Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag van onder het stof gehaald na een aantal jaren niet meer gebruikt te hebben.
Deze machine zou naar het containerpark gebracht worden een 3 à 4 maanden geleden.
Per toeval is ze blijven staan. Gelukkig, want vandaag heeft ze weer een dienst bewezen voor mij.
Je kan ze in werking zien bij de houtdraaiwerkstukken onder de ufo. Je kan er zelf filmpjes van zien in z'n werking.
Ik heb besloten ze nog niet weg te doen.
PB110449.jpgPB110448.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Draagtasje met oude boortjes op de kop getikt, of ze ooit gebruikt gaan worden weet ik niet. Er zijn er een paar bij die volgens mij gebruikt zijn waar ze niet voor bedoeld zijn, maar er zijn er hier vast profs die me kunnen vertellen of de boren te slijpen zijn en hoe.

https://www.youtube.com/watch?v=MSbN5bhKVAw

En zo zijn er nog veel meer youtubetjes en andere webpages over het slijpen van handboren te vinden. Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Nooit de buitenkant vijlen. En hou de vrijloophoek in de gaten van de verschillende snijvlakken zodat hij wel snijdt en niet over het hout glijdt.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Seek, bedankt voor de tips. Wellicht ligt er dan toch nog een tweede kans in het verschiet voor de boren.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Mijn nieuwe restauratieprojectje is vandaag bezorgd.
de onderkant was (al jaren) voorzien van bruine tape dus deze twee hebben al heel lang geen hout meer gezien.
Het badje citroenzuur doet ondertussen zijn werk dan kan ik mooi even nadenken hoe ik het kapotte handvat ga ondervangen.
suggesties zijn welkom ;)
image.jpg
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Zo de eerste is klaar voor een tweede ronde
Nu eens bedenken wat ik met de tweede ga doen.
Op de beitel staat Kunz maar het schaapje is verder ongemerkt.
Misschien een houten handvat erop...
image.jpg
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Goedemorgen Roeland,

Nou daar maak ik graag gebruik van.
Zal ik begin volgende week de afslag Akkrum maar eens nemen?

groet,
rene
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bekijk bijlage 22255Via een vriend kreeg ik deze schaaf. Weet iemand wat voor schaaf dit is en hoekte gebruiken.

Dat is een vaste veerploeg (ik hoop dat ik de Nederlandse benaming goed heb...) Er hoort een smal beiteltje in waarmee je een groef kunt schaven op een vaste afstand van de zijkant. Meestal is dit de helft van een tong en groef set (nou heb ik zeker niet de goede Nederlandse benaming te pakken). Dat zijn twee schaven waarvan eentje de veer schaaft op de rand van een plank en de andere de bijbehorende groef in een andere plank zodat je ze in elkaar kunt schuiven, op de manier waarop parket gemaakt wordt.

In deze blogpost is zo'n setje te zien: http://seekelot.blogspot.nl/2013_03_01_archive.html
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Afgelopen zomervakantie hebben we in Zweden gekampeerd. Wat we ons nog van vorig jaar wisten te herinneren: de "Loppis" - oftwel "vlooienmarkt", oftwel "schuurverkoop aan huis". Nu heb ik meestal wel genoeg aan mijn eigen "zooi", dus hoef ik niet zo nodig in de "bende" van anderen te struinen. Mijn betere wederhelft denkt daar anders over :) En zodoende liepen we een leuk, oud, bijlkopje tegen het lijf. Verroest, maar niet verrot. En nog voor we terug bij de auto waren, had ik bedacht deze als kadootje voor mijn vader op te knappen.

Thuisgekomen bleek het een Hultafors "Agdor" bijl te zijn. Een fatsoenlijk ding, leek me. Van een nachtje badderen in de azijn en borstelen met een staalborstel in de boormachine en een slijpbeurt knapte'ie goed op. Niet als nieuw, maar wel mooi.

Toen hoofdstuk "steel". Dat bleek lastiger. Het oog van de bijlkop bleek relatief wijd en ik kon geen losse, korte stelen vinden die zouden passen. Ook een mailwisseling met Hultafors mocht niet baten (ik had op iets meer enthousiasme van hen gehoopt, over het opknappem van één van hun producten; naief misschien).

Na het nodig onderzoek, oa. op Youtube, besloten dat zelf een steel snijden eigenlijk best haalbaar moest zijn. Zodoende een ritje Arnhem gemaakt om daar de jullie ongetwijfeld bekende houthandel en gereedschapswinkel te bezoeken. Met een mooi stuk Hickory en een haalmes huiswaarts gekeerd, waar de klus kon beginnen.

Ik had besloten e.e.a. relatief "traditioneel" aan te pakken. Van reststukken vuren balkhout (over van een recente verbouwing) heb ik een schaafbok in elkaar geflanst:

bijl%20006.jpg


Daarna, geïnspireerd op mijn eigen Gransfors bijl, de vorm van de steel getekend en met de decoupeerzaag (lekker traditioneel :eek: ) uitgezaagd. Toen was al goed te merken hoe taai Hickory is. Zagen ging wel, maar je hoeft maar iets te hard te duwen de zaag ging steigeren. Rustig aan doen dus.

bijl%20005.jpg


Het haalmes (en anders snijgereedschap) was toen aan de beurt.

bijl%20004.jpg


Al met al duurde het vrij lang, voordat ik er vertrouwen in kreeg dat dit nog wat ging worden. Maar met stug volhouden, heel vaak "op het oog" controleren van de vorm en wetende dat ik genoeg Hickory had gehaald om het nog twee keer overnieuw te kunnen doen, begon langzaamaan de gewenste vorm in zicht te komen.

bijl%20003.jpg


Met een klein beetje hulp van de schuurmachine, kreeg ik het bovenste deel (is dat de "kam"?) goed passend.

bijl%20002.jpg


En dit was het eindresultaat na een paar keer inoliën.

bijl%20001.jpg


Voor een eerste keer, al ik zeg zelf, is het best aardig gelukt. Mijn vader vond het ook een zeer geslaagd kado!

Wat zouk ik de volgende keer anders doen? De zitting van de schaafbok is wat aan de korte kant. Dus ik zat heel ongemakkelijk op het uiterste puntje. Die moet verlengd worden. Wellicht zou ik de volgende keer al meer van de vorm machinaal uitzagen. Verder had ik een hol haalmes gekocht. Dat ging wel, maar een rechte of een bolle past denk ik beter bij het maken van een steel. Ik heb ook de de schaaf veel gebruikt. Die is niet scherp genoeg, dus daar moet wat aan gedaan worden.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een leuke klus Janwijbrand. En een mooie bijl.
Hoe zorg je ervoor dat de kop goed op de steel vast zit? De emmer water manier of met een spie er in?

Grts, Raymond
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi projectje en ook een mooi 2e of misschien wel 3e leven voor deze bijl. Voor mij gevoel had de steel nog wel iets slanker gemogen, maar dat komt misschien ook omdat de kop door de jaren heen al aardig is weg geslepen.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Leuk. Heb je nou een schaafpaard gebouwd speciaal om deze bijlsteel te maken? ;-) Ik zou overigens niet voor een haalmes, maar voor een spookschaaf gekozen hebben (sterker nog, dat heb ik gedaan - ik heb nl een tijdje geleden ook een bijltje, van een medefanfarelid, van een nieuwe steel voorzien, op vrijwel dezelfde wijze).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Meestal loopt de vorm van het stuk steel wat de kop in gaat door in de rest van de steel. Bij jou zit er een flinke verdikking. Volgens mij hoort dat niet. Zelf vind ik het ook niet mooi, want de dikte van de steel is nu niet in verhouding met de kop. Mogelijk hakt dit ook niet fijn, omdat de steel in verhouding te zwaar is. En er is een groot risico dat de kop los komt te zitten, omdat deze niet verder over de steel kan worden getikt.

Een bijlkop is (volgens mij) altijd taps, dus een spie is altijd nodig.
 

tuoh

Oud hout
Voor dit formaat bijlkop vind ik de steel perfect van afmeting, het plaatje klopt. Anders dan bij een hamer mag een bijlsteel wel een schoudering hebben, word meestal gedaan om bij beschadiging van de steel nog wat vlees over te houden. Voor het vastzetten van het blad maakt die al dan niet aanwezige schoudering niks uit, eens de wig ingeslagen kan die kop geen kant meer uit.

Mooi werk, ondanks het (te)korte paard:p
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Dat is een leuke klus Janwijbrand. En een mooie bijl.
Hoe zorg je ervoor dat de kop goed op de steel vast zit? De emmer water manier of met een spie er in?

Die methode ken ik eigenlijk niet. Dus, ik heb een spie met een borging gebruikt. De spie heb ik uit het zelfde stuk Hickory gezaagd. De borging is stalen cilindervormige "spie" - daar is vast een officiële naam voor.

Mooi projectje en ook een mooi 2e of misschien wel 3e leven voor deze bijl. Voor mij gevoel had de steel nog wel iets slanker gemogen, maar dat komt misschien ook omdat de kop door de jaren heen al aardig is weg geslepen.

Ik snap wat je bedoelt: de bijl is in zijn geheel een beetje "mollig". Een volgende opknapper zal ik proberen iets slanker te maken. Evengoed heeft de huidige eigenaar handen van het formaat "kolenschop", dus in het gebruik is het wellicht niet eens zo verkeerd.

Leuk. Heb je nou een schaafpaard gebouwd speciaal om deze bijlsteel te maken? ;-) Ik zou overigens niet voor een haalmes, maar voor een spookschaaf gekozen hebben (sterker nog, dat heb ik gedaan - ik heb nl een tijdje geleden ook een bijltje, van een medefanfarelid, van een nieuwe steel voorzien, op vrijwel dezelfde wijze).

Ja, dat schaafpaard (bok?) had ik speciaal hiervoor in elkaar geprutst. Moest ook wel, want de genoemde verbouwing betreft ook de garage cq. klusplek. Die is echter nog niet ingericht, dus ik had nog niets om de steel mee vast te klemmen tijdens het schaven en snijden. Het werken op/met een schaafpaard/bok had ik ervaren tijdens dezelfde vakantie: op de terugweg hebben we in Denemarken een Vikingen-openluchtmuseum bezocht waar dergelijk handwerk uitgeprobeerd kon worden.

Een spookschaaf staat op de verlanglijst :)

Meestal loopt de vorm van het stuk steel wat de kop in gaat door in de rest van de steel. Bij jou zit er een flinke verdikking. Volgens mij hoort dat niet. Zelf vind ik het ook niet mooi, want de dikte van de steel is nu niet in verhouding met de kop. Mogelijk hakt dit ook niet fijn, omdat de steel in verhouding te zwaar is. En er is een groot risico dat de kop los komt te zitten, omdat deze niet verder over de steel kan worden getikt.

Een bijlkop is (volgens mij) altijd taps, dus een spie is altijd nodig.

Ik snap je punt van de schouders. Ten opzichte van de vóórlaaste foto, is de steel nog welk iets slanker geworden. De schouders zijn nu wat smaller dan de breedte van de kop. Al met al een wat mollige bijl met brede schouders :)

Het risico op loskomen, zie ik niet zo: de spie zit er echt heel goed in geperst en de borging perste het hout nog verder aan. Met mijn beperkte ervaring schat ik zo in dat dit wel goed zit.

Voor dit formaat bijlkop vind ik de steel perfect van afmeting, het plaatje klopt. Anders dan bij een hamer mag een bijlsteel wel een schoudering hebben, word meestal gedaan om bij beschadiging van de steel nog wat vlees over te houden. Voor het vastzetten van het blad maakt die al dan niet aanwezige schoudering niks uit, eens de wig ingeslagen kan die kop geen kant meer uit.

Mooi werk, ondanks het (te)korte paard:p

Dank jullie wel voor de leuke reacties.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.