Mijn Atelier

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik ben terug aan de slag gegaan. Had nog wat computerwerk in te halen en zo kon de vinger wat sneller genezen (hopelijk).
Alle platen voor de paulk top door de zaagtafel geduwd zodat ze exact even breed zijn. Veilig deze keer. Of hoe een werkje van 20 minuten geen anderhalve week moet duren...
Dan alles op lengte gezaagd, groeven gefreesd voor de t-track en de gaten voor de "cubby-holes" afgetekend, uitgezaagd met de decoupeerzaag en dan met een template gelijk gefreesd.
En er gelijk een radius aan gefreesd.

20221117_202642.jpg20221118_210151.jpg

En ook de plaats bepaald voor de bankvijs.
Die komt aan deze kant waar geen gat is uitgefreesd.
Gecentreerd tussen de 3de en 4de rij dogholes De losse bek ga ik 400mm breed maken, zo passen er ook 4 gaten voor benchdogs in.
Andere mogelijkheid is gecentreerd of de 3de of 4de rij en dan 3 dogholes in de losse bek.
Iemand ervaring met 1 van beide configuraties en de voor- of nadelen?20221118_210337.jpg
Ik heb sowieso nog de schuifstop die gecentreerd is.

Vandaag ook bij Festool België geweest voor een opleiding bovenfrezen en ook mijn getriggerde cartridge meegenomen zodat ze die kunnen uitlezen.
Heb gratis een nieuwe gekregen En een nieuw zaagblad. Dat verzacht de pil toch een beetje.20221118_190305.jpg
En weer wat bijgeleerd ook.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Vandaag alle stukken van het frame geschuurd.
Daarna het werkblad omgedraaid en moest ik de rand in padouk nog gelijkfrezen met de onderkant.
Met een frees met lager en de bovenfrees horizontaal zag ik niet goed zitten omdat de rand maar 19mm is en de minste kanteling van de frees een hap uit de rand neemt.
Dus heb ik dit bedacht.
20221119_172530.jpg20221119_172521.jpg
Snel in elkaar geflanst. Volgende keer zou ik de voet wat groter maken en de klem wat steviger.
Paar schoonheidsfoutjes bij het frezen doordat de frees nog een klein beetje kon bewegen op de voet, maar geen tear-out aan de randen.
2 tiende mm bijgesteld en nog even nageschuurd en alles was mooi glad.
20221119_173212.jpg20221119_173155.jpg
Na etenstijd heb ik het frame er nog opgevezen.
20221119_215725.jpg
Het begint eindelijk ergens op te lijken.
Morgen de bankvijs inbouwen en de bodem er op en dan een hulplijn inroepen om alles terug om te draaien en op het onderstel te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Vandaag geen update.
Ik ging de ribben voor de bovenkant allemaal even breed zagen en voor ik de 3de plank er kon door duwen met mijn domme kop een stukje afval willen wegnemen en de sawstop getest.
Bekijk bijlage 125569
3mm vinger en een stuk nagel kwijt en 4u op spoed.
Niet voor herhaling vatbaar.
En de knakworst had nauwelijks een schram? Had nog erger kunnen zijn 🙈
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
En de knakworst had nauwelijks een schram? Had nog erger kunnen zijn 🙈
Ja, nagels detecteerd hij niet. Ze zeiden bij festool ook dat je er beter "meat first" in je zaagblad kan gaan, dan is er minder schade. Ik zei: ja die worstjes hebben geen nagels.

De cartridge gaat nu naar duitsland voor analyse en ik moest een paar vraagjes beantwoorden want ze willen wel altijd weten hoe het juist gebeurt is om eventueel later nog te verbeteren indien mogelijk.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ja, nagels detecteerd hij niet. Ze zeiden bij festool ook dat je er beter "meat first" in je zaagblad kan gaan, dan is er minder schade. Ik zei: ja die worstjes hebben geen nagels.

De cartridge gaat nu naar duitsland voor analyse en ik moest een paar vraagjes beantwoorden want ze willen wel altijd weten hoe het juist gebeurt is om eventueel later nog te verbeteren indien mogelijk.
Net als een sliding bij voetbal; met het hoofd naar voren, dan spaar je je benen...
 
  • Haha
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Gisteren de bankvijs gemonteerd en extra blokjes aan de bovenkant van de gaten geplaatst zodat de rand wat breder is en het makkelijker is om iets te klemmen.
Dan was het tijd voor de laatste loodjes.
De bodem op maat zagen en schuren en in mijn eentje op het frame worstelen en vastvijzen.
20221120_213623.jpg

En vandaag was het tijd voor het "huwelijk" tussen het onderstel en het werkblad met de hulp van mij broer, die niet blij was dat dit deel ook weer zoveel weegt 😆. Ze weegt zo´n 350kg leeg.
Ze kan eindelijk in gebruik genomen worden.
20221121_202312.jpg
20221121_202339.jpg
20221121_202414.jpg
Ze zal waarschijnlijk nooit meer zo netjes zijn😅
Met het gebruik zal wel duidelijk worden waar alles zijn plaats krijgt en of en hoe ze uitgebreid wordt.
Ook de houten blokken voor de bankvijs moet ik nog maken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@AtelierHQ: Dit vind ik een interessant topic. Bedankt voor het delen. Ben helaas ook ervaringsdeskundige op het punt van ongeluk met zaag. Ben er goed mee weggekomen maar in een deel van mijn duim zit geen gevoel meer.

André
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
@workingwithwood ik weet dat ik veel geluk heb gehad. Alles is mooi genezen en de kapotte nagel is bijna uitgegroeid. Gelukkig voel ik nog alles, alleen wat overgevoelig voor het moment.
Het is allemaal snel gebeurd. Ik zet de zaag nu wel uit voor ik iets wegneem.
Enkele weken terug een serieuse kickback gehad op de afkortzaag door hout met spanning in. Het blijft opletten.
Op de vlakschaaf zorg ik ook altijd dat de veiligheid goed aansluit, want daar zit geen schaafstop op.
Zag deze week toevallig op youtube een filmpje over een nieuw type vlakvandikte die tegelijk vlak en haaks schaaft in 1 bewerking en met een aandrijver zodat je niet meer met de handen in de buurt van de messen komt.
Was een prototype, maar ze spraken van rond de 4500 dollar voor een 30cm versie (dacht ik) wat ik niet zo gek veel vind. Maar was wel in de VS
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Bedankt. Het is wel zo dat je zo'n aandrijver ook op veel andere machines kunt plaatsen. Ze zijn los te koop. Voor de hobby-houtbewerker allemaal net wat te veel denk ik.
Overigens zie ik ze dan vooral in combinatie met de topas / frees. Vooral bij grotere vermogens en dus grote afname, kan dat eigenlijk niet met handaanvoer.

Als het er om gaat ongelukken te voorkomen is het vooral een zaak van je verstand gebruiken en geen risioco's te nemen. Je kunt ook beter niet met een houtbewerkersmachine werken als je moe bent en/of gestrest en haastig. Je let dan minder goed op. Dat was bij mij de oorzaak van het ongeval.

Het vervelende is dat iedereen kan opsommen wat je vooral niet en wel moet doen. Het probleem is dat de schrijver daarvan zelf af en toe de hand licht met die waardevolle tips. 'Ik doe het altijd zo! En toen eens één keer niet.'
100% veiligheid is niet te koop. Dat moet je zelf doen door het heel serieus te nemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Zo'n zijstrijker is toch niet iets bijzonders? Ze staan regelmatig op marktplaats te koop. Werkt makkelijker dan een breed stuk hout recht op over de vlakbank balanceren.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zo'n zijstrijker is toch niet iets bijzonders? Ze staan regelmatig op marktplaats te koop. Werkt makkelijker dan een breed stuk hout recht op over de vlakbank balanceren.
Ook gecombineerd met een vlakbank? Ik had het nog nooit gezien, maar er zijn waarschijnlijk nog heel wat machines waarvan ik het bestaan niet ken. Met een topie of freestafel kan het ook als de in en uitvoer iets verspringen

Dat van die aandrijver dacht ik ook al. Een beetje hol kan je er uithalen als de druk niet te hoog is dat het niet plat gedrukt wordt, maar ik denk dat je dan constant aan het afstellen bent tussen niet te veel druk en toch genoeg grip. Liever met de hand dan.
En hout met een draai in is al helemaal geen doen zonder veel te verspillen denk ik.
Hij test de machine voor de fabrikant en werkt er mee samen dus denk niet dat er genoeg kritisch bekeken wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Volgens mij is zo'n zijstrijker altijd voor montage op een grote vlakbank. Er is zelfs een gietijzeren zijstrijk hulpstuk voor een dewalt radiaalzaag geweest, zodat je die kon gebruiken om bijvoorbeeld lijmkanten glad te frezen.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik had er nog nooit van gehoord en vond het een goeie uitvinding, maar is dus iets wat al lang bestaat zie ik.
Merken als felder, scm of robland zie ik er niet mee adverteren, wordt dit nog courant gebruikt hier in europa of is het meer op de oudere machines te vinden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had er nog nooit van gehoord en vond het een goeie uitvinding, maar is dus iets wat al lang bestaat zie ik.
Merken als felder, scm of robland zie ik er niet mee adverteren, wordt dit nog courant gebruikt hier in europa of is het meer op de oudere machines te vinden?
had dit ook nog nooit gezien
theoretisch een mooie combinatie
zoals @Ruben houtklusser aanstipt, komt er een banaan uit wanneer je er een banaan in stopt
die frees aan de zijkant is mooi, maar bespaart je slechts 1 arbeidsgang
de volgende stap in de aankoop is een 4-zijden-schaafbank
rond de 20.000 ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.