binnenkant.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo net terug van de hornbach, ik had (op aanraden van hier) vanmorgen een Ryoba Japanse zaag besteld maar daar zit een aantal dagen levertijd op. En aangezien het zonnetje nog schijnt en het nog wel een uurtje licht is maar besloten om even een zaag bij de hornbach te gaan halen.... Uiteindelijk met 3 zagen, 1 figuurzaag met zaagjes, 1 houten hamer en een liniaal van 1m naar buiten gelopen 😁

Zometeen maar eens kijken of ik nog een staander kan maken voor het onderstel. De eerste 3 heb ik gemaakt met een decoupeerzaag en een beitel, maar dat is niet erg netjes geworden (pen/gat verbinding) het sluit allemaal wel prima maar het kan allemaal strakker afgewerkt worden.

Ik wil deze week 1 kant klaar hebben, alleen heb ik weet ik niet goed hoeveel staanders ik moet maken?
Staanders/onderstel maak ik van vuren 44x69 (2 staanders met een dwarsligger erop en eentje dwars zo'n 10cm van onder).
Maar hoeveel zou ik er moeten maken om doorgangen van het blad te voorkomen? Blad wordt overigens 2x 15mm mdf met overlap gelegd.
Lengte is 3,20 meter.

Een balkje over de lengte mee laten lopen is lastig gezien ik ook nog een uitsparing wil maken voor mijn afkortzaag in te zetten maar dan optioneel... Dus als die er niet op staat is het 1 vlak blad.


Alle tips zijn welkom.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo weer een poot/staander klaar. Ik heb nu 4 "poten" gemaakt, zou dat voldoende zijn voor een werkblad van 3,20m? Of zal het blad gaan doorhangen?

Ik wil op ongeveer 9cm vanaf de bovenkant nog een lat over de lengte vastzetten (aan de binnenkanten) en daar een dunne plaat mdf op leggen zodat ik daar wat handgereedschap kwijt kan als ik aan het prutsen ben maar ook dat het zaagsel en stof etc wordt opgevangen op die plaat. Daardoor hoop ik de ruimte eronder redelijk schoon te houden en mogelijk te gebruiken als opberg plek.
De achterkant zet ik ook helemaal dicht met een mdf plaatje van 4mm ofzo om het hok zo schoon mogelijk te houden. Het is dus meer een lage kast met werkblad erop.

Zouden 4 "poten" voldoende zijn of liever 5-6 maken?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zojuist een deel van het blad vast opgehaald.

Alleen ik heb een vraag over het doorhangen van mdf. Ik wil namelijk 2 platen van 15mm op elkaar leggen/lijmen wat als werkblad kan dienen.
Nu heb ik 4 staanders gemaakt welke over 3,20m geplaatst moeten worden. In het midden wil ik iets maken voor mijn afkortzaag, dus de afstand van de staanders wil ik daar wat korter op elkaar hebben. Dan kom ik nu uit op 120 - 80 - 120cm als tussenafstand van de staanders. Heb ik met die 120cm veel kans op doorhangen of zal dat wel meevallen? De plaat/het werkblad zal niet ondersteund worden over de lengte....

Graag jullie advies hierover, dan kan ik ook weer verder.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Blad wordt er inderdaad 1 van mdf, dit is mijn eerste werkbank en heb er juist voor gekozen om goedkope materialen te gebruiken omdat het vooral nog een "leerproject" is. Als ik er de komende paar jaar lekker op/aan kan werken is het voor mij nu prima.
Dan bouw ik, later als ik groot ben, een nieuw en degelijkere werkbank.

Een raster zou ik kunnen maken onder de 2 delen van 120cm, het middelste gedeelte wordt een deel demontabel zodat ik er een afkortzaag in kwijt kan mocht ik die nodig hebben. Dat blad zal dan vooral rusten op de staanders.

Ik zal eens even kijken wat betreft dat raster, anders komen er toch extra staanders bij.
Bedankt voor je reactie.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Waarom niet een gebruikte deur van 40 mm multiplex gezocht op marktplaats , gebruik ik al jaren .
Zal minder kromtrekken als mdf , zeker als hij nog watervast is .
Succes met je werkruimte .

Groeten Willem
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Toxiq, mijn werkbank wordt er 1 geïnspireerd op jouw mancave 😁
Ik zag inderdaad dat jij wel balkjes over de lengte hebt meelopen maar ik wil halverwege het blad een uitsparing maken voor de afkortzaag. Verder is het plan er om ook een stuk te maken voor de bovenfrees onder hangen. Er komen voldoende gaten in voor benchdogs en klemmen. En ipv lades voor het afval wil ik een plaat eronder hangen op zo'n 9cm van het blad zodat ik er ook spullen op/in kan leggen die ik niet direct nodig heb. De hoogte van de werkbank wordt 89cm aansluitend op mijn zaagtafel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
U gebruikt dus geen balken in de lengterichting?
Een blad van 30'mm mdf zal niet doorhangen op 120'cm, tenzij er zware last op rust.
Hou er wel rekening meer dat hij vlak gelijmd moet worden.
Als u het festool klemsysteem wil gaan gebruiken weet ik niet of dat blad te dik is.
Bij veritas is dat niet erg.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
@ Willem, ik ben niet zo bang dat het mdf gaat kromtrekken door vocht oid, in de ruimte staan 2 grote radiatoren die altijd iets open staan het is goed geïsoleerd en geventileerd, afgelopen jaar nog nieuwe hr++++++++ glas in alle ramen en deuren laten zetten dus voor vocht en kromtrekken daardoor ben ik niet bang.
Het enige wat ik me afvraag is of ik niet beter 2 extra staanders moet maken ter ondersteuning en voorkomen van doorhangen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik wilde idd gebruik maken van de veritas benchdogs waar ik eerder op gewezen ben.

Er komt over de lengte richting nog wel een balkje (32/48) aan zowel de voor als achterkant van de staanders (binnenwerk ervan althans). Daar wil ik nog een plaat mdf op laten "rusten" zodat die kan dienen om mijn afkortzaag op te zetten (deel van het bovenblad wordt demontabel) en om spullen kwijt te kunnen die ik niet direct nodig heb als ik aan het werk ben zodat het werkblad schoon blijft. En het heeft daarnaast nog de functie dat het vuil etc opvangt waardoor ik de onderkant kan gebruiken als berging.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Vandaag aan de voor en achterkant een lat (32x48) over de lengte bevestigd. En omdat ik toch maar wat aan het prutsen was maar gelijk die latten met een verbinding??? vastgezet. Zo'n 1,5 cm uit de lat getikt en dit ook bij de balkjes van de staanders gedaan zodat het allemaal lekker in elkaar klemt. Ook nog een dot lijm ertussen en bij elke staander er 2 schroeven doorheen geschroefd (eerst voorgeboord).
Op die latten leg ik ook nog een plaat, lijkt me handig. En ik maak een uitsparing in het werkblad zodat de afkortzaag daarin kan komen te staan.
En ondanks dat het verre van de schoonheidsprijs verdient voelt het solide aan en is het werkblad vlak.
Nu nog afmaken tot aan de zaagtafel en dan een blad maken aan de korte zijde.

DSC_0277_2_zpsdf8qbsan.jpg


DSC_0278_2_zpsjts2971s.jpg


Aan de korte zijde wil ik een bord maken voor het handgereedschap, de rest wil ik onder de werkbank kwijt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Even vooruitlopend maar ik zou graag willen weten waarmee ik de gaten (dacht 19mm) kan maken om straks benchdogs en werkbankklemmen te kunnen gebruiken? En wat een mooie tussenafstand is tussen deze gaten zonder dat het blad zijn stevigheid verliest.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
U zou de zoekfunctie kunnen gebruiken.
Er is al zoveel overgeschreven ideeen bedacht en ervaringen gedeeld.
U kent het topic van toxiq, ook daar wordt ervaring geschreven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat klopt, maar kon het zo snel niet vinden (het is ook een best uitgebreid topic). Had gehoopt dat hij of iemand anders me "ff snel" kon vertellen hoe zij het hadden gedaan.

Maar goed, ik zal het topic nog weleens doorbladeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.