Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De DW721 (de grote gele) heeft een motoras die op 1 punt wat weerstand heeft. Dat is mij bij het kopen niet opgevallen, want de motor draait soepel als je deze aanzet. Ik ga eens kijken of er ergens wat troep in zit of dat de lagers vervangen moeten worden.

Het zijn natuurlijk niet de eerste radiaalzagen die ik opknap en ik krijg daarom wel eens vragen over het afstellen. Dewalt legt het goed uit op Youtube. Vooral de wijze van afstellen van de tafel (3 minuut 40) is handig om te weten:


Ik ben aan het twijfelen of ik niet 1 van de radiaalzagen hou. Dit is een twijfel die ik heb bij elke radiaalzaag die ik koop. Het liefste hou ik natuurlijk de DW721, omdat die nieuwer is en een groter zaagbereik heeft. Maar daar heb ik geen plaats voor. Dus mogelijk hou ik de DW125. Met niet te veel aanpassingen kan ik die plaatsen op de plek waar mijn huidige Dewalt afkortzaag staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: remcoov

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Lagers vervangen is niet iets wat ik leuk vind, maar het is gebeurd. Het stelt natuurlijk niet heel veel voor als je het goede gereedschap hebt. Maar dat heb ik dus niet. En als je dan ook nog vergeet dat er nog een ring achter de lager moet, waardoor de lager er nog een keer af moet :mad:. Daar ben ik wel meer dan een halve dag mee bezig geweest.

De roest is er bijna vanaf (alleen nog een paar bouten en schroeven) en dan kan ik de radiaalzaag weer gaan opbouwen. Nou ja, eerst nog verder schoonmaken. Op een aantal plaatsen was de verf van de body en daar zat roest. Dat heb ik weggehaald en er een laagje blank lak over gedaan, zodat de roest wegblijft. Het is meer werk dan gedacht. Maar ach, het houd mij bezig en kan tegelijk de CNC (die surprises aan het maken is) in de gaten houden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Nee, dat is de lichtinval in combinatie met een wat donkere coating. In het echt is het niet zo donker.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Met regelmaat knap ik machines op. Bij het ophalen van de machine zoek het relevante gereedschap bij elkaar om de machine uit elkaar te kunnen halen. Maar ik vergeet wel eens wat of kan het juiste gereedschap niet vinden, dus ik heb een extra setje gekocht:

CB813706-C5FB-4A5B-8827-1BA69C5F6268.jpeg

E12E5C1E-DE26-4B9D-ADBD-C6DE94EA855B.jpeg

Helaas was van Systainer de deksel al afgebroken toen ik deze binnen kreeg. Eens horen wat de verkoper er van zegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Ik doe semi hetzelfde met naaimachines.
Heb alleen het voordeel dat ik een vol geladen bus heb :)
En toch grijp ik nog mis als het er op aan komt...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@Rdl en je hebt het voordeel dat een naaimachine in jouw bus past. Ook als als je deze niet uit elkaar krijgt, omdat je het juiste gereedschap niet mee hebt.

Om wat voor naaimachines gaat het? Mijn 11-jarige dochter wil eigenlijk een betere naaimachine. Maar ja, sparen gaat nog niet zo hard op die leeftijd.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Nou kan je vertellen ze passen zeker niet allemaal.....
Laatste had een tafel blad van 120 bij 150cm... mijn bus heeft ook links en rechts kasten staan :)
Die moest toch echt in stukjes mee.

Ik doe eigenlijk alleen industrie naaimachines.
Die zijn defect voor mooie bedragen op te halen.
1638388832713.png
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Om wat voor naaimachines gaat het? Mijn 11-jarige dochter wil eigenlijk een betere naaimachine. Maar ja, sparen gaat nog niet zo hard op die leeftijd.
Voor kleding kan je het beste zon eigen huis en tuin machine nemen.
Daar ben je heel erg geholpen door zigzag steken etc.(brother/pfaff etc)
De machine's waar ik voornamelijk mee werk is meer voor meubels etc.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
En dan vele uren later ziet het er zo uit. Het was verreweg de machine waar ik het meeste tijd in heb gestoken.

IMG_2289.jpeg

IMG_2291.jpeg

IMG_2290.jpeg

De andere radiaalzaag laat ik voor nu even zoals die is, want ik wil eerst een aantal aanpassingen in de werkplaats gaan doen (zoals de Ratrig upgrade van mijn CNC).
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl en jelmer

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn werkplaats is te vol. Nou ja, een werkplaats is nooit te vol, maar altijd te klein ;). Ik ga een paar optimalisaties van de ruimte doorvoeren, maar daar heb je ruimte voor nodig om die te maken. Dat mis ik nu net, vandaar de bende op de foto's.

Het eerste dat ik ga aanpakken is de tafel van de CNC. Daar was ik al begonnen, maar heb deze 20 cm lager gemaakt, zodat deze onder mijn houtrek past:

IMG_2336.jpeg

Doordat deze nu 20 cm lager is past mijn gereedschapswagen er niet meer onder. Hierdoor is het niet meer nodig om het voorste gedeelte vrij te houden. Daarom heb ik daar ook een legger geplaatst. Er komt nog een aluminium profiel om de plank te ondersteunen, maar die is nog onderweg. Ik was gehaast bezig, waardoor ik 1 cm van de legger had gezaag ipv 1 mm. Gelukkig kon ik dat nog oplossen met een strookje multiplex.

IMG_2337.jpeg

IMG_2337.jpeg

Ik heb aluminium profielen van verschillende leveranciers. Item24 heeft de mooiste profielen en de grootste keuze uit verbinders. Maar is heel duur. De goedkoopste is Aluxprofiel. Maar ik vind het verbinders niet zo goed. De originele tafel heb ik daarom versterkt met verbinders van DOLD Mechatronic.

IMG_2338.jpeg

Nu nog alles schilderen en dan kan ik aan de Ratrig-upgrade van mijn CNC beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.