Mijn nieuwe werkplaats.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Goede tip.
Maar op de plafonds zit dunpleister en dat zit er al een aantal weken op.
Die kan ik vast al voorzien primer en latex.
Meten is weten. Ik kon bij een klus eens ruim 2 maanden wachten om de laatste meter te sauzen. Erg dik stucwerk op een oud stuk buitenmuur (nu binnen) dubbelgebakken klinkers werd mij verteld.
Plak een stuk plastic op de muur en als er de volgende dag vocht achter zit wachten. Vochtmeter werkt sneller maar je moet niet de houtschaal lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Marijn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
En we zijn weer wat weken verder. Alle muren zijn gestuct en beginnen te drogen. En tegen alle verwachtingen in is de dakdekker begonnen met het leggen van de dakramen en het zink. Dat kostte meer tijd dan gedacht dus na de vakantie zal het af worden gemaakt. Gisteren aan het einde van de dag heb ik zelf de vloer nog geëgaliseerd. De vloer is er enorm opgeknapt hoewel er nog 1 of 2 plekken zijn waar eigenlijk nog een laagje overheen zou moeten. Wellicht dat ik dat nog doe. Die kleurverschillen door de verschillende gietingen zie je wel, maar je voelt ze gelukkig niet. En wanneer er straks een coating overheen zit zie je er niets meer van.

Gisteravond:

20231228_171320.jpg

Vanochtend:

20231229_103426.jpg

20231229_103501.jpg

IMG-20231228-WA0005.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en casselt

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels al weer bijna 2 maanden verder en nog steeds is het niet helemaal af.... Iets met aannemers en afspraken nakomen etc....

Maar goed, het einde is nu toch wel in zicht (maar dat zei ik dat in de post van 12 december ook al...)
In de tussentijd is het dak afgemaakt, 16 zonnepanelen geplaatst, glas geleverd, contactdozen en verlichting is gemonteerd en afgelopen week zijn wij zelf begonnen met het schilderen van de muren en heb ik 2 keer een PU coating aangebracht op de vloer.

Het wachten is nu nog op de loodgieter voor het aansluiten en monteren van wat kranen en de elektricien die nog 2 airco's gaat plaatsen. Gelukkig hoeft ons werk daardoor niet stil te liggen.
Komende klussen voor onszelf zijn het schilderen van de kozijnen en houtwerk binnen.

En komende zaterdag zal ik eindelijk m'n nieuwe zaag ophalen!


Werkplaats met daarachter het deel wat 'schuur' wordt:

20240218_143934.jpg

20240218_143950.jpg

Studio:

IMG-20240217-WA0003.jpg

Tuinkamer:

20240218_144056.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ben ondertussen alvast wat tekeningen aan het maken voor de houtopslag die op de vide gaat komen. Het idee is dat er op het onderste vlak plaatmateriaal kan komen met daaronder ruimte voor opbergbakken.
In dit ontwerp gebruik ik telkens 3 x een 38x140 SLS balk en houd ik een gat vrij waar dan de liggers in kunnen komen. Het wordt dan wel een vrij stevig geheel en wellicht is dit over de top. Aan de andere kant is het wel vrij snel te maken.

Andere optie is dat ik gebruik maak van geschaafd grenen van 25x100. Voordeel is dat grenen de helft goedkoper is dan de SLS. Zou dit dan stevig genoeg zijn? De staanders zijn dan 75x100 en de liggers 25x100

Het zou jammer zijn als de hele boel naar beneden komt donderen.

Schermafbeelding 2024-02-23 om 20.53.45.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als ik het nog eens goed bekijk heb ik denk ik ook meer dan genoeg draagkracht als ik vuren SLS van 38x89 gebruik. Scheelt me ook weer wat cm in diepte.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Misschien heb je hier iets aan qua informatie?

Ik heb Douglas palen van 80x80 met daarin ijzeren buizen van 26,9 mm en 80 cm lang. Per staander zitten er 6 buizen in en een rek bestaat uit 6 staanders die 50 cm h-o-h uit elkaar staan (ik heb er 2). De buizen zijn 60 mm diep ingeboord. De staanders zijn met slechts 3 stevige houtschroeven verankerd aan de wand. Per niveau liggen er 5 brede planken van minimaal 40 mm dik en 280 cm lang op. Op sommige niveaus liggen de planken 2 rijen diep. Om je een indruk te geven van hoe stevig dat is: ik en een vriend konden tijdens een test met gemak aan het volgeladen rek gaan hangen, zonder dat er ook maar iets boog of draaide. Ik heb het nooit gewogen, maar een enkele honderden kilo's zal het alles bij elkaar wel zijn. Sterker nog, iemand met enige ervaring met dit soort rekken noemde het overkill. Qua bouw is het ook een lekker makkelijk systeem. Voor plaatmateriaal zal het wel niet geschikt zijn, maar voor planken werkt het uitstekend.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Vandaag eindelijk de eerste zaagsneden kunnen maken met de SCM. Het is even uitvogelen hoe alles het beste werkt qua opstelling want tja, ook hier is er alweer te weinig ruimte. Nee zonder gekheid, het is fijn werken in zo'n ruimte met veel daglicht.

Ik had nog wel een probleempje dat de zaag de verkeerde kant op draaide, maar ik had op dit forum gelezen dat dat op te lossen was met het omdraaien van 2 van de 3 fase aansluitingen. Gelukkig kon ik @JonasLa nog om advies vragen. Nu doet alles het prima.

Die EB stofafzuiging gaat nog naar de vide toe met een vaste buis naar boven toe. Al zit ik me af te vragen of ik niet beter alvast kan overstappen naar een afzuiging met meer capaciteit. Deze doet volgens de opgave 1000m3 per uur.
Onder de verbreding maak ik nog een kast met lades zodat die ruimte ook goed wordt benut. En de werkbank krijg een nieuw blad van MDF met daaronder lades zoals Dennis van Hooked on Wood dat heeft.

20240316_155555.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Naast het schilderwerk ben ik ook alvast begonnen met het maken van een balustrade op de vide. Voorheen was dat alleen een regel op 1 meter hoogte, niet erg veilig dus.

20240326_173600.jpg

De balustrade zal worden geschilderd in dezelfde kleur als de trap (die ik ook nog moet schilderen overigens) dus ik heb gekozen voor SLS vuren. Even een schets gemaakt waarbij het nog even puzzelen was omzet geheel mooi te laten aansluiten op de bestaande staander van de trap.

Schermafbeelding 2024-03-26 om 17.44.25.png

Daarna begonnen met zagen. Fijn om dit op de nieuwe machine te doen. Het op de juiste maat afkorten van de staanders is met die flip stops een fluitje van een cent. Dit werkt toch heel wat sneller en preciezer dan mijn vorige zaag met afkort slede.

20240326_173812.jpg

Na het zaagwerk de positie van de domino's bepaald en deze gefreesd. Volgende stap is de bovenste ligger zagen en voorzien van domino gaten.

Ik ben trouwens erg blij met de aangepaste positie van de aan en uitknoppen van de SCM. Ik las in de review van @L.N. dat dit een minpunt was van deze machine. Nu kan ik de machine vanachter de roltafel aan- en uitzetten zonder iedere keer om te hoeven lopen. Echt een aanrader.

20240326_173846.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroenp en Marijn

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dat ziet er goed uit.
Ik ben heel benieuwd hoe goed de coating houdt op een egalinevloer.
Een egalinevloer is niet perse bikkelhard zoals gevlinderd beton.

Je hebt de zaag in een hoek geparkeerd. Verwacht je dat je alleen kleine dingen gaat zagen ?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb voor een egaline gekozen welke geschikt is als afwerkvloer en een druksterkte heeft van meer dan 30N/mm2. Die coating moet vrij sterk zijn en is geschikt voor ao autobanden en chemicaliën, maar ik merk wel dat bij je sleepsporen ziet. Ach, het is een werkplaats.

Ik ben ook van plan grotere zaken te zagen, de schuiftafel kan zoals hij nu staat gewoon zijn hele slag maken en omdat de zaag op een verrijdbaar onderstel staat kan ik hem makkelijk midden in de ruimte zetten en ook nog eens 90 graden draaien zodat ik gedeeltelijk in de schuur sta en nog meer ruimte heb.
 

snellejelle

Nieuw lid
22 jun 2019
10
2
Mag ik vragen wat voor verf je op de vloer hebt ? ( Merk ) Ben mijn garage aan het ombouwen van woon garage naar hobby ruimte. Komt in de toekomst ook egaline op de bestaande beton vloer. Deze wil ik ook gaan verfen. Zat zelf te denken aan een epoxy.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Mag ik vragen wat voor verf je op de vloer hebt ? ( Merk )

Tuurlijk! Dit is een PU coating.


Voordeel is dat deze coating erg hard is en er is geen primer nodig. Dus dat scheelt weer een handeling. Epoxy geeft vaak een glanzende laag wat ik eigenlijk niet wilde.
Mijn ervaring met deze zaak is erg prima. Ze geven goed advies en zijn gewoon telefonisch bereikbaar. Werd me aangeraden door de zaak waar ik de egaline had gekocht.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Gisteren verder gegaan met de balustrade. Alles voorzien van domino's en daarna een proefpassing gedaan.
Vandaag alles geschuurd en verlijmd.

20240327_114208.jpg

20240327_114221.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ja, maar we willen echt stappen zetten en nu is het niet veilig.
Maar gisteren en vandaag was er geen tijd om eraan te werken dus zo snel gaat het om niet.
Volgende stap is om het geheel in de grondverf te zetten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Vandaag had ik eindelijk een dag vrij dus ben ik aan de slag gegaan met de trap. De bedoeling is om een trap te maken naar de vide welke ik gemakkelijk te verplaatsen is. Als voorbeeld had ik zoiets in gedachten:

molenaarstrap-beuken.jpg

Een simpele trap die met haken op een rails kan worden vastgezet. Met dezelfde haken kan ik hem dan plat tegen de muur plaatsen als ik hem niet nodig heb.

Ik had grenen planken besteld maar had helaas bij het bestellen niet gezien dat ze ruw waren. En de kwaliteit was matig... Toch maar besloten om ermee aan de slag te gaan en vandaag alles over de vlak en vandikte gehaald en daarna de treden op de juiste lengte afgekort. Een mal gemaakt voor het infrezen van de nesten en alles gefreesd. Dat zal ik een volgende keer anders doen. Nu nam ik het laatst gefreesde nest als referentie voor de mal. Maar omdat je voor de 2e trapboom een andere mal moet maken krijg je hier een verschil. En bij 13 treden telt dat wel op. Gelukkig is er een klein beetje ruimte en blijkt alles wel te passen.

20240418_201828.jpg

Ik ben alleen niet te spreken over de stabiliteit. Dit is natuurlijk nog de proef opstelling, maar er zit best wat beweging van links naar rechts. Zal dit er nog uitgaan wanneer ik de treden vast heb gezet of ligt dit aan de dikte van de trapbomen?
De trapbomen zijn ongeveer 24mm dik en 97mm breed. De treden zijn 21mm dik en de nesten 10mm diep aan beide kanten. Wanneer ik zo'n trap online zou kopen is alles slechts 20mm dik dus het zou niet ondermaats hoeven te zijn.
Ik dacht om alle treden vast te schroeven?

Ik snap dat een dikkere trapboom veel aan stevigheid gaat toevoegen, maar juist omdat hij vaak moet worden geplaatst en verwijderd wil ik het geheel niet te zwaar maken.

20240418_202341.jpg

20240418_202402.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.