Mijn Inca Euro 260 lintzaag

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Over Lagerboer.nl niets dan lof. Vrijdag besteld, zaterdag een bericht van Post.nl dat het in de brievenbus is afgeleverd.
Maar daar zat niets in.
Het blijkt dat Post-NL scant wanneer de bezorger begint en wanneer die stopt. En dan zou het bezorgd moeten zijn (bij brievenbuspakketjes). Maar de postbezorger heeft zaterdag helemaal geen brievenbuspakketje voor me gehad......
Ik wacht nu nog twee dagen de post af, in de hoop dat de lagers alsnog ergens opduiken en het alsnog wordt bezorgd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Post is een puinhoop. Kan zo maar over 2 weken ineens bezorgt worden. Waar iets volgens hun computersysteem is, heeft veel al niets met de werkelijkheid te maken. Maar in de regel wordt het uiteindelijk wel bezorgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Mee eens, maar probeer daar maar geen helderheid over te krijgen door de servicelijn van PostNL te bellen, dat levert alleen maar heel veel frustratie op, en inderdaad, vrijwel altijd wordt het gewoon bezorgd.

Overigens aan het wiel van mijn Inca gewiebeld, en dat beweegt vrijwel niet, dus dan zullen die naaldlagers bij jou inderdaad naar de gallemiezen zijn, wat bijzonder is, want die kunnen wel wat hebben, misschien te droog gelopen?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
De lagers zijn met vertraging toch binnengekomen. Dus ik kon aan de slag.
eerst de oude lagers van de lintgeleiding vervangen.
Met een doorslag de pen er uit getikt. Eerste stukje met de 6mm, daarna de rest afmaken met die van 8mm.IMG_20231228_122114.jpg
Het blijkt dat de pen een borst heeft, het stukje in het lager is precies 8mm. Zo voorkom je dat het lager verder naar achter schuift tijdens gebruik
IMG_20231228_122144.jpg
als je beter scherpstelt dan de foto van een paar dagen geleden, dan zie je ineeens wel dat er codes staan oo het lager:
GERMANY G H INA HK1210.
Dat klopt gelukkig met wat we hierboven hebben gevonden.
IMG_20240106_111429.jpg
Hoe krijg je die er uit?
Tikken met de hamer op een dop die net smaller is dan het lager.
Er zit zo'n lager aan elke kant, ik heb ze allebei samen van de ene kant naar da andere er uit geslagen. Hier het eerste stukje.
IMG_20240106_120346.jpg
de as is langer dan de dop. Dus een verlengstuk er op, en hopen dat die wat slaag kan hebben...
IMG_20240106_120829.jpg
Na schoonmaken de nieuwe lagers er in. Van elke kant eentje.
Lagers komen uit de vriezer, het wiel heeft even in de huiskamer gelegen.
Het paste niet om/in de bankschroef, die overigens ook nog niet staat op de werkbank die ik nog moet maken...
Dus dan komen de Bessey klemmen van de actie goed van pas. Wel met wat beschermend vuren en mahonie ertussen.
IMG_20240106_133957.jpg

En dan kom je er bij het tweede lager achter dat het verticaal persen toch makkelijker vasthouden is.

IMG_20240106_134635.jpg
En zo ziet de as er uit als hij schoongemaakt is.
Ik voelde geen randjes als ik met mijn nagels over de as ging.
Helaas heb ik de diameters niet gemeten met de schuifmaat voordat ik het wiel met nieuw kogellagervet op de as heb gemonteerd
(en ik ga hem er voorlopig niet weer af halen.)
IMG_20240106_155636.jpg
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Hij zit nu weer in elkaar, maar heeft helaas nog steeds ietsje speling tussen de as en de lagers.
Eerst maar eens kijken hoe het zaagt.
(lees: schuur opruimen/inrichten zodat er een plekje is voor de lintzaag.)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je geen lager pers hebt, werkt het vaak ook goed als je een draadeind door de doppen steekt en dan met twee moeren het spul in elkaar drukt. Je hebt dan meer controle. Je kan dan het wiel in de bankschroef zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.