De lagers zijn met vertraging toch binnengekomen. Dus ik kon aan de slag.
eerst de oude lagers van de lintgeleiding vervangen.
Met een doorslag de pen er uit getikt. Eerste stukje met de 6mm, daarna de rest afmaken met die van 8mm.

Het blijkt dat de pen een borst heeft, het stukje in het lager is precies 8mm. Zo voorkom je dat het lager verder naar achter schuift tijdens gebruik

als je beter scherpstelt dan de foto van een paar dagen geleden, dan zie je ineeens wel dat er codes staan oo het lager:
GERMANY G H INA HK1210.
Dat klopt gelukkig met wat we hierboven hebben gevonden.

Hoe krijg je die er uit?
Tikken met de hamer op een dop die net smaller is dan het lager.
Er zit zo'n lager aan elke kant, ik heb ze allebei samen van de ene kant naar da andere er uit geslagen. Hier het eerste stukje.

de as is langer dan de dop. Dus een verlengstuk er op, en hopen dat die wat slaag kan hebben...

Na schoonmaken de nieuwe lagers er in. Van elke kant eentje.
Lagers komen uit de vriezer, het wiel heeft even in de huiskamer gelegen.
Het paste niet om/in de bankschroef, die overigens ook nog niet staat op de werkbank die ik nog moet maken...
Dus dan komen de Bessey klemmen van de actie goed van pas. Wel met wat beschermend vuren en mahonie ertussen.
En dan kom je er bij het tweede lager achter dat het verticaal persen toch makkelijker vasthouden is.

En zo ziet de as er uit als hij schoongemaakt is.
Ik voelde geen randjes als ik met mijn nagels over de as ging.
Helaas heb ik de diameters niet gemeten met de schuifmaat voordat ik het wiel met nieuw kogellagervet op de as heb gemonteerd
(en ik ga hem er voorlopig niet weer af halen.)