Mijn nieuwe werkplaats.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben alleen niet te spreken over de stabiliteit. Dit is natuurlijk nog de proef opstelling, maar er zit best wat beweging van links naar rechts. Zal dit er nog uitgaan wanneer ik de treden vast heb gezet of ligt dit aan de dikte van de trapbomen?
bij van links naar rechts zijn het de treden die op de bomen scharnieren
hoe stijver de verbinding - lijmen en schroeven - hoe minder beweging
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Hoe hoger de trap, des te makkelijker kun je hem bewegen en des te moeilijker het wordt om dat met alleen schroeven en een stukje infrezen snaarstrak te krijgen. Makkelijkste maar niet de mooiste is natuurlijk om er 1 of 2 diagonale verbindingen achter te maken.
Ik weet niet hoeveel de treden buigen/doorzakken als je er op gaat staan? Als je ze volledig in gaat lijmen en ze buigen teveel door, dan breekt het hout van je bomen omdat de kracht op de boom verandert. Van 'volledig' verticaal naar verticaal met een beetje horizontaal, waarbij hij horizontaal in de sleuf niet kan bewegen door de lijm. Als de treden niet buigen, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Zo'n trap zwabbert als hij niet aan de muur vast zit. Om dit wat te verbeteren zonder de trap erg zwaar te maken, werd er aan de achterkant van de boom een dunne strook gezet. Zodanig dat de boom een L vorm kreeg. De treden werden dan zo ver doorgestoken dat de andere kant van de L daar tegen kon worden vastgespijkerd. Treden spijker je van onder door de trede in de trap boom. Lijm en schroeven horen niet in zo'n trap.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
De trap is ondertussen voorzien van een laag zwarte beits en daarna in de PU lak gezet.
Inmiddels ben ik een schets aan het maken voor de vaste afzuiging. De afzuiger komt op de vide te staan en ik wil het eerste stuk met 125mm spirobuis werken.
Het plan is om een aftakking te maken voor de aansluiting van de vandiktebank en 1 deel naar de zaagtafel. Daar komt nogmaals een aftakking om in de toekomst ook afzuiging boven het blad te hebben.

Klopt het dat ik goed kan werken met deze ruime bochten?

Als afsluiter wil ik werken met de handbediende regelklep die je helemaal kan afsluiten.
Moet alleen nog op zoek naar een kort stukje 125mm flexibele buis om de spirobuis aan te sluiten op de afzuiger.

Zijn er nog andere zaken die ik vergeet en waar ik beter nu aan kan denken?

20240430_214559.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
In het algemeen geldt dat twee (opeenvolgende) bochten van 45 graden minder weerstand hebben dan eentje van 90, als ik het wel heb.
Mss dat een in de afzuigtechniek onderlegde mede-ww-er hierover duidelijkheid kan verschaffen? (Ik had een vijf voor natuurkunde op mijn eindlijst.)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Een ruime, ronde en gladde haakse bocht kan prima. De 2x 45 graden is meer gebaseerd op pvc bochten waar de haakse bochten meer abrupt zijn.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Heb het ook zo in mijn werkplaats. Werkt goed (genoeg). De kleppen van dit systeem sluiten niet helemaal af hoor. Niet zo heel erg naar mijn idee.
Verwacht geen wonderen van dit soort afzuigsystemen. Als je niet met wapperende haren op een meter van je afzuigpunt staat blijft er een stofprobleem rond je machines.
 

jorisvh

Post veel
ik heb hier bij de aanleg van mijn buizen ook naar gekeken en bij dit type is de straal (= de mate waarin je de stroming afbuigt) dezelfde voor een 45 of 90 gr bocht. ik ben ervan uit gegaan dat het in dit geval dus niks uitmaakte en denk nog steeds dat dat klopt.
1714508593398.png1714508658581.png

voor kleppen even kijken naar het type. er zijn er wel degelijk die goed afsluiten en andere die enkel het debiet wat reduceren.
Deze waren goed
Op de foto op de site lijken die zo lek als een mandje maar in realiteit zien ze er zo uit
1714537925805.jpeg1714537962012.jpeg
die van ventilatieland waren NOK (voor deze toepassing).

ik zou voor de kleppen een onstoppings Y-stuk met deksel zetten zodat je er bij kan als er krullen een de klep blijven hangen.
1714538370711.jpeg
meer detail in Stofafzuiging upgrade met cycloon en fijnstoffilter als je die nog niet gevonden had.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vigier, Musicus en mink

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
ik heb hier bij de aanleg van mijn buizen ook naar gekeken en bij dit type is de straal (= de mate waarin je de stroming afbuigt) dezelfde voor een 45 of 90 gr bocht. ik ben ervan uit gegaan dat het in dit geval dus niks uitmaakte en denk nog steeds dat dat klopt.
Bekijk bijlage 143563Bekijk bijlage 143564
De afbeelding laat duidelijk zien dat beide dezelfde radius hebben. Daarmee is er dus weinig voordeel te behalen met 2x 45° ten opzichte van 1x 90°. Enige punt is natuurlijk wel dat wanneer je twee delen hebt, er een minimale overgang is waarbij er dus extra weerstand ontstaat, dit kan natuurlijk weer weggezet worden tegenover het feit dat de verbindingsmof een recht extra stuk geeft halverwege de bocht... Per saldo in dit geval weinig verschil...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.