Mijn 15m2 werkplaats

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.267
960
Ulvenhout
Ziet er goed gelukt uit! Complimenten.
Maar lijkt het nu alsof er een soort van waas op het bovenblad zit? Net alsof het onder een dikke laag stof ligt. Of is dat alleen op de foto? Ik werk ook vaker met dit soort frake met Osmo en het komt me niet bekend voor...

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Die “waas“ is alleen op de foto’s. Er zitten veel kleuren in het hout na het toepassen van de gekleurde wax, van redelijk licht grijs tot roodachtig tot zwart. Maar de gekleurde hardwax had een heel andere viscositeit dan de Osmo 3032 hardwax. De gekleurde hardwax had eerder de vloeibaarheid melk dan het stroperige van de 3032.

• Leuk
Waarderingen: Musicus

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
De laatste tijd zeer druk geweest met werk, waardoor er weinig tijd over was om in mijn werkplaats door te brengen. Wel een leuke opdracht gedaan voor mijn werk, namelijk een plank voor een kunstwerk. De afmetingen komen van de kunstenaars en de plank moest uit vuren gemaakt worden, omdat het werk gaat over een gekloonde/ge-ente spar van 7000 jaar oud.

IMG_2130.jpeg

IMG_2131.jpeg

De plank moest onzichtbaar opgehangen worden, dus een franch cleat systeem ontworpen en ge3Dprint.

IMG_2132.jpeg

IMG_2136.jpeg

Uiteindelijk heb ik er nog vanonder een schroef ingezet, zodat de plank strak tegen de muur komt en er nooit vanaf kan vallen.

IMG_2139.jpeg

IMG_2138.jpeg
(de plank hangt waterpas, de foto is iets schuin genomen)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
De hardwax op de keukentafel was er na ruim 2 jaar aan een opfrisbeurt toe. De tafel is een stuk lichter geworden. Ik begrijp niet zo goed hoe dit kan, want het teststuk heb ik nog steeds en dat is niet verkleurd. Het kan dus geen reactie zijn tussen de hardwax en het hout of een reactie met licht of lucht. De onderkant van de tafel is ook verkleurd, waardoor het ook niet kan komen door gebruik van schoonmaakmiddel. Het maakt het opknappen van de tafel wel lastiger….

In de tafel zaten wat krassen en beschadigingen. Die laatste heb ik opgevuld.

IMG_2892.jpeg

Vervolgens de hele tafel geschuurd. Je zit de plekken die opgevuld zijn. Daar heb ik langer geschuurd, waardoor er donkere plekken zijn ontstaan.

IMG_2893.jpeg

IMG_2897.jpeg

En dan alles in de hardwax. Dit nog met natte hardwax, waardoor de plekken duidelijk zichtbaar zijn. Bij de ”droge” tafel zijn ze al een stuk minder zichtbaar en zien de plekken er redelijk natuurlijk uit. Na verloop van tijd zullen deze ook verkleuren en dan zijn ze (bijna) niet meer zichtbaar.

IMG_2911.jpeg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
een reactie met licht
Dat. Om echt tegen UV straling te beschermen moet je veel specifieke chemie in je afwerklaag stoppen en dan nog verkleurt het.

Wij doen ons voordeel er mee. Ieder jaar wordt de tafel gedraaid zodat de andere kopse kant voor het raam op het zuiden staat. Vlekken verdwijnen dan langzaam, bleken ook onder UV. (al knoeit het kind veel minder dan toen die nog onder de tafel door kon lopen)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Een reactie met UV lijkt mij niet logisch, want de onderkant van de tafel is ook verkleurd. Met lucht ook niet, want dan was het teststuk ook verkleurd. Maar geen idee wat het dan wel is….

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
Een reactie met UV lijkt mij niet logisch, want de onderkant van de tafel is ook verkleurd. Met lucht ook niet, want dan was het teststuk ook verkleurd. Maar geen idee wat het dan wel is….
UV komt ook op de onderkant, het reflecteerd aan de vloer en eventueel muren. De kans is wel groot dat de verkleuring aan de onderkant minder snel gaat, maar na xxx? jaren zie ja dat niet meer.

Of, is het de was zelf die verkleur, wittig uitslaat door UV? Of was het hout ingekleurd, gezien de donkere vlekken na schuren en is die kleur gaan verbleken. Lastig na te gaan voor een ander.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Eiken wordt lichter onder invloed van daglicht. Daar is niets aan te doen. Met een goede uv-bescherming kan je het uitstellen. Als je verschil gaat zien helpt het lakken met een nieuwe laag niet. Er moet een laagje hout af. d.w.z. een goede schuurbeurt op het blanke hout. Hierna weer een beschermlaag erop. Hoe ben ik daarachter gekomen. Ik heb zelf een eiken voordeur gemaakt en deze blank afgelakt. De onderste helft werd lichter na jaren. Omdat ik een deur met behoorlijke profilering had en de kleur groen door mijn vrouw als gewenst werd, heb ik hem groen geschilderd.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.267
960
Ulvenhout
Ik heb dat ook bij mijn koffietafel en de Steltman stoeltjes uit m'n profielfoto. Beide gemaakt van verduurzaamd frake en behandeld met Osmo. Deze worden veel lichter van kleur na verloop van tijd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.