Mijn Atelier

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik wil hier mijn werkplaats delen en mijn vorderingen in het uitbouwen ervan.

De eerste 3,5 jaar heb ik de helft van onze garage gebruikt. Deze is zo´n 40 m² en moest ik delen met de bestelwagen en de normale garageinhoud.
Ook was er door de vorige eigenaar een tussenwand gemaakt in spaanplaat waardoor ik telkens rond moest lopen als ik de deur binnenkwam.
Die heb ik dus als eerste verwijderd en tegen een muur gezet om als ophangbord te gebruiken.
Nu kon ik al wat makkelijker binnen en buiten met grote dingen.
Mijn huidige werkbank is een oude tafel, maar die is intussen zo gammel en is ook te laag om ergonomisch aan te werken.
Omdat ik intussen ook al heel wat gereedschap heb verzameld werd het toch te krap dus besloten van de bestelwagen buiten te parkeren en mijzelf wat meer bewegingsruimte te gunnen.
Die bewegingsruimte is momenteel even zoek door alle veranderingen, maar beterschap is in zicht.
Het eerste nieuwe meubilair dat ik gemaakt heb is een "zaagtafel" om gemakkelijk plaatmateriaal te kunnen verwerken.
Dit zijn 2 zaagbokken die uit elkaar gehaald kunnen worden om uit de weg te zetten met 3 balken tussen om de plaat over de hele lengte te ondersteunen.
Ik heb er ook 2 armen aangehangen om de platen makkelijk op en af te krijgen.
20220830_170757.jpg

20220830_181605.jpg
Bij goed weer kan ik ook makkelijk buiten aan de slag.
In afwachting van mijn nieuwe werkbank heb ik alvast een kleine mobiele MFT gemaakt op een onderstel van een afkortzaag.20220830_182811.jpg
20220830_181613.jpg
Deze kan makkelijk ingeklapt worden en is stabiel genoeg om op verplaatsing te zagen en klemmen.
Ze heeft al goed dienst gedaan bij het bouwen van mijn miterstation.
Meer daarover in mijn volgend bericht...
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb er voor gekozen om mijn miterstation een vaste opstelling te maken.
Ik kan langs beide kanten een goeie 3 meter zagen.
Wel moest ik de gootsteen er in verwerken, maar dat heb ik handig opgelost al zeg ik het zelf.
Eerste heb ik alles opgemeten en in een 3D model gegoten.
Hier kon ik dan mijn ontwerp op baseren.
Ik heb gekozen voor 2 kasten met lades, 1 met deuren en een open nis. De zaag komt op de deurenkast en in het verhoogde gedeelte links van de zaag heb ik nog eens 4 lades gemaakt.
Als werkblad een multiplex met laminaat waarin ik een t-track heb gefreesd voor aanslagblokken.
Ik wou geen opstaande rand omdat dit in de weg staat.
Alles is trouwens gemaakt van platen die ik goedkoop heb kunnen kopen op een veiling van een houthandel die sloot.
Daarom de mix van kleuren en materialen.
Eerst heb ik de sokkel gemaakt en waterpas gezet.
Er zit een verloop van bijna 2 cm op 55 cm van de muur.

20220818_205955.jpg
Dan de ladekasten en deurenkast er op.

20220820_165549.jpg
20220823_152926.jpg
Achteraan zie je de nis.
Omdat de zoldertrap hier uitkomt was een deur of ladenkast niet handig hier.
Ik ga o.a. mijn compressor hier zijn plaats geven.
Dan kwam het verhoogde gedeelte.20220823_211702.jpg
Van het maken van het werkblad en het deel boven de gootsteen heb ik geen fotos.
Alleen van het eindresultaat.
20220828_204602.jpg
Het blad boven de gootsteen is wegneembaar en geeft zo´n meter steun. Indien ik langer wil ondersteunen gebruik ik een rolbok.
Daarna ben ik aan de lades begonnen.
Ik had hiervoor een mdf plaat van 15mm voorzien, maar die was zo krom dat recht zagen al een uitdaging was.
Ik heb met ingefreesde bodems gewerkt en de bolle kanten naar binnen toe gedraaid waardoor de bodem alles min of meer recht duwde.
Alles met dominos voor uitlijning en lijm en pocketschroeven om te bevestigen.
20220913_214203.jpg
Na het drogen alles gemonteerd en dan de fronten gezaagd van eikgefineerd MDF (ook weer recuperatie platen)20220918_191917.jpg
Ik wou bij de 10 middelste schuiven de nerf mooi laten doorlopen dus overal de marge (5 mm) vantussen gezaagd. Bij de andere lades en deuren lukte die niet omdat de platen net te klein waren.20220920_133006.jpg20220920_144545.jpg20220920_144558.jpg
De handgreepjes heb ik van een stuk terrasplank uit padoek gemaakt.
Geeft een mooie combinatie vind ik.
Nu alles inladen en dan aan de werkbank beginnen.
Daarna ga ik waarschijnlijk nog een opbouw maken op dit miterstation voor o.a. de batterijladers en dan daarboven ruimte om hout te stockeren.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
je kan op de kop van de balken rollen plaatsen om de platen er op te glijden
Dat is ook een mogelijkheid, om de platen van de remorque te halen zou dit wel handig zijn.

Om ze in mijn atelier er op en af te halen werken de armen het handigste. Ik kan ze vanop het platenrek er op zetten en dan horizontaal leggen.
Maar die rollen ga ik bekijken om ze vlak van de remorque te kunnen schuiven.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Inmiddels zijn zo goed als alle onderdelen voor de nieuwe werkbank gezaagd.
Alles uit 25 mm multiplex.
Veel te dik en zwaar, maar ik heb de platen liggen en ik vind het te gek om andere te kopen om het wat lichter te maken. Deze platen wegen zo´n 55 kg per stuk en ik heb er 7 nodig dus het zal geen lichte tafel worden.
Het probleem is dat er geen enkele plaat exact even dik is dus heb ik wat met mijn zaaglijst moeten spelen zodat de stukken die even dik moeten zijn uit dezelfde plaat komen.
En ze zijn bij het verplaatsen zo goed als allemaal krom getrokken 😡
De eerste balk is verlijmd en aan mijn miterstation geklemd aangezien dat het enige vlakke oppervlak is momenteel.
Hopelijk is een deel van de kromming er uitdoor ze zo te verlijmen.
20221010_185458.jpg
De kleine bessey klemmen komen goed van pas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Inmiddels zijn alle liggers en staanders van het onderstel verlijmd. Omdat ik ze vlak wou houden kon ik ze dus enkel aan mijn miterstation klemmen en was ik beperkt tot 2 per dag om ze lang genoeg te laten drogen.
20221013_211037.jpg
Alles is mooi recht ondanks de kromme platen.
Morgen de liggers en middelste staanders nog schuren en dan kunnen de frames verlijmd worden.

Nu liggen de 2 balken te drogen waar ik de wielen ga op monteren.20221013_211119.jpg
Omdat de wielen 120mm hoog zijn wil ik ze niet recht onder het frame monteren, maar ertussen zodat ik alles 4 cm kan laten zakken.
Zo kan ik er nog onder met mijn voeten en verlies ik minder kasthoogte in het onderstel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Vorige week een beetje plaats gemaakt in het atelier en een en ander verhuisd en dan de frames verlijmd en van 1tje de pennen al afgeschaafd.
20221016_222104.jpg20221016_222117.jpg20221024_180633.jpg
De 2de doe ik vandaag, maar ik wou eerste de kasten af zodat de lijm kon drogen.
Dus eerst de platen 1mm ingekort om de extra dikte van de frames te compenseren.
Alles geschuurd, uitgepast en gemerkt.20221024_180710.jpg
En dan alles gelijmd en geschroefd.
20221024_180624.jpgreceived_1059436828063549.jpeg
Alle 2 klaar20221024_223404.jpg
Enkel de bovenkanten nog afkorten met de invalzaag.
En dan maar eens bedenken hoe ik ze zonder schade van de zaagbokken krijg in mijn eentje.

Ik ben er ook achter gekomen dat de multiplex platen die ik gebruik niet geschikt zijn om een mft van te maken met het parf guide systeem.
In mdf werkt het perfect, maar in deze harde platen zijn de gaten 0,1 mm te groot.
Gelukkig heb ik nog een 19mm mdf plaat liggen met witte melamine. Ook makkelijker om af te kuisen.
Het gaat allemaal wat te langzaam naar mijn zin, want er komt telkens wat tussen, maar zal blij zijn als ze klaar is.
Komende week ook een nieuw project van start, als het materiaal geleverd wordt toch...
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zo´n takel ga ik maar eens voorzien, want het zal niet het laatste zware stuk zijn dat ik in mijn eentje moet verplaatsen.
Ik kan moeilijk iedere keer de buurman lastig vallen 😆
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
We zijn weer iets verder.
In plaats van de kasten van de zaagtafel te halen vond ik het makkelijker om het hele onderstel op de tafel assembleren.
Eerst de frames gepast
20221027_140453.jpg20221027_140539.jpg
(Q heeft duidelijk vertrouwen in de zaagtafel :D)
Dan heb de kasten ondersteund zodat ik de frames apart kon verwijderen, want ik moest de balken voor de wielen nog passend maken.
Omdat deze verlijmd zijn uit 4 aparte planken ( 3 van 100mm en 1 van 35mm die onder de zijkant van de kast komt) heb ik ze eerst haaks geschaafd op de vlakbank en dan evenwijdig op de vandikte.
Dan het hoge deel versmald van 75,5mm naar 74mm op de tafelzaag zodat de buitenkant mooi gelijk komt met het frame.
Ik wou de balken met het frame verbinden met domino´s maar de df500 heeft maar een maximum hoogte van 60mm dus kon ik maar 4 domino´s per kant kwijt om niet teveel materiaal weg te halen.
Het onderste 20mm gat in het frame laat er eigenlijk ook niet meer toe, maar ik had die gaten al geboord voor ik er aan dacht dat ik de balken op die plaats ging bevestigen. D´oh 🙈
Dan eerst de gaten voor de draadbouten voor de wielen voorgeboord voor ze ondersteboven hingen. 2 zitten in de balk en de 2 achterste gaan door het 35mm deel tot in de zijwand van de kast.
Ik had hier uiteraard rekening mee gehouden bij de plaatsing van de schroeven in de kast, maar vergeten dat deze langs elke kan 25mm langer is dan de balk. D´oh nr 2 🙉
Even de schroeven verplaatsen en er een deuvel ingelijmd.
Daarna alles proefgepast en dan tijd voor de verlijming.20221028_224428.jpg20221028_224439.jpg
De kasten zijn gelijmd en geschroefd en de draagbalken enkel gelijmd met domino´s.
Dan heb ik alles 24u geklemd gelaten en zaterdagavond de wielen gemonteerd en alles geschuurd.
20221030_191647.jpg

Nu moet het hele onderstel nog beneden geraken. Daarvoor heb ik mijn vader en mijn broer ingeschakeld en de buurman met rust gelaten 🤣
Oude tafel buiten en het onderstel in de plaats.
Ook de melamine mdf plaat hebben ze ondertussen meegebracht dus kan ik aan de mft bovenkant beginnen.
Jammer genoeg heb ik zondag mijn rug bezeerd (niet met het onderstel er af te heffen) dus al 2 dagen niet meer verder kunnen werken.
Dan maar even de administratie bijwerken...
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Na enkele dagen rustig aan ben ik gisteren aan het werkblad begonnen.
19mm mdf met witte melamine.
Eerst naar 1200x2400mm gezaagd. Dan de mft layout gedaan met het parf guide systeem.
20221104_163508.jpg20221104_163536.jpg
233 gaten.
Ik heb een gat van 5x5 vrij gelaten om later eventueel een frees in te werken.
En aan de andere kan heb ik 2 keer 3x5 vrij gelaten voor wanneer ik met kleine dingen bezig ben en niet alles in de gaten rolt.

Vandaag heb ik tussendoor alle gaten vergroot en afgeschuind.
20221105_211143.jpg
Klaar voor de volgende stap.
Omdat het mdf is wil ik een stootrand in hardhout rond zetten.
Ik dacht aan 20mm padoek. Ik hou van de kleur, en het is het enige dat ik liggen heb in de juiste lengte 🙊 daarom dus 🤣
Iemand een idee waarom ik het wel of niet zou doen met padoek?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Wat een werk, mooi hoor.. Ik zou niet weten waarom je de afwerking niet met padouk zou kunnen doen, of eender weke houtsoort. Mocht het in de tijd nog wat gaan zetten en je krijgt een randje, kan het altijd nog bijgewerkt worden..
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
20221106_133756.jpg20221106_133836.jpgBeetje spanning in het hout. Het sloeg langs alle kanten toen ik het wou schulpen.
Een kant terug recht gekregen met de invalzaag, maar de andere kant blijft krom trekken.
Dan maar een andere proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Kromme stuk tegen je tafel lijmen. Als de lijm aangetrokken is afzagen. Dan de andere kant.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Kromme stuk tegen je tafel lijmen. Als de lijm aangetrokken is afzagen. Dan de andere kant.
Ik ga ze door de vandikte steken om ze op 20mm breed te brengen er een paar domino´s insteken voor uitlijning en , daarna gelijkfrezen aan de onderkant.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zo, de rand zit er rond.
Alles naar 20mm geschaafd, maar de uitvoerrol van de vandiktebank protesteerde.
De dunne latjes wilden er in het midden niet goed meer door. De rubber van de rol is op die plaats versleten.

20221106_160609.jpg

Gelukkig heb ik van @Beickybeer een nieuwe meegekregen toen ik ze kocht dus die gaan we eens moeten monteren.

Eerst heb ik de mdf plaat langs elke kant 20mm versmald. Dan alle padoek latjes in verstek gezaagd en alle domino´s gefreesd.
Daarna lijmen maar!
20221106_215755.jpg
Ik heb niet gekeken op een lijmklemmetje meer of minder.
Morgen gelijkfrezen en verder met de rest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.