Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Je gebruikt de verkeerde boren in deze booromslag. Als je de kop los draait zie je achter de bekken, meestal twee of drie, een vierkant gat. Een oude spiraalboor had een vierkant tapse schacht die hier in viel. De bek was alleen om de boor in die positie te houden.Dus niet zoals nu om krachten uit de boor op te vangen. Dus op deze manier verdraai je de bekken, hier voor is de kop niet ontworpen.
images
Ik heb het gisteren even nagekeken met Steven Gauwberg, maar mijn handboor is een ander model blijkbaar. De bekken lopen helemaal door tot het einde en vallen in een rond gat. De bekken haken bovendien zodanig in elkaar dat er nooit een boor langs zou kunnen. Maw enkel de bekken houden de boor vast in dit model. Ik kan wel eens foto's maken als je wil trouwens. Altijd interessant om dingen samen uit te zoeken :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb het gisteren even nagekeken met Steven Gauwberg, maar mijn handboor is een ander model blijkbaar. De bekken lopen helemaal door tot het einde en vallen in een rond gat. De bekken haken bovendien zodanig in elkaar dat er nooit een boor langs zou kunnen. Maw enkel de bekken houden de boor vast in dit model. Ik kan wel eens foto's maken als je wil trouwens. Altijd interessant om dingen samen uit te zoeken :)

Kom er langzaam in Steven is een Icoon hier. :) Twee zien meer dan één dus. Graag wat foto's ben erg benieuwd naar gereedschap wat ik niet ken.

Even in mijn Boeken archief gedoken, en dat is uitgebreid, een boek Handboek gereedschap van Albert Jackson en David Day uitgever kluwer. Daaruit even de pagina's booromslagen gekopieerd. Pagina 205 geeft een uitleg hoe de boor in de ratelomslag spannen, pagina 205 boven midden. Nu ook duidelijke afbeeldingen van boren.


Booromslag%2520%25281%2529.jpg
Booromslag%2520%25282%2529.jpg
Booromslag%2520%25283%2529.jpg
Booromslag%2520%25284%2529.jpg
 

piet voermans

Nieuw lid
31 jan 2012
1
0
Het leuke aan verzamelen is dat mensen dat door hebben. Mijn" buurman "was een paar dagen weg en riep mij vanmiddag even naar de schuur. Meestal is het een praatje en een pilsje. Maar dit keer was er een pakje bij.


Een heel apart schaafje met een handvat door de schaaf heen. Het meest verbaasd ben ik over de vorm van het mes. Een beetje rond. Lijkt wel om rond te schaven?? Ik heb nog geen merkje gevonden. Er staat wel wat op de beitel maar dat is allemaal roest.

Wie kan mij er wat meer over vertellen.

Attached files

Ik heb ook zo`n soort schaafje met een dwarsstokje.
Die komt echter uit Indonesië van Saparua.
Heb ik gekregen van een visser die zijn eigen nieuwe kano aan het maken was,
met o.a. vooral dit schaafje. Hij gebruikte het hulp van zijn vrouw.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Nieuwe%2520afbeelding.jpg

Hier was ik erg benieuwd naar. Misschien wel die platte tapse boor waar we het even hiervoor over hadden. Die boor die past tussen de twee vlakken met schroefdraad. Daardoor heeft de boor genoeg weerstand naar de kern van de omslag. Als ik de foto kijk zijn de bekken er niet voor gemaakt om draaikrachten op te nemen. Nog even naar een foto op het www gezocht maar niet gevonden. Misschien iemand anders die een visie en oplossing heeft.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Het lijkt me inderdaad wel ooit zo geweest te zijn zoals je zegt. Maar het ding is intussen zo uitgesleten dat de bekken nu wel de kracht moeten opvangen denk ik (via klemming van het ding dat erover past). Anyway, ik gebruik het in elk geval niet intensief, dus zal het wel meevallen?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
handboortje

handboor.jpg
gekocht op ebay het riep mij : KOOP MIJ !!!

Dus ben ik maar gezwicht ;)
Heb 'm nog niet denk einde van de week (ZUCHT)
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bekijk bijlage 997
gekocht op ebay het riep mij : KOOP MIJ !!!

Dus ben ik maar gezwicht ;)
Heb 'm nog niet denk einde van de week (ZUCHT)

Mooie Miller Falls boor! Heb er laatst een voor een prikkie gekocht. Helaas in niet zo mooie staat, geen verf en dop van handvat ontbreekt. Maar werkt verder prima.
Voor sommige modellen worden absurde bedragen betaald op ebay.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb het gekocht voor Euro 20,70 het is misschien niet gratis maar ik vind het zeker niet te duur .
Volgens de verkoper is het bouwjaar ergens tussen 1957 en 1968 .

Heb deze ook nog gekocht Liefde op het eerste gezicht :p

archimedasboor.jpg

Enne nu ik toch aan het biechten ben een booromslag is ook nog onder weg.
(kunnen jullie het mij vergeven;- )
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb er ook zo eentje, 't is al goed van pas gekomen.
Had eens een kleine opdracht, twee eiken kastdeurtjes maken waar glas in moest komen.

De glaslatjes waren nogal dun, en ik had schrik dat ze zouden splijten als ik er gewoon spijkertjes in sloeg.
Dit soort boortje is erg geschikt om dit te voorkomen.
Ik knipte met een tang de kop van een spijkertje, en gebruikte dit als boortje. Met de afgeknipte kant als punt boor je eigenlijk met de braam als snijkant.
Ging heel erg goed, bijkomend voordeel was dat de gaatjes perfect waren voor de spijkertjes die ik daarna ook gebruikte om de latjes vast te nagelen.

Veel plezier ermee!

Steven
 

tuoh

Oud hout
Beslagbijl.

Deze week mijn recentste aanwinst binnen gekregen, besteld bij Ducotools. Het stuk ijzer is een Oostenrijkse beslagbijl, een zogenaamde "Goosewing" Deze laatste benaming slaat op de vorm van het bijlblad.
Deze bijlen worden gebruikt voor het zuiver recht hakken van een ronde stam, al dan niet in combinatie met een gewone bijl waarmee de verticale inkervingen worden gekapt.
Omdat de beslagbijl terug functioneel gaat gebruikt worden was ik wel verplicht om een nieuwe steel te maken, de originele is nogal wormstekig, daar ga ik niet mee lopen zwaaien, de kans op breuk is levensgroot aanwezig.

De nieuwe steel heb ik vervaardigd uit een stuk Robinia met meelopende draad. Dit laatste is een must als je ziet hoeveel de steel gedraaid staat op het ijzer. Er zit nogal wat curve in. De passing van steel in ijzer luistert nauw, in de taps toelopende opening moet de steel spelingvrij passen om een goede verbinding te krijgen tussen de twee onderdelen. Een beetje analoog met de passing van een cone dus. Maar na enkele uurtjes priegelwerk is er een klemvaste verbinding tussen steel en ijzer:D Het ding is terug gebruiksklaar, mede ook omdat de snede een broodnodige slijp- en afwetbeurt heeft gehad. De bijl heeft een snijkant van 300mm, de breedte van het blad is ongeveer 230mm, en de totale lengte is 500mm. Gewicht rond de 2 à 2,5kg, moet ik morgen nog eens wegen.

Binnen enkele weken is het de bedoeling om van een Lariks stam, diameter 0,45m x 8m lengte, een bruikbare giek te maken. De makkelijkste weg was de stam naar een boomzagerij te brengen daar een vierkante balk van te laten zagen. Een andere mogelijkheid was om de stam zelf te zagen met een verbouwde kettingzaag ( Alaskian sawmill) De laatste optie tenslotte is gewoon de bijl erin te ploffen.

Na wat overwegen is het deze laatste optie die ik ga gebruiken.
Had dit al lang in het achterhoofd, gewoon om te kunnen ervaren wat voor graad van afwerking je ermee kan verwezenlijken, en wat voor kracht het kost om de hele dag met dat ding te lopen zwaaien;)
In de massieve houtscheepsbouw zijn er genoeg onderdelen die kunnen bewerkt worden met de beslagbijl, naar mijn aanvoelen soms makkelijker dan met machines.

Bijgaand nog wat foto's.


Mvg,

André


CIMG2132.jpg
Een wormstekige steel!

CIMG2133.jpg
Een lange snede.

CIMG2135.jpg
De nieuwe steel klaar.

CIMG2136.jpg
Een stevige verbinding.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Fantastische bijl, en een erg interresant onderwerp.
Benieuwd naar het vervolg. (de giek)
Offtopic: Is die vouwduimstok een belangrijk stuk meetgereedschap voor jouw? Duitsers werken er ook veel mee, maar Nederlanders zie ik er niet vaak mee. Vind ze zelf een beetje lomp in vergelijking met een gewone duimstok, maar dat is denk ik net wat je gewend bent.

Mvg, Bjorn
 

tuoh

Oud hout
@Bjorn, ja zonder die vouwmeter voel ik mij verloren, daar doe ik 99,5% van het meetwerk mee. In Vlaanderen is dit het meest gebruikte type, bij de beroeps toch. Bij timmerwerk gebruik ik ook wel eens een rolmaat, en als het op 0,1mm aan komt heb ik een schuifmaat. Binnen enkele weken post ik wel wat foto's van het hakwerk;)


@Joop, als je schrijlings over het werk staat is de beslagbijl voor een rechtshandige, sta je naast het werk dan is ze geschikt voor een linkshandige;) Een multifunctionele tool dus. Deze bijlen worden meestal enkelzijdig aangeslepen, maar er bestaan ook types met een dubbele vouw. Deze laatste zijn polyvalenter maar iets moeilijker om mee te werken.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Het gevaar bij linkshandig gebruik is niet van tel, tenminste toch niet bij correct gebruik. In dit geval betekend het dat je linkerbeen naar achter staat, en het rechterbeen ter hoogte van het werk gezet word. Zo krijg je een stabiele houding, en is er geen gevaar om in je ledematen te hakken. Komt nog bij dat een beslagbijl eerder gebruikt word als een beitel, waarbij het gewicht van het blad als aandrijving gebruikt word. Kracht komt er niet bij kijken, alleen techniek. Je moet enkel de neerwaartse beweging soepel opvangen om geen doorschieters te krijgen. Met een machine werken is potentieel gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent, met handgereedschap is dat het zelfde verhaal.

De batterijen van mijn weegschaal zijn leeg, morgen eerst nieuwe halen en dan kan ik het ding eens wegen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.