MFT-blad 20 mm maken mbv een sjabloon

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.468
3.055
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet !

Een paar jaren geleden heb ik een werkblad gemaakt van 1.000 x 3.000 mm uit mpx 18 mm.
Daar op is reeds menig werkstuk voorbereid of in mekaar gezet.
Dikwijls leg ik er plaatmateriaal op, waarin ik met de ZETA P2 groeven frees.

De stukken zijn overwegend maximaal 600 mm breed.
De groeven moeten perfekt in lijn liggen.
Wanneer ik op het plaatmateriaal een dwarslat leg, moet ik de afstand tussen de 600 mm van het werkstuk en de 1.000 mm van het werkblad overbruggen.
Daartoe leg ik naast het werkstuk delen van dezelfde dikte.
Zo niet, trekt de dwarslat door de klemmen die ik aan de zijkant op/onder het werkblad zet, krom.
Dat irriteert mij.

Het is mijn plan om mijn werkblad tot MFT op te schalen.
Dan kan ik mijn klemmen waarmee ik mijn zaaggeleiders vast zet, door de gaten van 20 mm steken, waardoor aan de zijkant klemmen overbodig is.

Onlangs kon ik een cursus lasersnijden volgen.
Die bleek vooral gericht op het branden van decoratieve elementen.
Niet een richting die mij aanspreekt.
Maar goed, ik heb de geur van lasersnijden opgesnoven.
Het stinkt letterlijk (door het branden).
Om toch iets uit mijn kleine investering te puren, dacht ik aan een sjabloon voor MFT-bladen.

In BRICSCAD tekende ik binnen een rechthoek van 500x640 mm - de grenzen van de lasersnijder - een sjabloon.
Via Inktscape naar Lightburn overgezet.
Hartafstand van 96 mm (MFT-conform ?) gaten van 30 mm.
30 mm omdat dat de diameter is van een kopieerring die ik heb.
Verder heb ik een freesbit van 20 mm.

En nu ?

De 1ste gatenreeks kan ik zonder enig pb met de kopieerring van 30 mm en de freesbit van 20 mm maken.

Hoe raak ik tot een MFT-blad van 1.000 x 3.000 mm ?

Door 2 latten in een hoek van 90° te leggen, kan ik in principe alle gaten van 20 mm in een haaks patroon frezen.
Heb ik dan uiteindelijk een MFT-patroon van 96 mm ?
Niet gegarandeerd !
Het sjabloon komt na verplaatsen niet per definitie op een afstand van 96 mm.
Daarom zoek ik een manier/middel/hulpstuk om dat sjabloon X keer te kunnen (ver)plaatsen zonder van de 96 mm hartafstand af te wijken.

De enige oplossing die ik nu zie, is een dubbele cilinder.
Daarmee zet ik het sjabloon in de allereerste gaten vast, en kan ik in 2 richtingen voort'bouwen'.
Cilinder aan de ene kant een doormeter van 20 mm (gaat in de reeds in het werkblad geboorde gaten) - 18 mm of meer lang (dikte van de mpx).
Aan de andere kant een doormeter van 30 mm (gaten in het sjabloon) - 18 mm of dikte van de sjabloon lang .

Is er een lieve collega die die dubbele cilinder voor mij - tegen vergoeding - kan 3D-drukken ?

Zien andere collega's een alternatief ?

Dit is mijn sjabloon.

1777378949316.png

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.310
1.132
Enschede
ingoogni.nl
Maak in je sjabloon 3 gaten van 20mm daar steek je de "hondjes" doorheen. De drie moeten een rechte hoek vormen. Twee op de lange zijde en een op de korte. Die vormen in eerste instantie de aanlag tegen de zijkant van je grote plaat. Dat is je referentie. Dan is het een kwstie van frezen en je sjbloon opschuiven. Nu kunnen een of twee "hondjes in de gefreeste gaten vallen.

Uitgaande van je foto zou ik links en rechts boven 20mm maken en links onder. Dan de overige gaten herschikken zodat alles steeds blijft passen.

Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.468
3.055
dank je !

je hebt mijn vraag perfekt begrepen
ik heb nagelaten om gaten van 20 mm te maken
eigenlijk had ik die hoh 96 mm moeten voorzien ipv een paar 30 mm
helaas is de cursus achter de rug

nogmaals dank voor het alternatief
mogelijks gebruik ik mijn mannelijke charmes om een nieuwe snijding te verkrijgen

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.468
3.055
mijn geest heeft er tijdens mijn namiddagdutje over nagedacht

om met bankhaken de gaten van 20 mm in het werkblad te kunnen vermenigvuldigen door het sjabloon te herpositioneren, dienen zowel in het sjabloon als in het werkblad gaten van 20 mm te zitten
als ik daarbij een kopieerring gebruik, dienen de gaten in het sjabloon gelijk te zijn aan de buitendiameter van de kopieerring
dan zijn de gaten in het sjabloon groter dan 20 mm
waardoor de bankhaken niet in het sjabloon klemmen
. . .

het pb van 20 <> 30 mm zou ik op kunnen lossen door een tussenring te gebruiken met een binnendiameter van 20 mm (bankhaak) en een buitendiameter van 30 mm (tussenring + gaten in het sjabloon)

ik vermoed dat de toch vrij dure hulpstukken om MFT-gaten te boren, die op de markt zijn, volgens dat principe werken

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
767
187
Oss
Een boor op een boor klikken dan kun je gaten toch ook vergroten ( dozen of pottenboor )

Laatst bewerkt:

MvdB

Nieuw lid
13 mei 2018
21
6
Leuven (B)
mijn geest heeft er tijdens mijn namiddagdutje over nagedacht

om met bankhaken de gaten van 20 mm in het werkblad te kunnen vermenigvuldigen door het sjabloon te herpositioneren, dienen zowel in het sjabloon als in het werkblad gaten van 20 mm te zitten
als ik daarbij een kopieerring gebruik, dienen de gaten in het sjabloon gelijk te zijn aan de buitendiameter van de kopieerring
dan zijn de gaten in het sjabloon groter dan 20 mm
waardoor de bankhaken niet in het sjabloon klemmen
. . .

het pb van 20 <> 30 mm zou ik op kunnen lossen door een tussenring te gebruiken met een binnendiameter van 20 mm (bankhaak) en een buitendiameter van 30 mm (tussenring + gaten in het sjabloon)

ik vermoed dat de toch vrij dure hulpstukken om MFT-gaten te boren, die op de markt zijn, volgens dat principe werken
Wat als je deze gebruikt om het sjabloon te herpositioneren op de oude gaten?
En dan heb je meteen al wat hulpstukken voor je MFT :) .

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.