Mijn Inca Euro 260 lintzaag

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Na meer dan een jaar marktplaats in de gaten houden heb ik vorige week eindelijk een lintzaag gekocht via Marktplaats.

Toen ik 300 euro bood voor de lintzaag met een originele afkortgeleider, kreeg als reactie: "300 vind ik teveel, ik ben tevreden met 225".
Ik vind het fijn dat er ook nog zulke mensen bestaan.

Deze zaag heeft wel nieuwe lintgeleider kogellagers nodig. Die heb ik kunnen vinden: 608-2z SKF kogellagers. Van de pen afkrijgen is inmiddels gelukt met een pendrijver van 6 en 8 mm.
Het naaldlager van de as van het bovenste wiel heeft zodanig speling dat het bovenwiel een halve mm naar voren/achteren kan bewegen.
Ik wil die ook vervangen en vraag me af of dit de lagers zijn die daar in zitten:


Of moet ik andere zoeken?

Hier een foto van het wiel, de as, en de binnenkant van het wiel:
 

Bijlagen

  • IMG_20231228_124737.jpg
    IMG_20231228_124737.jpg
    87 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20231228_124702.jpg
    IMG_20231228_124702.jpg
    94 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20231228_124816.jpg
    IMG_20231228_124816.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Maar, zo'n naaldlager sluit het wiel ook niet op. Zit er zo veel speling op dat het bovenwiel een beetje kan kantelen? (let op, de drager waar die as op zit (waar je de spanning mee instelt) kan ook een beetje bewegen)
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Het gaat om deze twee:

1703796335983.png


art. nr. 58 53 0005.
Zo te zien zijn het twee naaldlagers.
Ik heb vandaag geleerd dat naaldlagers ook voorkomen als naaldhulzen, die wel een buitenring hebben, maar geen binnenring. Het blijkt dat de as waar ze om heen zitten, een geharde as moet zijn, en die is dan de binnenkant waar de naalden over rollen.
Ik heb de speling gemeten terwijl ik het metalen blok waar de as uitsteekt, vast hield tegen het frame aan, om zo alleen de speling te meten als gevolg van het lager tussen de as en het bovenwiel.
op het moment dat je de boel op spanning brengt, voel ik die speling niet meer. maar het lager sluit volgens mij dus niet 100 % aan op de as.
Mijn vraag is inderdaad of dat OK is of dat het een teken is dat het lager moet worden vervangen.

Daarnaast ben ik benieuwd welk vet ik moet gebruiken.
Ik heb nog kogellager vet staan, dat ik in de jaren 80/90 gebruikte voor de fietswiel naven. Of is dat te dik voor deze fijne lagers?

@chevy66 : ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een naaldlager van een as gehaald.
Ik wist niet of ik die zonder dat alles uit elkaar valt zomaar er uit kan tikken, en dan op niet-destructieve wijze.
Ik had de as al weer gemonteerd toen ik de vraag hierboven stelde, en heb inmiddels wel bijgeleerd over naaldhulzen, en ben er ook achter dat er twee in zitten, en dat het niet een speciaal lager is van 12mm binnendiameter en 31mm lengte....
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Elk type vet is beter dan geen vet, maar waren ze zo droog?
En als je die ashouder tegen het frame aan houdt, welke speling bedoel je dan? Axiaal, dus heen en weer op de as (=niet erg, en logisch bij naaldlagers tenzij het wiel op een andere manier nog opgesloten zit), of radiaal op de as (dus kan het wiel een beetje kantelen op de as)?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Als ik de ashouder vastklem tegen het frame, dan kan ik het wiel bovenaan vastpakken en 0,5 mm naar voren en achteren kantelen.
Wat volgens mij betekent dat de passing van het naaldlager ruimte heeft.
De axiale speling valt erg mee. hij wordt opgesloten door zo'n veer-ringetje-met-oogjes, en ik krijg daar geen nagel achter. Het viel me wel of dat er geen stofafdichting was. Er was iets vet uit de as gelopen op de achterkant van het wiel. Zwart vet, een beetje aangekoekt.
Fiets wiellagers heb ik vaak schoongemaakt met wasbenzine, en dan na drogen weer nieuw vet gebruikt.
Kun je zo'n naaldlager ook zo reinigen? en heb je daar speciaal vet voor?
Op de derde foto in het eerste bericht is te zien dat ze niet droog zijn:
detail:
1703797269261.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je as nog overal de zelfde maat heeft, dan kan je er van uit gaan dat de lagers versleten zijn , als je speling hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Maar een halve millimeter bovenaan het wiel is niet zo heel veel. Morgen of zo eens kijken hoe dat bij de mijne is.
Zo'n naaldlager is best zwaar belastbaar, dus ik ben wel benieuwd hoe ie dan zo versleten is, voor mishandeling (stootbelasting) zijn ze namelijk dan wel weer wat gevoelig. Oh ja, die foto had je gepost, die ziet er wel een beetje ernstig uit eigenlijk. Is iemand daar met de haakse slijper aan geweest?
Snap nu ook hoe ie gelagerd is, dat hebben ze goed gedaan zo. Meet je een diameter verschil op de plekken waar die lagers hebben gelopen, waar Chevy ook al op wees?
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Na meer dan een jaar marktplaats in de gaten houden heb ik vorige week eindelijk een lintzaag gekocht via Marktplaats.

Toen ik 300 euro bood voor de lintzaag met een originele afkortgeleider, kreeg als reactie: "300 vind ik teveel, ik ben tevreden met 225".
Ik vind het fijn dat er ook nog zulke mensen bestaan.

Deze zaag heeft wel nieuwe lintgeleider kogellagers nodig. Die heb ik kunnen vinden: 608-2z SKF kogellagers. Van de pen afkrijgen is inmiddels gelukt met een pendrijver van 6 en 8 mm.
Het naaldlager van de as van het bovenste wiel heeft zodanig speling dat het bovenwiel een halve mm naar voren/achteren kan bewegen.
Ik wil die ook vervangen en vraag me af of dit de lagers zijn die daar in zitten:


Of moet ik andere zoeken?

Hier een foto van het wiel, de as, en de binnenkant van het wiel:
De prijsverlaging de vorige eigenaar kende het probleem misschien.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Die tweede foto is van de as, vlak nadat het wiel eraf ging, en ik ontdekte dat er naaldhulzen in het wiel zaten. Het zijn resten van kogellagervet. De as was wel glad toen ik hem schoongepoetst had.
Er is me geen slijtage van de as opgevallen. Inmiddels zit hij weer in elkaar, zonder extra vet.
De vorige eigenaar is een vriendelijke houtbewerker, en we hebben even een plankje afgekort met de lintzaag toen ik hem kwam halen. We zagen toen wel dat de geleider kogellagers niet meer goed draaiden, maar dat zou ik zelf aanpakken.
Hij zaagde heel netjes.
De speling van het bovenwiel merk je pas als je het lint er af hebt.
@chevy66 : ik meet ongeveer 16 mm als buitenmaat van de naaldhuls. Lastig meten, omdat de rand van het wiel en van de naaldhuls iets afgerond zijn.
De as meet 12mm doorsnede, en de breedte of lengte van de naaf van het wiel is ongeveer 32mm.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Dat is degene die ik in mijn eerste post meldde, en ik in mijn overmoed al had besteld.
Dank voor de bevestiging dat dit de juiste moeten zijn, want morgen worden ze bezorgd...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.