Mijn Atelier

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Vandaag geen update.
Ik ging de ribben voor de bovenkant allemaal even breed zagen en voor ik de 3de plank er kon door duwen met mijn domme kop een stukje afval willen wegnemen en de sawstop getest.
Bekijk bijlage 125569
3mm vinger en een stuk nagel kwijt en 4u op spoed.
Niet voor herhaling vatbaar.
Maar dat wil dus wel zeggen dat Sawstop toch niet de absolute veiligheid geeft wat ze claimen?
Als ik het goed begrijp is de bovenkant van je vinger weg (voornamelijk vel, niet zo heel erg waarschijnlijk maar zeer vervelend).
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Allereerst wens ik je beterschap toe. Ook ik heb al een keer een lesje in nederigheid gehad. Gelukkig maar een druppeltje.
Dan valt dit me erg tegen van de sawstop. Als ik die testen met worstjes zag dan had ik niet meer dan een velletje verwacht. 3mm is best veel.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Maar dat wil dus wel zeggen dat Sawstop toch niet de absolute veiligheid geeft wat ze claimen?
Als ik het goed begrijp is de bovenkant van je vinger weg (voornamelijk vel, niet zo heel erg waarschijnlijk maar zeer vervelend).
Ja, het worstje van de tests ziet er altijd beter uit dan mijn vinger. Ik kwam wel van de linkerkant van het blad en niet van de voorkant en de snelheid waarmee je naar het blad gaat zal er mssn ook mee te maken hebben.
In het ziekenhuis zeiden ze dat de sawstop wel degelijk een verschil zal gemaakt hebben.
Ik zie aan het blad wel geen bloed, dus het was weg voor het bloed kwam 😄
In de doos van de nieuwe cartridge staat wel dat je de cartridge mag opsturen naar festool en dat bij bewijs van huidcontact ze een nieuwe cartridge geven. Gaan we eens navragen want die cartridges zijn niet goedkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Allereerst wens ik je beterschap toe. Ook ik heb al een keer een lesje in nederigheid gehad. Gelukkig maar een druppeltje.
Dan valt dit me erg tegen van de sawstop. Als ik die testen met worstjes zag dan had ik niet meer dan een velletje verwacht. 3mm is best veel.
Dankjewel. Ja de grafische beelden ga ik iedereen besparen, maar tis idd wat meer dan een schrammetje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ja, het worstje van de tests ziet er altijd beter uit dan mijn vinger. Ik kwam wel van de linkerkant van het blad en niet van de voorkant en de snelheid waarmee je naar het blad gaat zal er mssn ook mee te maken hebben.
In het ziekenhuis zeiden ze dat de sawstop wel degelijk een verschil zal gemaakt hebben.
Ik zie aan het blad wel geen bloed, dus het was weg voor het bloed kwam 😄
In de doos van de nieuwe cartridge staat wel dat je de cartridge mag opsturen naar festool en dat bij bewijs van huidcontact ze een nieuwe cartridge geven. Gaan we eens navragen want die cartridges zijn niet goedkoop.
Hopelijk vragen ze niet dat je een stuk vinger als bewijs meestuurt :p!
De testen met de zwanworstjes laten inderdaad anders uitschijnen. Mogelijk omdat die vochtig zijn en daardoor eerder reactie uitlokken. Maar dan is het misleidende reclame.
Het is vooral een vals gevoel van veiligheid wat ze creëren. En dat wil je toch niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Hopelijk vragen ze niet dat je een stuk vinger als bewijs meestuurt :p!
De testen met de zwanworstjes laten inderdaad anders uitschijnen. Mogelijk omdat die vochtig zijn en daardoor eerder reactie uitlokken. Maar dan is het misleidende reclame.
Het is vooral een vals gevoel van veiligheid wat ze creëren. En dat wil je toch niet.
Het vingeroverschot heb ik in het ziekenhuis gelaten.
Ik ga toevallig volgende week naar een opleiding bij festool. Ik zal het eens vragen, maar ik denk niet dat ze het zelf al zonder worstje getest zullen hebben. Toch niet expres.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Dank voor het delen van wat een SawStop eigenlijk is. Ik wist van het bestaan niet af, maar had het toch liever op een andere manier geleerd....
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Beterschap!

Ik weet dat de bedenker van SawStop het zelf heeft getest met z'n vinger. Staat op YouTube.
Ik merk trouwens ook dat als je je vinger tegen de tand van het blad houdt deze dat soms niet registreert. Er gaat dan geen rood lampje knipperen.
Ook je nagel registreert hij niet... het is dus geen feilloos systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Beterschap!

Ik weet dat de bedenker van SawStop het zelf heeft getest met z'n vinger. Staat op YouTube.
Ik merk trouwens ook dat als je je vinger tegen de tand van het blad houdt deze dat soms niet registreert. Er gaat dan geen rood lampje knipperen.
Ook je nagel registreert hij niet... het is dus geen feilloos systeem.
Dankjewel.
Ik denk dat jij hier wel een goed punt aanhaalt over die nagel. Als ik eerst met de nagel geraakt heb en dan pas huidcontact kan dat de grotere schade verklaren.
Morgen eens checken, met een stilstaand blad uiteraard 😏
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is vooral een vals gevoel van veiligheid wat ze creëren. En dat wil je toch niet.
Ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is. Als ik lees hoe deze 'beschadiging' tot stand kwam dan denk ik dat zonder sawstop er minimaal één halve vinger in het zaagsel had gelegen... Maar men kan wel stellen dat de test met het worstje, gezien de wijze van contact en de fysieke eigenschappen van het worstje, een best case scenario is...
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb even gecontroleerd wat @Musicus zei en inderdaad: een vingernagel wordt niet gedetecteerd, hoe lang je hem er ook tegen houdt.
Ik heb dus de pech gehad dat ik eerst met mijn nagel geraakt heb en toen er huidcontact was is hij direct weggeslagen. Huidvochtigheid zal er ook mee te maken hebben hoe snel hij reageert, zoals bij een nat worstje.

Les geleerd, in het vervolg de zaag uit voor ik iets weg neem. Meer tijdverlies nu.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is ook mijn werkwijze. Zaag uit: eerst helemaal tot stilstand laten komen, dan pas weer iets (wat dan ook) doen op/met de zaagtafel. En ook niet het zaagblad afremmen met een stukkie hout (vraag niet hoe ik dat weet - maar het was 40 jaar geleden, toen er nog zaagtafels in handenarbeidlokalen stonden...). Kost steeds wat tijd, maar we hoeven geen productie te draaien hier, en een gang naar de spoedeisende hulp en eventuele revalidatie kost idd veel mer tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.614
Het oude vertrouwde, geen handen in de buurt van draaiend gereedschap, geldt nog steeds. Als je je daar aan leert houden, hebben al die toeters en bellen niet veel toegevoegde waarde. Denk na over je werkwijze, inventariseer de risico's , neem de tijd om je gereedschap tot stilstand te laten komen, zet je werkstuk vast, ook al kost dat meer tijd, gebruik een duwhout, ook al is dat omslachtiger. Laat je niet af leiden. Ben je moe, ga wat anders doen. Heb je haast, neem geen short cuts. Je vingers groeien niet meer aan en de eerste hulp is ook niet meer wat het ooit was. Je zit daar uren, als je niet acuut dood aan het gaan bent. Dus je weet dan zeker dat je klus niet op tijd af komt.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ze hebben mij geleerd altijd zo veel mogelijk met een gesloten hand met machines te werken. Met zoveel mogelijk gekromde stekels.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Oh ja, kreeg ik gisteren toevallig ook nog een pakketje aan van festool dat ik gewonnen had met een wedstrijd op youtube.
20221107_113255.jpg
Ik zal maar uitkijken met die pizzasnijder, want die heeft geen sawstop 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.